AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.236

Hur bra går en 328 E36 egentligen?

Sida 1 av 3
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Tjena.
Den finaste 328:an jag sett är till salu igen..en röd med full M3 styling + rieger..den e så jävla fet...
Undrar nu hur mycket sämre dom går än en M3 3.0??

Och hur står sig en små trimmad 328:a (chip mm)
jämfört med ex. saab 9000 aero..audi S2, Corroado VR6 och såndana bilar????

///M3
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Sämre!!
Inte i närheten av M3:an karaktär, vare sig på låga eller höga varv....
Men billigare i drift är dom ju...det väger upp en del! :)
/Klas
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Precis som "mosse" skriver så är 328 en helt annan bil. Men om du som jag ser lite mer till utrustning, skick och ekonomi så får du ju en fullmatad, grymt fin 328 av nyare modell jämnfört med en "äldre", mindre utrustad M3 inom samma prisklass naturligtvis. Missförstå mig inte nu, hade jag tyckt att jag haft råd med en M3:a hade jag naturligtvis köpt en sådan. Har haft span på olika M3:or som jag varit sugen på. Men hittar jag en som har den utr., mil och är i d skicket som min så är jag uppe i för stora pengar anser jag. Allt handlar ju om ekonomi.

Men som sagt...har du varit M3 ägare så lär du ju aldrig få nån wow upplevelse ang. fartresurserna i en 328:a. Och d nämnda bilarna ovan kommer du nog att få problem med. Men se på d som jag ingen av de bilar slår dig i d totala ändå. Fart är inte allt!

Mvh Jimmy
Ji
2.380
Jimmyboy

Oj då, va jag lät nervärderande på 328:orna nu då. Det va ju inte meningen. Så jag ska ju tillägga att om du inte ska köra en M3:A så "måste" du ha en 328:a. Motor är underbar och ger bra respons direkt även på låga varv. Org. 193hk och 280Nm, ca 1400kg är ju inte på något vis en slö bil.

Stormtrivs med min...men mycket vill ju alltid ha mer!

Mvh Jimmy

Visa användare
236
m5 micke
m5 -93
320 touring-89
de e en helt okej bil::::
m5 micke
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bra bil, skön karaktär med hyfsade fartresurser. Dock inte i närheten av M3:ans temperament.
Snabbare än VR6, lika som Aero och S2.
Ji
2.380
Jimmyboy

Flåklypa: Håller med dig ang. VR6:an, brossan har en sånn och den hänger jag varje gång. Drog tom. den med min fd 325:a E36.

Aero:n vet jag ej...ingen erfarenhet. S2:an däremot tror jag inte vi lämna bakom oss den har väl 250 kusar och fyrhjulsdrift. Rätta mig om jag har fel. En kompis har en chippad S2 med 280-300Hk och den går som ett skott. Blir efter som fan när vi drar. Men jag skulle aldrig byta den mot min underbara 328:a. Som sagt innan...fart är inte allt.

Mvh Jimmy

Min ögonsten: Länk
S2 är ännu äldre än 328 E36 i konstruktionen.

Dom har 220 eller 230hk, beroende på årsmodell. Jag gissar att en småtrimmad 328 går jämnt med en sådan eftersom den både väger mer och har en tungdriven 4wd.

SAABen blir nog tyngst att besegra rakt fram. 225 hästar som visat sig vara snabba. En 328 går rätt jämnt med en 9000 2,3 Turbo (200hk), men Aeron är snäppet snabbare. Jag tror faktiskt inte det räcker med chippad 328 för att hänga på Aeron.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Okej, tack för alla svar...
Förstår ju själv att min M3:a e "lite" brutalare..skilljer ju i allafall 120 hk så.

Men om man nån gång skulle vilja köpa en lite billigare bil med billigare drift/ägar kostanader så är 328:an en bra bil alltså??

Desstom kan man ju få dom lika snygga som en M3:a för hyvsat lite pengar...

Men..än så länge så ska jag åka M3:a..var bara lite nyfiken..

///M3
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Du ska ju ha väldigt klart för dig att det inte bara är motorn som skiljer kraftigt mellan en 328 & en M3....

Chassiet är styvare, mer förstärkt kaross, bättre bromsar, lyxigare & bättre sammansatt inredning, oftast mycket mer utrustning..(men det där vet du ju eftersom du har en själv!)

Jag har varit inne på att byta till en fin 328 coupé med //M Optik...men jag blir lika besviken varje gång, dom är OK, men det ÄR ingen M bil...man är bortskämd helt enkel...

/Klas
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Mosse:
Jo, jag vet..blir ju ännu större skillnad då min M3:a har uppgraderade bromsar och styrning gentemot tex en 93:a..

Men man få ju vara realistisk..tycker dock att 328:orna är jävligt dyra..finns ju 328:or som är dyrare än M3:or 95:or ex..

Nja..ja gillar ju lite fart..de grymma vore ju att turbokonvertera en fin M3 stylad 328...men då blir man lik förbannat en M3 wannabe sen..och de kan man ju inte va:)

///M3
Visa användare
879
mageng
528iA -99
328 är en bra bil. Kvick men ekonomisk. Lite skraltig kvalite dock på hela E36 generationen jämfört med 5/7-serien. (inte jämfört med andra märken)

Håller helt klart med avs M3. Kommer inte i närheten av var´ken motor eller chassie.
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Jag var mkt nöjd med min 328 en gång i tiden... men som alla vet, mkt vill ha mer :\ Men BMW icke-m bilar går klart mjukare och lugnare i, ska vi säga "krävande" stadskörning med mkt växlades osv.

Rent prestandamässigt så skiljer det inte så jätte-jättevärst vid normal körning, det är när man kommer upp i lite fart och sen pattar en m-bil som den stora skillnaden märks. *Vips* o man e uppe i 200.

Ska du ställa av din M3:a i vinter och inte köra med den, kan det vara ett tips att köra en 328:a innan du plockar fram din M3:a. Annars kommer du nog att få köra M3 ett tag till ;)
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Kikade på m3 nu innan jag köpte 328:an, känns som om det finns pengar att spara genom att köpa en 328 istället för M3. Men som alla vet.... det är ju FRÄNT med ha ha en M3a :)

------
King of the road
dansguru
hur många av er får in en 5-sitsig hörnsoffa i era m-3or?? det hade jag i min 328a igår. touring rockar.

/ossie med väss och bortplockad AC= drag.
Fick du in en komplett hörnsoffa i en E36 touring?
Jag fick in en 160cm´s säng i min 3 dörrars corolla-86 de ni=)

Ok resårmadrasserna var inte med men ändå=)
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Jaa..men nu är de så här att jag inte har M3:an till att frakta massa jävla soffor med..så rymligheten kvittar mig..M3:orna är f.ö inte gjorde för att köra grejer med...de är en sportbil.
Hur många kör soffor i en F50 tex???

F.ö....visst sparar man pengar på försäkringen 328 vs M3...men 328:orna är dyra i inköp anser jag..en del kostar ju 130000-150000 kr...när en del M3:or kostar under 100000...DET är jävligt konstigt...när nu M3:an är bättre och snabbare....

///M3
dansguru
soffan var i delar. sen har jag haft ett 180*60*50 akvarium i bilen oxå.

m3 _lover: din m3 ligger närmare min nästan lika snabba 328 än en F50.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
dansguru:
Vad menar du??

///M3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.