AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
894

mera kräm vid lågvarv

an
12
andreas@stars.se
Bmw 320i Coupé `92 (E36)
Maur. Blå
En liten fundering från en som inte är så hemma under huven då..
Går det att få bilen mer "jämnt" stark än att kraften kommer vid 3000 varv.. inte för att jag är missnöjd med hur den går, men bara undra =)

"Vi slutar inte leka för att vi blir äldre, vi blir äldre för att vi slutar leka."
Prova V8, jag brukar inte behöva varva ÖVER 3000 varv :)
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Du behöver nog inte ens varva 3000. Jag växlar nästan aldrig över 2000 på 535:an. (Om man inte känner för att leka lite)

///Jesper
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror iofs att Andreas ville ha lite konkreta tips förutom att byta bil/motor!

Tyvärr är det nog så att den lilla sexan utan vanos är (ö-)känd för att ha väldigt spetsig karaktär!
Under 3000varv händer det inte mycket, men sedan börjar motorn vakna....

Att byta kamaxlar lär göra motorns karaktär ännu spetsigare.
Byta luftfilter ger inget.
Trimchip lär inte heller ge någon märkbar förbättring.
Sportavgassystem ger inte heller något.

Det enda jag kan tänka mig (förutom överladdning eller lustgas) är att borra upp motorn och få större slagvolym, men då är det nog billigare att köpa en 325i!

Summa summarum: motorns karaktär är sådan och om man inte accepterar det, är det nog bara att byta!
(Dieselmotorer har bra vrid på låga varv!) ;o))

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
visst finns det väl kammar som fungerar bättre än org. på låga varv? klart det går, men det snackas inte om dom lika mycket. chip, kam borde väl kunna förbättra lite. fast, jag rek. att byta bil istället.

BmW - enjoy!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har bara sett "spetsigare" kamaxlar än original.
De ger mer effekt (och ibland mer vrid) men vid högre varvtal än originalkamaxlarna.
Dvs. karaktären blir ännu spetsigare i motorn med trimkamaxlar.

Chip, sportfilter och sportavgassystem lär inte ge märkbart mer vrid! (inte mer effekt heller för den delen!)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Att byta grenrör/insug kan göra rätt mycket, men då ska man ju räkna på det också
Maha
Körde en 328i idag, *svordommar* vilken kraft vid 2000 varv och även under det! behövde aldrig varva över 3000!
Tänkte som Johan B: Kanske prova diesel? Då har du iofs inget tryck ÖVER 3000 varv... Pest eller kolera...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.