AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.237

Hur bra går en 328 E36 egentligen?

Sida 2 av 3
Perkka
Fick in ett omonterat vitrinskåp och dito soffbord i lill-Saaben :)

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Fick in två hela tomater i munnen igår....
dansguru
m3_lover: din m3 är en skoda om man jämnför med en F50.

CITAT: "DET är jävligt konstigt...när nu M3:an är bättre och snabbare...."

det är som med MB E klass. 320in är dyrare än 420 och E50 för att det var en massa "finans-valpar som ville köpa det värsta som fanns när dom fick stålar efter lågkonjunkturen nångång efter mitten på 90-talet.

en sak till: på vilket sätt är en m3a "bättre" än en 328? för utom fart? det är inte du och såna som gillar fart som bestämmer pris-nivåerna i sverige..

Flåklypa. Du kan glömma att han hänger på en s2a, inte en sportmössa i vilken fart du vill, däremot så borde en 328 dra både Saaben och VW'n..
Mina erfarenheter är att en helt original 328 med 20000+ mil på mätaren går jämnt med en S4 2.2 Turbo, är snabbare än en Golf VR6 och är långsammare än SAABen. Jag tror fortfarande att en småtrimmad 328 kan hänga på en S2, men den blir absolut inte snabbare.

Varför skulle S2an vara snabbare än en 9000 Aero förresten? Den är både tyngre och har större transmissionsförlust. Vi pratar väl inte 0-100 nu hoppas jag.
Perkka
Aeron har en 2.3liters fyra på 225hk. S2 har en 2.2liters femma på minst 220hk och max 230hk, så S2 tar nog Saaben i accet men får det tuffare sen. En 328 kan inte ha en sportmössa mot någon av dessa. Aeron är nog snabbast över 100km/h och uppåt. Är dock ej 100% på det.

Mvh Per

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Dansguru:
Ja, det vet jag väl att min M3:a är inget mot en F50...läs föregående inlägg istället....

Inte bara jag som vet att en 328:a har sämre fart, chassie, bromsar....

Perkka:
Jag håller nog med dig..har åkt i alla dom nämnda bilarna orginal..och aeron går faktiskt jäkligt bra....0-100 vinner ju s2:an givetvis...men sen tror jag nog också på saaben.....

///M3
Perkka
Mmmh dom är snabb Saabarna uppe i hastighet.

Mvh Per

Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Har både en 328i och en M3 så jag vet skillnaden. Båda E36-or.
328i passar bra i stan samt långturer. M3 passar bäst på slingriga vägar där man kan ösa på riktigt ordentligt. Skulle aldrig få för mig köra t.ex en 30 mil runda med M3-an, däremot gärna med 328i. Servicenotorna och försäkringen är inte att leka med på M3-an. Sedan har M3-an inte antispinn och sånt krafs men kraft nog för att få släpp i aktern när det är lite blött ute. 328an går tystare och är betydligt bekvämare på långtur.
Bh

Mullret

M3/// Mullret
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Mullret:
Ja, du har ju hela paketet 325-M3..
Jag åkte i M3:an 25 mil i sträck tidigt en morgon när jag inte hade sovit något på natten..tyckte det gick bra..ändå är min M3:a jävligt stötig(än så länge).

Är det stor skillnad på en 325:a och en 328:a i prestanda då?

///M3
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Perkka:
Ja, jag racea med en 9-3 aero som hade 280-300hk en gång..kom ut i en rondell..han efter..och sen gärnet.
Han kom upp jämsides sakta innan 170-180 nånstanns..sen kom jag igen och åkte förbi...mellan 100-200 är dom ruskigt snabba...är ju inte så märkvärdigt många hk igentligen..

///M3
Perkka
M3_Lover: & snygg är dom :)

Mvh Per

ZtreetGhozt.com

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Perkka:
Inte för att vara sån men jag har nästan aldrig blivit häpen över en saabs snygghet faktiskt...gillar inte formnerna på nåt vis..

Fast en superstylad saab är ju inte ful:=)

///M3
Blev faktiskt riktigt förvånad när jag körde ifrån kompisens Aero med 328:an jag hade då. Han blev faktiskt ganska långt efter när vi åkte upp på motorvägen och drog fullt.
Det kan jag lova att han fick höra efter det.
Han klagade på att laddtrycket inte fungerade riktigt som det skulle men det trodde jag naturligtvis bara va skitsnack.
Sen prövade vi igen när Aeron fungerade som den skulle och då va det inte lika roligt längre. Blev ifrånåkt, inte så där jätte stor skillnad, men jag kunde i alla fall inte hänga på.
Gissa om jag fick höra de sen.
Perkka
M3_LOVER: Hehe ne det har du kanske liiiite lite rätt i :)

Mvh Per

ZtreetGhozt.com

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Mannen:
Ja, där ser man, utan de där jävla laddtrycket så kan man cykla ifrån dom:)
Ne...men de gäller att turbon funkar perfekt, annars går ju en turbo bil helt kasst..

Perkka: Ja..vad har du för aero? 9000, 9-3, 9-5??
M3_Lover : På den tiden jag ahde en S40 T4 drog jag ett gäng repor mot polaren och hans 328. om man bortser från att jag spann bort själva starterna så gicj resten av racen mkt jämnt. Däremot vet jag inte hur det hade blivit i tex 150-220km eller liknande.

"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department

//cruZZe
Perkka
M3_LOVER: 900 :)

Mvh Per

ZtreetGhozt.com

körde mot en orginal 328 me min 900turbo-97a 185hk...vi körde lika, så en aero av 9000mod borde ganska lätt plocka ner en 328...

idagsläget har min 900 gått igenom kraftiga modifieringar...den är faktiskt vassare än min m5a 3,8 emellan 80-180...så nu är den en ganska kul vinterbil...=)
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Hmm..där ser man vad föraren gör..ovh allt annat..när en T4 drar jämt och en 900T med 185hk drar en 328:a så är de ganska så missvisande igentligen....ibland drar ju en 328:a en M5 E39, och ibland får den stryk av en volvo 240dl orginal:)

///M3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.