|
|
|
|---|---|
|
Undrar om ngn varit med o detta? Bytte nyligen blad och gummin. Nu visare det sig att det på förarsidan har uppstått 6 eller 7 streck på glasets utsida. Dessa har ett mellanrum på ca 5 cm och kan härledas till de "klammers/nipplar som håller fast gummit i bladet. Det är inga repor som uppstått utan det verkar som att gummit har pressats extra hårt eller ngt mot glaset pga de där klammrarna. Man ser det inte när rutan är torr utan det uppstår när det regnar, kör man ett svep med torkarna försvinner de, men fortsätter det att dugga så lägger sig gengvattnet på rutan och sammlas i de där strecken som går längs med torkarens spår. Vad kan man göra åt detta??? *BAWORAK* | |
|
Kan det vara så att det har kommit små små gruskorn på rutan och där vars klammerna sitter så trycker dom gruset lite hårdare mot rutan och repar rutan.Jag brukar se att det är små grus korn i isen när jag brukar skrapa rutorna.Jag tror inte det finns något annat alternativ än att byta ut rutan. --- Länk |
|
|
Höst o vinter klet på rutan orsaker repor om man kör torkarna utan spolning eller regn.. Typ de första "svepen" Byt ruta och behandla den med "regnvax" hos en seriös bilvårdare så behöver du inte slå på torkarna så ofta, bara i låga farter. NON UNQUAM CEDE |
|
|
Regnvax??för en totalt ovetande vad är det för något? --- Länk |
|
|
utvecklad från öppna racingfordon typ formel och mc, gör så att man inte behöver torkare. Vattnet fäster inte på rutan det försvinner av fartvinden, jag har haft det i fem månader fungerar perfekt.. Finns för för "hemmaapplicering" men fungerar inte så bra då, kostar 400-600 hos proffsen inkl. applicering. NON UNQUAM CEDE |
|
|
WOW! tänk att det är high tech i allting nuförtiden.värt att prova. --- Länk |
|
|
Nja alltså det är inga repor på rutan. Den är len och fin (utöver alla tusen microsmåstenskott) som vanligt, utöver de där sträcken alltså. Kör alltid spolning mm. Det är det som är det konstiga och inte fasen skulle det bli 6 paralella exakt likadana streck pga lite grus eller hur? Det är ung som ni vet på slutet av där torkarbladen stannar. Där ser man ju alltid ett streck där lite smuts o fukt stannar. Så är det fast streck...möe konstigt... *BAWORAK* |
|
|
Rain-X finns för hemmabruk och funkar klockrent. Det används ofta av mc-folket, men det skall visst finnas en för insida av rutan och en för utsida, men jag har bara sett den för utsida. Kolla hos närmaste Preem/OKQ8/Shell... Annars är budgetvarianten att gå över rutan med trasan som du torkade av det torra vaxet på bilen med... Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
Dufvis |
Rain-X Antifog....appliceras på insidan....tar bort imma från visir (ruta) och glasögon enligt tillverkaren...200ml för 124:- på www.touringbutiken.se //DD |
|
SvanteE: Jeg har også sånne underlige striper nederst på venstre side av framruten. De har vært der så lenge jeg har hatt bilen, fatter inte hvordan de har oppstått. Samme avstand mellom stripene - det kan umulig være grus? Mine striper er synlig når ruten er tørr også. Inte så veldig synlig eller iøgonfallende egentlig, men det er jo irriterende å vite at ruten inte er estetisk perfekt. |
|
|
Ja du Morten. Det är trist. Och förbannat konstigt. Är det ingen som har ngn förklaring eller förstår vad jag menar? Låt mig säga så här: Om ni tvättar rutan utav bara hvete när ni väl tvättar bilen så finns det likväl kvar märken efter vindrutetorkarna eller hur? Iaf på lite äldre bilar. Man kan liksom se var deras förmåga att torka slutar, således har man halvmåneformade saker längst uppe på rutan på höger sida och sedan ett rakt sträck på vänster sida som går lodrätt. Ingen som känner igen detta fenomen? *BAWORAK* |
|
Dufvis |
SvanteE: Vistt känner vi igen problemet...fast det känns oundvikligt när rutan utsätts för mekanisk nötning. Att byta ruta är ett sätt...alternativt att byta torkarblad oftare i kombination med flödigt användande av spolarvätska. //DD |
|
En ruta är sliten på 8-15k mil det är dessvärre bara att byta om man vill ha perfekt sikt. En bil är som ett verktyg. Det slits om behöver underhållas för att hålla högsta klass:) MVh Asken |
|
Njuren |
Varfer finns det inga torkare på sidorutorna =) BMW - i nöd och lust |
|
Det har man om man sladdar mycket, individual sidotorkare utan dsc:) Mvh Asken |
|
|
Ok, Ngn som vet vad som krävs för att få en ny ruta på försäkringen? Jag har inga stora stenskott men tusentals små. Måste man ringa försökringsbolaget eller åker man till en glasmästare och han får kolla o säga att det är dags att byta och det går på försökringen? Eller hur gör man? *BAWORAK* |
|
Dufvis |
Svante: Eller så ger du dig själv ett stenskott...din ärlighet som sätter gränsen.... //DD Hellre en förutfattad mening än ingen åsikt alls..... |
|
Ja du Dufvis. Så enkelt är det ju inte riktigt. Det finns visst experter som kan se om det är ett riktigt stenskott eller om man själv dragit dit en hammare eller så. Men frågan var iofs inte det utan vem bedömmer om en ruta skall bytas. Åker man till en glasmästare och ber han kolla o sen skriver han ett intyg till försäkringsbolaget eller hur gör man? *BAWORAK* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.