|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag funderar på att köpa en BMW 518i 1990. står det i annonsen 32000 mil, sollucka manuell, motorvärmare, centrallås, sommardäck på alu-fälg, vinterdäck på plåtfälg, nya bromsbackar fram, nyligen bytt olja och oljefilter, nya tändstift, ny luftdamask. Stötdämparna fram är i behov att bytas. Bilen säljes i befintligt skick. säljes för ca 12000kr vad tycker ni är den värd pengarna? mvh Magnus | |
Kowalski |
Hej Jag tycker det låter som ett bra pris MEN, kolla motorn så den inte tickar för mycket 32000mil är lååångt för M40-motorn som sitter i 518. Om den tickar kan det bero på sliten kamaxel om man slarvat med oljebytena, kolla serviceboken! Kolla även så att kamremmen är bytt (står också i serviceboken). Detta är jätteviktigt på M40-motorn (skall bytas var 4000:e mil). Hur mycket rost finns det? Pruta ned den till 9000kr och klipp till ;-) Mvh /Kristoffer BMWCS # 04918 BMWCS SYD |
|
hej det var bara lite i hörnet av dörarna som han hade fixat men han hade fått fel culör i färgen så det behövde göras om man var cräschen. han sackade också om att kamremmen bör bytas inte akut men behöver göra det. tror du man kan pruta så mycket? vad ska man kolla på när jag ska köpa den där bilen? vet du i fall det finns någon billig försäkring för mig. billigaste jag har hitta nu är 6000kr för halv. jag är 18 år. |
|
|
jag tycker den har gått långt men BMW är väl lång milare eller? |
|
Kowalski |
Kolla vad det skulle kosta att byta dämpare fram, ring BMW och använd detta som förhandlingsargument. Samt kolla när kamremmen byttes senast, är det gjort vid 28000 mil är det hög tid! Det förslagna intervallet från BMW-enligt serviceboken är 6-8000 mil men detta är fel, fel, fel! 4000mil är rätt intervall. För att svara på din andra fråga: Det stämmer, BMW är långmilare OM servicen är skött som den skall. Dock brukar de 6-cylindriga spisarna hålla ihop bättre än 4:orna vid god skötsel. Mitt tips är att provköra den rejält, varva ur den ordentligt på växlarna för att kolla synkringarna i lådan. Ta gärna med någon bilkunnig som kan kolla den. Är ingen expert på 5-serien, prova posta ett inlägg på "5-serie forumet" om råd att titta på. Finns säkert någon själ som kan hjälpa dig där. Annars finns "Begagnatguiden" till vänster...många bra tips! När det gäller försäkringar på en så billig bil skulle jag rekomendera en halvförsäkring. Kolla med LF, de brukar vara billiga. Ring runt o kolla och ta de som är billigast. Erbjud säljaren 10000kr, tar han det så var glad...annars så skit i det och ta en för 15-20000 som gått halva sträckan :-) Tänk på att det är köparens marknad. Mvh /Kristoffer BMWCS # 04918 BMWCS SYD |
|
Hej Får du den för 10 000 eller nån tusing under tycker jag att du gjort en bra affär. Jag sålde min 518 -90 för tre månader sedan med 4 tvåor från besiktningen för 6 000. Den hade gått 30000 varav jag hade haft den i 4000 problemfria mil. Den hade anmärkningar på slut fjädring, bromsrör, silentblock och kränghämmarstag. Där har du ju grejer att titta på. Som har skrivits tidigare så finns det massor att söka under 5-serieforumet om vad du ska leta efter. Min var ganska rostig så det kan du vara uppmärksam på. Försäkring. Kolla Aktsam, osäker på om de försäkrar 18-åringar annars har de bra premier på "snikbilar" utan utr. Lycka till! PS. Är den svart? |
|
|
Aktsam släpper inte in 18-åringar har jag för mig. Visserligen skillnad på den bil jag satsar på (E23), men som 18-åring tror jag inte man har råd med mer än trafikförsäkring, om man inte har väldigt rika föräldrar... Jag tänkte göra såhär: Vara fruktansvärt noggran med låsning av bilen, skaffa rattlås, installera larm och hitta göra i ordning en något förfallen car port och sen köra den med enbart trafikförsäkring. Tror det blev runt 6 papp per år då. /Berga |
|
|
Jag slutar snart inte förvånas över försäkringspremierna, speciellt för 18-åringar. 6000 för trafik!!! Jag betalade 1500 helåret i Aktsam för halvförsäkring året 2002-2003. Iofs är jag en gammal gubbe som haft körkort i 21 år men ändå..... |
|
|
Vad tror ni i fall man skulle ta försäkringen på pappa eller mamma tror ni det är någon ide att göra så? mvh magnus den är vit |
|
|
Läs denna långa tråd innan du "skriver över" nåt: Länk Men som sagts innan det råder säljarens marknad på E34or så mister du en står det dig åter 1000, så ta det lungt pruta och leta vidare Frågan är om du inte som första bil skulle leta rätt på en E30 316/218 eller en sen E28 518/520 då dessa bilar är billigare och enklare att fixa med själv än dom ganska ( för sin tid) avancerade E32/E34 Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.