AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.224

Hur fungerar detta med Car / Key memory egentligen?

Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
(ja, jag har sökt:-))
Har aktiverat detta med Key memory, så att stolar, speglar och AC ska gå på nyckeln. Nu är det så att jag har M1 och frugan M2 i vanliga fall.
Problem:
1.När vi låser upp bilen så justerar den som bara fasen. Jag sätter mig i och allt verkar bra. Men speglarna är riktag nästan helt ned. Jag trycker in M1 och den justerar lite grand till på stolen, ratten och speglarna går upp till riktig position. Konstigt va? Samma gäller den andra nyckeln..
2. Det verkar inte som korsryggs-stöttan går på minne, stämmer det?
3. Ibland så räcker det med ett kort tryck på M1 eller M2 så går den hela väger till riktigt läge, men ibland måste jag stå och hålla i den hela tiden.. Vad gör jag fel?
4. Går det att få köpt elstyrd backspegel? Det hade varit smaskens:-)

På förhand tack!

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Inga tips alls?

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
aa
176
aalto
X6drive40d -10 Svartmet.
530Xd-R -11 Carbonbl.
Smart 4-2 -03 Svart/silver

hosse:
Skitprylar.....min key-memory hänger inte heller med perfekt. gillar däremot att kliman blir bra inställd.
Nu lånar jag ju inte ut min bil till frugan så ofta så jag lider inte av problemet.
Min el-ratt håller på att lägga av i höjdled och det är störande att bilen tiltar ratten och sen går ratten inte tillbaka när man ska in i bilen.

Nja...några tips till dig blev det kanske inte men jag fick kläcka ur mig lite missnöje med key-memoryn.

/J
Njuren
Skulle lämna in bilen på service å använde då en reservnyckel, då hade klimman ställt in sig på 16grader på sidorna??
skillnad på vanliga nycklar oxo verka de som.Iaf på klimme

BMW - i nöd och lust
Njuren
Skulle lämna in bilen på service å använde då en reservnyckel, då hade klimman ställt in sig på 16grader på sidorna??
skillnad på vanliga nycklar oxo verka de som.Iaf på klimme

BMW - i nöd och lust
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej Hosse!

Har iofs en 530D-00 så jag vet inte om funktionerna är exakt samma, men X5 lär ju ha "ärvt" 5-seriens kabelhärva osv.

OM jag har fattat det rätt har man 2 st key-memory + 3 st "Knapp-minne" (dörren). På dörrknapparna kan Du alltså progga 3 olika inst. Beroende på i vilket läge tändningsnyckeln är måste Du antingen "hålla knappen" hela tiden eller bara "trycka till". Minns jag rätt måste du hålla knappen inne hela tiden om nyckeln är i "tändningsläge", antar att detta är för att undvika pinsamma/trafikfarliga "fadäser" (läs: i mitt fall tryck på fel knapp = bröstkorgen krossas mot rattstången, detta pga. hustrun 1,56 - själv 1,85).
Btr. "Key-minne" ska detta återställa inställningarna som förelåg när bilen låstes med denna nyckel. Dvs dina värden inställada -bilen låses med fruns "nyckel" och vips har hon (nyckeln alltså) "ärvt" dina inställningar! Men detta påverkar givervis inte "knappminnena". Själv har jag nyckelminnet inställt så att alla inställningarna återställs när man låser upp med fjärren, då är allt "klart" när man öppnar dörren ;-)
Ang. yttre speglar har jag ingen aning...........varför.......om de nu VAR rätt inställda när du låste så SKA de banne mig justeras rätt när du låser upp bilen med samma nyckel.

Lycka till

Saij

PS. Inte "helt" okänt fenomen att key-memory "tappar" minnet nå'n gång då och då, kan bli rätt kul "att ligga till bils". Är battspänningen låg, ja - då sk**er det sig nog. DS.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.