AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.539

Dubbla utblås till e46?

Ge
639
George.K
330ci - 02
Tjena Bmwlovers!
Jag har en liten fråga om någon kan hjälpa mig kanske. På M3:or så sitter det två avgasrör (dubbla) Nu undrar jag om man kan få det till en 330 ci? Och om det skulle gå, behöver man ändra mycket på bilen isåfall? Och om det inte skulle funka, kan någon rekommendera något avgassystem till mig då jag är sugen som fan på att byta. Jag har hört många säga Ferrita, men jag tänkte mer på Schnitzer, några kommentarer, hjälp mig, jag är sugen på att byta???????
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
På M3 har man rationaliserat bort hela reservhjulsbaljan för att få plats med dubbla utblås!

Visst går det att bygga om, men det blir en hel del att modifiera!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ge
639
George.K
330ci - 02
Så med andra ord kanske det är lika bra att glömma...?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, det beror på hur långt du är beredd att gå!

Enkelt/billigt är det i alla fall inte....

Mvh

George.K:

Eller så köper du en M3 så saken biff:))

Johan B:

Hur går det med du vet?
De finns utan att montera bort reservhjulsbaljan.
titta på Länk
xeriusracing är svensk återförsäljare.

Jag rekommenderar varmt eisenmanns/kellners produkter.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
hehe, Starre, mannen med de billiga lösningarna på problemen :)

BMWCS Syd #05392
Ge
639
George.K
330ci - 02
Tipsa om en bra m3:a så köper jag den, om den är svensksåld
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Starre, tiden räcker inte riktigt till!
Har dessutom hittat mer fakta och vetenskapliga skrifter.....

Har dessutom haft planer på att inhandla en digitalkamera för att ta en del lämpliga bilder, men varje gång jag har varit på G att köpa den har jag råkat ut för diverse oförutsedda utgifter... (vet inte om det är någon som försöker säga mig att inte köpa en?)

Mvh

Ge
639
George.K
330ci - 02
Många tipsar om eisenmann, är det bra grejer, blir det nån effekt mer, blir det nåt "skönt ljud"? För kåt på såna grejer så jag måste bara ha det!!!
Räkna inte med någon effekthöjning, då blir du bara besviken.
Men skönare ljud får du leta efter. Du äger en bil med en av bilvärldens absolut bästa raka sexor, låt den få andas fritt :)

BMWCS Syd #05392
George.K: Min farsa jobbar på Ferrita och enligt honom är det absolut inga problem, men dom måste ha in bilen för det finns inte färdigritat.
Ge
639
George.K
330ci - 02
Nej nej, det jag har hört om ferrita är ju att det ska vara jävla bra. Men jag vill ha nåt som ger lite effekt samt ger skönt ljud, det skulle jag vilja ha, men mest för ljudet naturligtvis!
Co
85
CostasA
330ci -02
visst andas motorn bättre men förvänta dig inte att ha nytta av avgassystemet om du inte ger dig på motorn
och dubbla 2 tums rör från grenröret och bakåt är att rekomendera
med racekattar

säg runt
15 minst
Ge
639
George.K
330ci - 02
Runt 15 vad?
George: Tusen kr

BMWCS Syd #05392
Es
67
Essen
M3 E92 -08
X1 E83 -14
Har själv en 330 och funderade på det här med dubbla dubbla utblås. Det som störde mig förutom den rent monteringstekniska aspekter, är ju att det sitter en klaff på ena utblåset. Antagligen för att justera mottrycket. Denna funktion lär ju försvinna med ett annat system, och hur påverkar det effekten. Jag vet att turbobilar vill andas fritt, men detta stämmer väl inte helt med sugmotorer?

Vad gäller Ferrita: Jag var grymt missnöjd med passform och finnish. Dessutom tycker jag att det låter för mycket WRC, men så satt den ju på en 4:a med respirator ;-)

-Essen-
Essen: Klaffen gör 2 saker,
1. den stänger när motorn är kall för att få upp temperaturen i systemet fortare (miljöklass1 aspekt)

2. den håller stängt under 4000 rpm för att hålla bullernivån nere.

Den har inte med mottryck att göra. Prova rycka slangen och fäst upp den ska du höra skillnaden i motorljud.
Så effekten lär iaf inte minska. och inte öka något nämnvärt heller skulle jag tro.

BMWCS Syd #05392
Es
67
Essen
M3 E92 -08
X1 E83 -14
Ahh.. där ser man. Man lär sig alltid något nytt.

-Essen-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.