|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag är inte glad just nu. Jag körde på en helt vanlig 90-väg i morse. Kom till en Audi som körde lite slött. Påbörjade en omkörning och just jämnsides började min bil blurra som f-n! Jag körde till jobbet och ställde den. Hoppades på att det skulle gå över till jag körde hem igen. Sedan blev det lunch och jag tänkte, jag startar den. Jodå den gick igång direkt men skakar som bara den och går riktigt dåligt. Ringer farsan som tror det kan vara fel på tändkablarna,tändstiften m.m. Jag drar ut den första tändkabeln när motorn är igång. Händer ingenting med motorns gång. Ska dra ut nästa kabel och då får jag värsta jädra kyssen. Jag skakar till och släpper. Åker till en auktoriserad bmw-verkstad. Han får sig en pös han också på den tredje kabeln. Nu undrar jag om ni tror att det bara är tändkablarna??? Eller kan det vara annat? Har kollat oljan, vattennivån m.m. Oljan är inte grå och vattnet har inte läckt. En sån där tändkabelsats var ju svindyr. Jag som nyss kostat på bilen kamremsbyte, vattenpumpsbyte m.m.... Jag blir less på sånt här. Men tror ni det bara är tändkablarna? Tacksam för svar. MVH Jimmy | |
|
Den första kabeln från höger är riktig. Tror jag. Inte strömförande iallafall. Den andra kabeln från höger är strömförande. Den tredje kabeln från höger är strömförande. De andra vet jag inte. |
|
|
Klart man får en ordentlig stöt om man drar ur en tändkabel med motorn igång :) Inget jag rekomenderar för hjärtsvaga personer :) Jag skulle tippa på att det är den kabel du inte får nån stöt av är felaktig. Eller att det är något fel i fördelarn för just den cylindern. ///Jesper |
|
|
Tjena Jaycee. Om du inte rör bilen (förutom tändkabeln då) slipper du stötarna. Prova att ha bilen på tomgång och plocka av en tändkabel i taget, om det inte blir någon skilnad i motorvarv betyder det att den inte går på den cylindern. //Emil |
|
|
har du kollat så att fördelarlocket inte är sprucket? det sprack för mig förr-förra vintern på min 520 (samma motor som din). iofs hade mitt fördelarlock spruckit mellan 2:ans o 4:ans cylinder. var gnistkrig i tädstiftshålen samt vid fördelarlocket (kollade i mörker med motorn igång). det kan hända närsomhelst. när det hände för mig var jag ute å körde. plötsligt började bilen gå på 4 eller 5 burkar. tocg mig hem, rev i huvet litegrann trodde den hade frusit osv. tog in bilen i garaget och gick in. dagen efter så gick den fortfarande inte på alla cylindrar, la ena handen av olyckshändelse på fördelarlocket o fick mig världens kyss, förstod vad det var och mkt rikigt var locket sprucket "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
Tack så mycket. J.Dredd: Ja jag tror det också. Första cylindern fick jag inte stöt från. Patrik Nilsson: Det är ju som mitt problem. Kanske kan vara som du säger. Ska testa det. Bra svar! Problemet är att jag kollat i mörkret och startat. Inga gnistor eller ljusbågar. Men jag ska kolla upp fördelaren. |
|
|
enda problemet är att fördelarlocket är så satikens dyrt nästan en tusenlapp. sen tillkommer ca 400 spänn på rotorn. detta hos mekonomen. "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
Teorin att inte röra vid bilchassiet håller inte för den höga spänning som bildas på en obelastad tändkabel. Om du menar att däcken skulle isolera bilen från jord, prova gärna med 50-100KV! Tändspänningen ligger "bara" ligger runt 10-20KV med stiftet inkopplat men om man lossar kabeln under drift så har spänningen ingenstans att ta vägen och stiger därför tills den slår igenom isoleringen nånstans, ofta in i fingrarna vilket ni noterade. Den höga spänningen slår dessutom ofta sönder isoleringen i t.ex fördelarlock, tändhattar och kabelisolering, sen har man en given felkälla när fukten kryper in i de mikroskopiska hålen och sprickorna som bildas. Därför säger alla manualer och böcker: Lossa aldrig kablarna under drift. Om man vill testa om en cylinder inte tänder så skall man kortsluta tändspänningen till jord, vilket iofs inte är så lätt när allt är monterat. Om man lossar en kabel så skall det antingen sitta ett tändstift i änden (som givetvis skall jordas) eller kopplas kabeln direkt till jord. Allt med motorn avstängd, de långa präktiga gnistorna är förutom personfaran inte bra alls för bilelektroniken, det blir kraftiga störpulser (EMP) som kan ställa till det i motorstyrning mm. Det är inte utan anledning som det står tydliga varningsskyltar i motorrummet ang. tändsystemet, hoppas inte att experimenten med de lossade kablarna har skapat nya problem. FP |
|
|
Kan vara 1 spridare som har gett upp också.. /Jimmy Länk |
|
| Tror på Jimmys teori - testa någon injector-cleaner! | |
|
Det var tändkablarna och rotorn byts nog också. Det blir överslag hela tiden. Ursäkta språket men fan vad dyrt det var att byta hela tändkabelsatsen till min bil. 2200 spänn skulle en aukt. verkstad ha. 2400 spänn skulle Mekonomen ha. 1500 spänn skulle min lokala verkstad ha som själv har använt bmw i många många år. + arbetet för alla alternativ också givetvis. Såklart jag valde lokalt för jag kan inte byta själv. Jag tittade på 316,318, Volvo, Audi mfl. Det kostade mellan 199-250kr för en hel sats. Har jag nåt special eller? |
|
|
Jaycee: ja, du har en bmw :P det kostar att åka ståndsmässigt! haha.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.