AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.532

Störande ljud E39?

Sida 2 av 3
Dragan525
Så "petiga" vi BMW-ägare är *hehe* OJ det hörs lite från metallringen runt nyckelhålet :), Oj igen, mina knappar hörs! GRABBAR lyssna på er själva! *hehe*

Vart bara tvungen! Sorry *hehe* *asg*

Mvh Dragan

BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE
Vill ha en sån där emmfämma!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
LO528. Antenn??? till vad ??. Har ingenantenn på min bil.
Om man har tex tappat bort en av de plastklotsar som är domkraftsfästen, så kan man få ett vinande ljud pga hålet som blir öppet. Nyare fästen har en mittsprint som låser fast fästet ordentligt 4st är nästan gratis på BMW.

///MVH Hasso
Länk
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Jo antennen på bakrutan.

Alla domkraftsplastklossar är hel på min bil. Jag kan passa på och fråga om man ska hissa upp bilen med domkraft under just de där kollsar och sedan vill använda domkraften till andra sidan och använda en sådan (vad fan heter de) trebens pryl som man köper på biltema osv.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Njuren, Är det denna länken du sökte ?

Länk

Min 528i Touring
Länk
LO528: Länk
I ljudväg så är det väl hustrun...

/Udo Dirkelsniff

Länk
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
Jag har en 528 sedan -98 manuell. Jag får ett vinande ljud vid 115-125km/h. Låter som typ motorn/avgasystemet viner. Så fort jag släpper gasen så tystnar det. Och ligger där emellan mer eller mindre.
i 100 eller 140 låter det ingenting.
Kan det vara ngt flöde/resonans i avgasystemet som låter vid den motorbelastningen man har vid den farten?
Låter som typ lagerljud eller så. Som trasigt hjullager. Funderade på om det var ngt lager eller kuggar i växllådan/bakaxeln man hade belastning på men som försvann då man släppte gasen.
Men att det bara kommer i de hastighetern tycker jag skulle verka skumt. Skulle väl låta om man belastade det i andra farter också.

Försökt också få fram ljudet vid samma varv fast lägre växel och lägre fart men får ej fram samma.

Eller kanske är ngt insugsljud?
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
tänkte tillägga att det är vid jämn fart/gas det låter
Ro
53
Rosberg
528i-99
Har ett knakande ljud som kommer bkifrån, fått för mig att det är "baksätet" som knakar lite när man passerar ojämnheter i asfalten eller järnvägsövergång

/Jonas
Mi
54
Mikael.Lindqvist
BMW M5-12 Monte Carlo Blue
Det hörs ett gnisslande ljud varje gång man sätter sig i bilen.
Trodde det var stötdämparna fram för dom var helt kass.
Nu är nya på plats men ljudet är kvar.
Svårt att lokalisera ljudet har ej engagerat mig så mycket , kanske kommer det från bakre stötdämparna ?
/ Micke

Mikael.Lindkvist: Prova att sätta dig i bilen utan att ha handbromsen åtdragen. Jag har ett gnisselljud på min nästan nya E46:a som är kopplat till handbromsen. Har klagat hos BMW som gav förklaringen att det har med handbromsen att göra, skulle tydligen gå att smörja upp men förmodligen återkomma ganska snabbt. På E39:an finns inte samma ljud.

/Udo Dirkelsniff

Länk
Jag har en glastaklucka på min och den blir det ett vindbrus ifrån när man kommer upp över 140.
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej,

Min kopplingspedal gnisslar lite ibland när man trycker ner den, oftast
när det är varmt ute..

Det var föv samma sak på min M3´a 93-.

Mvh Jimmy
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Spännade tråd.

Hur är det med missljud nu när e39 kommit upp ytterligare i ålder?

På vår Touring har jag följande:

- Är det kallt ute och halt så får jag allt som oftast ett missljud vid ratten om DSC går in.
- Kupefläkten har någon gång kvittrat som en lite trast när det är riktigt kallt ute
- Ett litet "klickande" som hörs när man med nervevade rutor kör över brunnslock eller liknande
- Sensorfläkten på klimaplanelen surrar en stund efter start, slutar efter några min. Får väl ta tag i det någondag.

Det var det jag har på vår som jag kan komma på nu.

Mvh Martin
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
- Rattljud.
När jag snurrar halvsnabbt på ratten låter det som att ett lager inte riktigt vill vara med, liksom ett raspande, vibrerande ljud. Lite som när man stoppade en pappbit i cykelhjulet i hög fart när man var yngre.

- Sensorfläktsurr.
Låter någon gång ibland som en datorfläkt som håller på att ge upp. Tystnar efter en stund. Är den svår att byta förresten?

- Framvagnen.
Något skaller när man med rutorna nere kör i gupp.

- Högtalarrasp.
Sönderspelad 5,25a i hatthyllan.

Jag har dock ingen gnisslande koppling. ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
mo
36
mogges
530iA Touring -01
Chevrolet Tahoe -96
Vid kökörning i låg fart så låter det som ett malande ljud bakifrån, vid lätt lätt acceleration, man får känslan att det kommer från bakaxeln.
Hade samma ljud på min gamla E39 -00:a (hade ljudet under hela ägandet från 12000-22000mil innan hon blev påkörd och fick avlivas på Kungälvs bildemontering)

Vid upphissande av höger framdörrs sidoruta så knäpper det kraftigt när den når helt stängt läge.

Vägljud bakifrån höger sida.

Störande vägljud från takluckans dräneringsslangar vid körning med innerluckan öppen men ytterluckan stängd.

Annars är den jävligt solid för att vara 11 år gammal och rullat 18000mil
Betydligt solidare än dagens F10 som har tagit ett steg tillbaka och blivit "plastigare" interiört.

En gång BMW - alltid BMW
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Sicket supertrådlyft.. från 2005 till 2011.. wow..

Men när den ändå är lyft så kan man lika bra skriva nått.
Ska bara komma på nått... ?
Skulle möjligtvis vara ett litet knarrande från dom nya tätningslisterna till dörrarna.. om man nu kan kalla de störande... neee
Ha
77
Hardy
530iM -02
Jag har en jäkla massa oljud, antagligen drabbar det oss känsliga värre än er som inte är känsliga.. ;-s

1) Kupéfläkten. Låter som om två koltrastar håller låda där inne, och högt låter det. Försvinner endast om jag slår av fläkten helt eller kör maxfläkt. Sämst!

2) Skallrande, klapprande vibration nånstans ifrån bakom TV-skärmen. Låter tom på bar asfalt upp till 110km/h med vinterdäcken. På knögligt vinterväglag får jag panik på detta.

3) Klonkande framvagn. Klonket ersätts ibland av ett "klorr"-ljud. Sist jag hade ett sånt ljud var det en dämpare som va 100% slut, men jag har ryckt i dämparen med hjulet hängande i luften och det var stenhårt, inget klonk/klorr från något jag ryckte i.

4) Sällan, men trots allt ett missljud, ett svagt gnek i bara någon sekund när jag vrider ratten något snabbt, typ vid parkering osv.

5) Alla fyra dörrarna. Det borde säga duff, men det säger klaff, men det är nog inget avvikande, känns som E39-miss snarare.

Tack Kahn-d för att du lyfte denna, vilken bra tråd! Får man gnälla av sig lite samtidigt.. =)

Har någon bra botmedel på ovanstående får ni hemskt gärna maila mig.......
Ha det.

---
Körglädje alla dar i veckan
Et
153
Etoda
523iAT -98
...samt Audi och Mercedes
När någon sitter i passagerarstolen fram kan den "kvittra" eller "pipa till" helt omotiverat. Stolen sitter fast och jag hittar inget glapp, så var skall jag smörja? Någon som varit med om det och vet?
Jag som brukar klaga på bmw kvalite men jag har faktiskt inga irriterande ljud eller missljud som jag kommer på just nu, känns mycket fast och gedigen :-)
Skulle vara att stötdämparna fram som inte klarar av dom taskiga vägarna efter all jävla snö, men inget missljud än från framvagnen.
Sitter M Sportchassie 2 på bilen så det är väl boven antar jag?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Redpower: vilken e39 har du?

Mvh Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.