|
|
|
|---|---|
|
Hej! Vi (pappa & jag) har precis beställt nya E60 530dA, med en del ny spännande utrustning, men nu ringer säljaren och säger att det inte går att leverera navi prof + bluetooth. Tycker att jag har fått den informationen att detta skulle kunnas levereras i slutet av kvartal 3-4, och då vår bil ska byggas vecka 2 i januari, borde detta väl gå? Är det någon här på forumet som vet något om naviprof + bluetooth när detta fungerar ihop. Säljarna på BMW har verkligen NOLL KOLL! Trist! mvh Simon | |
|
Sim: i detta fall är det lite komplicerat. Leveratören av Navi prof i tyskland har stora problem med att få systemet att funka, därför kunde det ursprungligen levereras i E60 from kv 4. Nu blir det inte förräns slutet kv1 04. Så är det tyvärr ibland med nya bilar... Asken |
|
| Vad jag har hört så levereras bilen med Navi Business och sedan uppgraderar BMW, kostnadsfritt självklart, till Professional när det systemet är färdigt. | |
|
Prof kostar 10k extra och är ett helt annat system, det stämemr tyvärr inte. Asken |
|
|
Janne2, BMW uppgraderar inget kosnadsfritt här inte. Man får betala 15.100 för navi business, sedan 1.100 för förberedelse. När sedan systemet kommer får man betala 6100 för montage + en ny DVD skiva! Själv tycker jag det är snålt av BMW man köper en bil för en ½ miljon och så kan dom inte leverera det med det man vill ha. Så man måste vara utan bilen en hel dag senare samt betala ca: 8000:- för en uppgradering, där en massa mekaniker ska krypa runt och pilla på allt.... Tror Ni någonsin att BMW får koll på navi prof och bluetooth tillsammans, eller ska man välja, bluetooth eller navi prof ? Själv väljer jag utan problem bort bluetooth, visst är det smart, men man kan vara utan. NAVI är det ingen snack om, en så dyr ny bil ska inte ha ett navi system med ett par löjliga pilar.... Tänkte ringa BMW's tekniska support och se vad dom kan ge mig för svar. mvh Simon |
|
|
Jag menar ju självklart om man har beställt Navi Professional. Jag är inte så dum så att jag tror att dom skulle uppgradera från business till professional utan att man beställt det. Det här är citat från en kille som beställt en 545iA: "The one with the map feature ( BMW Professional Nav ) is not ready for delivery here in Sweden/Europe until early spring. The reason for this I was told, is that it´s produced by Siemens and so is the system for Mercedes. So Siemens has a huge demand for DVD nav systems that they can`t cope with at this time. So what BMW did was offering the Business nav sytem and with an option for the Professional nav. You will get the upgrade at your dealer free of charge when it arrives. TV feature is also delayed until spring." |
|
|
Intressant fråga. Det verkar omöjligt att få ett svar, från BMW, på varför det inte går att få bluetooth-funktionen ihop med Professional Navi! Som sagts tidigare så beställer man Business Nav med uppgraderingsförberedelse ( 6UA ) för 1100:- och får sedan uppgradera och betala mellanskillnaden till Professional Nav. Eller så kan man betala hela kalaset nu och få uppgraderingen gjord under våren utan tillägg för arbetskostnad. Det hela verkar lite rörigt och dåligt planerat från BMW, men de är väl i händerna på underleverantörerna? |
|
|
cidair, Det är precis vad jag och pappa har fått fram också, vart man än vänder sig för man aldrig riktigt reda på varför Navi prof + bluetooth inte kan levereras samtidigt, eller om det överhuvudtaget blir möjligt att få i framtiden tillsammans? Frågan lyder, skall man ta bort bluetooth och välja navi professional eller skall man vänta ett tag till så att de kan få enheterna att jobba ihop? Svåra beslut det här ;-) mvh Simon |
|
|
Väldigt enkelt beslut tycker jag. Beställ Professional Navi nu ifrån fabrik! Jag tror ingen BMW verkstad har installerat ett Navi system efteråt så jag skulle inte vara bekväm med att låta dem göra det senare. Däremot att installera Bluetooth efteråt klarar de flesta av om bilen har telefon förberedelse med fördraget kablage till mikrofon mm. Det är även problem med Bluetooth i E46 Coupé idag tillsammans med H/K och det har kommit både nya programvaru uppdateringar och nya elektronik boxar. Men dessa är relativt enkla att byta ut så till och med BMW verstäderna klarar detta. :-) Så beställ Professional Navi nu och vill man absolut ha Bluetooth idag så skulle jag titta på Nokias nya Bluetooth bil tillsats som har en liten extra display som man monterar på instrument panelen. Tyvärr fungerar den bara med några få nya telefoner. /RS2 |
|
|
RS2, Tack för svaret. Jag tycker likadant som dig fast pappa är svår att övertala... Tror du att BMW får bluetooth systemet att fungera ihop med navi prof senare då om man väljer att eftermontera det. Nokias nya bluetooth system kanske är smart, men en liten extra display i nya femman,, njaaa du, när vi provkörde i München hade bilen Navi business med bluetooth, extremt smart när det kom fram på idrive skärmen: "Simon Anruft". mvh Simon |
|
|
Får man undra lite vad som förväntas överföras via Bluetooth? HF från telefonen som då kan ligga kvar i fickan, till bilen? Eller HF på andra hållet från bilens org. telefon till t.ex Headset. Eller nåt annat? Caller ID från fickisen till Navi skärmen som nämndes ovan tror jag inte du kan få via Bluetooth. Det har ju funnits BT i lite olika former rätt länge nu för eftermontering osv , inte helt problemfria eftersom telefontillverkarna hela tiden glider på BT-standarden och ändrar i sina mjukvaror. FP |
|
|
BMWs Bluetooth fungerar som deras fasta bil telefoner med styrning över multifunktions knapparna i ratten, integrering med övriga ljud och navigations system, röststyrning, etc och telefonen kan då ligga kvar i fickan. BMW certifierar också vilka Bluetooth telefoner som fungerar med deras system och till vissa mobiler finns det hållare för batteri laddning och anslutning till extern antenn. /RS2 |
|
|
BMW har nog tänkt så ja, men vilka fickisar överför både data och ljud via BT samtidigt? Dom menar väl inte att man skall ha en adapter att hänga på telefonen? Att certifiera en viss telefon är nog väl tänkt, men ta t.ex T68 som fanns/finns med ett otal versioner på sin S/W, vilka i högsta grad påverkar BT-funktionerna. Nokia och andra är inte bättre, kallas för "produktutveckling". BMW kan ju mycket väl förorda nån viss modell men hur rolig är t.ex en Siemens efter ett halvår när t.ex Nokia/Ericsson överfaller oss med sina nya modeller osv? Tyvärr har den öppna "standarden" Bluetooth blivit en multistandard där var och en gör allt för att sätta käppar i hjulen för att inte andras tillbehör skall passa till egna modeller osv. FP |
|
|
Folke, Jag håller helt med dig angående standarden Bluetooth men faktum är att BMW redan haft detta i ca 1 år som option och det fungerar faktiskt långt över förväntan. Men visst har t ex överföringen av adress boken krånglat med vissa telefoner men det har lösts med uppgraderingar allt eftersom. Kolla in dessa filmer som visar röststyrning, caller id, styrning via multifunktions knapparna, mm. Länk Länk Länk Unofficial BMW Bluetooth FAQ: Länk /RS2 |
|
|
Bra om det funkar för dom, men tyvärr är man ju i klorna på telefontillverkarna. Jag har testat BT från ett par leverantörer, Parrot bl.a de var tidigt ute med sina kit och är bra på röststyrning bl.a. Det är väl ett par år sedan de kom ut, funkar väl sådär, men detta är ju inte kopplat till displayer och MFL osv i bilen, utan helt röststyrt. De tar in hela telefonboken i sitt eget minne till skillnad från Nokias och Ericssons BT-lösningar i bilen. Röststyrning även helt utan knapptryckning på vissa telefonmodeller fast de har numera en startknapp också. Det blev lite jobbigt när man satt och pratade i bilen och råkade nämna ett namn som var taggat som röstmärke i BT-kitet... FP |
|
|
Update i fallet: Jag och pappa hittade detta på en amerikansk E60 forum, där det var fler, som vi undrade om Navi profesional + bluetooth. Efter vi hade ställt frågan gick det 20 min, och ett svar kom, internet är smart :) "I was in Munich last week and BMW Germany was advising its customers who wanted both Nav Pro and Bluetooth, to order... * Option 640 (Telephone Pre-Wiring) * Option 609 Nav Pro (or 6UA - Nav pro Pre Wiring) They felt that this combination would allow the installation by dealers of a bluetooth kit that is compatible with Nav pro when it becomes available. This information was provided to me by the parts department of the main BMW Munich dealer (on Frankfurter ring) and confirmed by the BMW dealership in Frankfurt (Niederad). I hope this is helpful Regards, " ------ Vi har nu mailat vår säljare (eller han som tar emot ordern, verkar det mer som, med den service vi har fått). Väntar med spänning på svar från honom... Ha det på dom skitiga vägarna! // Simon |
|
Chrimo |
Jaha då har man tillverkat 1200 mil sedan september i sin 530D-04. BT med T610 och navi buisness funkar så jäkla bra, underbart ljud och inget krångel |
|
Hej Chrimo, Den bil vi provade i München och körde på utflykt med var en 530dA, med all utrustning i stort sett. Problemet är med oss att vi inte kan få navi prof + bluetooth tillsammans. Bluetooth i den bil vi körde var helt suveränt det också, det är ju bara så häftigt när mobilen ligger i fickan och det står på Idrive displayen "Simon Anruft". Idag kör vi Volvo V70 -01 med ett helt suveränt navi system samt en ljudanläggning som är grymm, att gå ner till en navi med ett par pilar känns trist i en bil för 500.000 Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.