AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
633

Rent Gaspjäll?

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hejsan!
Har nu med lite vånda öppnat och upplevt hur spjällen till M70 ser ut från insidan efter 20000 mil.Det gick mycket trögt när man vred på returfjädern åt bägge hållen och efter att jag fått av den svarta kåpan över kollektorn och lyft urdenna så visar det sig att kol banan var helt svart och oljig plus att ett av kolen inte låg an utan satt fast i nåt kladdigt så långt bak det gick ca:6-7mm från kollektorbanan.Gick vidare ner i kughjulsväxeln och samma där,kladdigt och svart och rätt mycket koldamm.Är det nån som har koll på hur långa kolen ska/bör vara,mina är ca:7/8mm,tror att de räcker ett tag till men säker är jag inte.
Mvh Dic.
Paap Reeder
Hej Dic!
Gör rent allt och låt sedan kolen "skjuta in" mot mitten där kollektorn skall vara så ser du hur mycket kollektorn pressar undan kolen.
Minns nu inte exakt hur långa mina kol var men så här på distans tycker jag att 7-8 mm borde räcka.

MVH /// Paap
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
hej dic!får man fråga varför du öppnade?var det bara för rengöring eller hade det sluta funka? mvh//jacke
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hej Paap och jacke!
Rengöring är på gång ska bara fixa ett 1000 papper våtslip till putsning av kolektorn samt rensa skårorna från gammalt koldamm.
Jacke ,tror att det va Paap som kom med idèn i ett tidigare inlägg att det kan vara bra att kolla spjällen och han hade fått ett "bättre"resultat vad det gäller drift och lite soppa ekonomi.Hade i början på sommaren problem med för högt HC vilket resulterade i att jag har bytt det mesta som ska bytas i jakten på HC orsaken men det har ändå varit lite vibrationer och bludder vid gaspådraghög soppa förbrukning bla,låg tidigare på 1,11
på motorväg olika hastigheter och1,42 inne i stan (Sthlm) och nu vid avställning så drog den 1,79-1,87 så nått knas är det ju.När jag tog av spjällen så var det givetvis olja i plenum,packningarna var ett skämt och sist men inte minst,slangarna till spjällen var i usel kondition plus att ett spjäll gick trögt som faan och det andra gnällde ordentligt när jag vred på returfjädern,har en känsla av att man vinner en hel del på att ta hand om de här grejorna,den bör helt enkelt gå bättre.Ska skruva dit grejorna till helgen och starta upp så får vi se.
Mvh Dic.
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
intressant,mina spjäll går att öppna med våld,trodde det berodde på att de var tvungna att få nån elimpuls för att öppna.men det e bara att ta i alltså?
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Dic:
Följer med intresse hur det kommer att fungera när du har satt ihop det hela. Är själv på gång och göra samma operation.

Felix
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Jacke!
Jodå det är bara att ta i.Mina bägge spjäll är nu nysmorda,rengjorda och ihopskruvade.
Är förvånad över hur enkelt det var men vill rekommendera de som ska göra det att använda nån form av skruvstäd eller fasthållningsanordning och har man de knepiga bultarna och inte har rätt verktyg så är det bättre med liten polygrip som tidigare har sagts,jag hade stor och det är inte kul.Kan konstatera faktum efter ingreppet:det är väldigt torrt i alla rörliga delar,det blir som nytt med ny smörjning (och rengöring).
Mvh Dic.
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
kan man behöva göra detta på en 730-90 med? Hur i så fall?

"sex bakom ratten...gärna

Med vänliga hälsningar Patrik A
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.