|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! har installerat en webasto i min 328'a och det funkar kanon. Men än har jag inte lyckats lösa problemet med kupéfläkten som ska starta när värmaren går igång. jag har hittat anslutningar för att få igång fläkten men man måste gå in via säkringar till först acc-panelen & därefter till styrrelä för själva fläkten, detta har jag yckats med, problemet är att även tändning går igång i samband med acc-enheten =( Det fungerar men drar aldeles för mycket ström för att ha permanent.. Att bara gå på säkring till Fläkten eller att gå direkt till relät fungerar ej heller utan att först ansluta acc-panelen.. Lite moment 22 lixom.. Detta kan lösas med en extern on/off knapp till säkringen för acc/tändning i kupén men det känns inte som en bra lösning. alternativt kunde man ev. gå in direkt till själva fläktmotorn via ett motstånd, men då blir det en del demontering (igen) för att komma åt. Är det någon som vet hur dom brukar göra på BMWbilar med Acc? Alla "beskrivningar" som jag hittat tar bara upp den manuella versionen av klimatanläggningen. Köpte en Haynes rep-bok för 92-98 Inkl Z3.. största skit jag någonsin offrat pengar på, så den är knappast till hjälp =( Tacksam för alla synpunkter ang. detta! MVH: Marcus Ps. För dom som var osäkra på om värmaren värmer både kupé & motor kan jag tillägga att med en lite lägre montering av pumpen så funkar det kanon! Ds. | |
|
Vet ej om du fått ordning på detta nu,om inte så har jag lite anvisningar åt dig här. Skaffa monteringsanvisning på BMW(Best.nr.01 29 9 790 913) Där står förklarat hur du går tillväga med en märkesanpassad värmare(kan få exprimentera lite om inte kabelfärger och reläer stämmer) I korta drag så ansluter du värmaren i klimapanelen,fläktslutsteget och fläktreläet. Sedan så skall kliman kodas(mjukvaruprogrameras)med tillägget värmare(mjukvara 13.0 el. senare)lämpligen på BMW(funkar inte annars,om jag fattat rätt så går ej kliman heller utan kodning) Detta är vad som står i monteringsanvisningen,utgår från att kabelfärger osv. inte stämmer med din brännare och då behöver jag ej skriva ut dom här så därför bör du skaffa en själv. Har ej monterat min själv så jag har bara teoretisk kunskap i ämnet så ställ inga för svåra frågor då jag ej eventuellt kan svara på dom. Kan dock läsa elscheman och kan förklara om du har svårigheter med det,enklast då om jag har schemat på din brännare att jämföra orginalbrännarens schema med. Henrik |
|
|
För övrigt så var det där med lägre pumpmontering för att även värma motorn mycket intressant,skall testa det vad det lider. Henrik |
|
|
Tack för svaret... jag löste det temporärt med kablar direkt till fläktmotorn via ett fläktmotstånd.. detta blir inte riktigt 100 då "spjällen" verkar ändra läga när man stänger av tändningen (acc-panelen) luften flyttas då ner till fötterna och inte vindrutan där man vill ha den... Iofs blir det ju varmt ändå, men cirkulationen är ju inte optimal.. samt jag vet inte riktigt hur bra detta kommer funka i minus 20 heller.. Tanken är ju att slippa skrapa rutan =) Men det du beskriver ovan verkar onekligen intressant.. men går det att koda om en "mellan" variant av acc enheten till värmarkontroll? Styr den "bara" fläkten då eller även timern? (Har en extern idag). Jag hade kunnat tänka mig att kodningen mest har med fläkthastigheten vid värmarläge att göra annars.. Föresten, har du den där anvisningen liggandes? eller hur gör man för att beställa den på BMW? Är det bara att uppge rätt nummer och få den skickad eller? MVH: Marcus |
|
|
Bara knalla in på BMW och tala lite snällt med reservdelskillarna,har du tur så bjuder dom på den,annars så kan dom ta en 50lapp eller så för den. Mellanvariant av acc? Hade du inte digitalkliman,alltså stora? Det är den som behöver kodas,inte dom andra varianterna,de andra skall gå att koppla värmare till utan mjukvarustöd. Henrik |
|
|
jodå.. jag har den digitala med separat hö/vä kontroll av temp. men jag syftade på "färddatorn" för det är väl där man kopplar på en ev. styrning för timer osv? Men det är ju klart, klimatanläggningen har kanske inget med datorn att göra.. MVH: Marcus |
|
|
Hmmm. Den beskrivning jag har(och även min värmare)har egen timer,finns inte med i beskrivningen för annan timerstyrning(via färddator osv.) Sitter en separat klocka placerad i förvaringsfacket under f-datorn orginalmonterat(om man väljer tillbehöret timer) Så vitt jag förstår så är det klimastyrningen som måste kodas om för att den skall ställa fläkthastighet,luftspjäll osv. Värmaren skall kopplas via en kabel till klimapanelen för att därefter(när all övrig anslutning är klar)omkodas. Henrik |
|
|
Andersen: Kolla mail /BG |
|
|
Lyfter tråden. Vilka krav är det som ställs på brännaren? Jag går i tankar att utrusta mina bilar med dessa men är inte säker på ifall man måste leta efter modellanpassade eller om man kan ta vilken brännare som helst. Hur gick monteringen för Andersens montering? Skulle man kunna få lite bilder och eventuellt komma och titta på den ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.