AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.227

Super BMW på G?

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Läste på aftonbladet att Volvo kommer med en superbli på 500hk 0-100 på drygt 4 sek. och toppfart på ca 300km. Länk
Kommer inte BMW med någon Super Bil??? Ska Alla märken börja gå om BMW på Power sidan???

MvH Bmw 4-ever
Nya M5 är på G....V10 på 500hk nånting
jag tror inte att den volvo motorn pallar för sån påfrestning. den bilen är nog inget att ha.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
/// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV.
Måste nog förstärka vxllådan också. Hörde att Volvo experimenterade med 330 hk först men eftersom de inte kunde garantera hållbarheten så sänkte de effekten till 300 hk. Undrar hur den ska palla för 500 ?

/Martin

Min bil: Länk
Idén att Volvo efter att ha spottat ur sig en massa halvbra stressfläkt-matade T5or och R-modeller genom åren, samt en halvbra kärra med S60R/V70R skulle ge sig på att bygga en superkärra med 500 hk är absurd...

Detta kräver i så fall extrem input från Ford, Jaguar och Aston Martin för att lyckas...

Skulle inte förvåna mig om de tryckte ned Vanquish-tolvan bara för att fula sig :-)

MVH,
E38B12
Nu måste jag erkänna att jag inte har full koll på den stora bilvärlden, men äger Ford Aston Martin?
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Effekt är inte allt. Trots 500 hästar i en Volvo så är det fortfarande en traktor.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Nu är detta ju en speciallbyggd modell som beställs via Trimfirman som omskrivs där i Artikeln!!! 500 Hk går säkert bra om dom bygger om dom rejältt.. och det verkar de har gjort!! VErkar vara en intresantare volvo iaf.. men som sagt.. det är fortfarande en Volvo...

__
Länk
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
Z3c 4 ever!: Vad grundar du det på?

Tror ni verkligen att dom specialbygger en bil, dvs en känd firma, som ej håller...och på så sätt kursar?

Visst är inte Volvo en superbil, men om jag skulle jämföra pengar, kvalitet, utrustning, andrahandsvärde, försäkring osv...så ligger Volvo bra mycket bättre till, än t ex BMW.

Börjar nästan fundera på en ny MB AMG E istället...M5orna verkar finns överallt idag.
Kommande M5 (och M6) är visst redan "uppgraderade" till 550+ Hk för att möta RS6, AMG osv hörde jag.
V10:an/500Hk visades i AM&S långt innan nya 5-serien ens var ute, det skumma med bilderna på bilen var att den stämde med slutresultatet också. Detta var alltså en bra tid innan alla mer eller mindre riktiga fantombilder på E60 cirkulerade.
Det pratades även om biturbo osv direkt från BMW (ej Alpina) som lär komma, så låt Volvo och dylika bygga lite specialare. Som nån sa, skit i upplevelsefabriker o dylikt, detta är verkligheten.:)

FP
chrille70
Vad jag hört så kommer BMW att satsa på fler modeller med CSL-emblem. Både kommande M4 och M6 kommer i CSL-utförande och båda lär bli ena riktiga dräpare. Inte minst M6 CSL som lär få närmare 600 hk. Vilken drömbil!

MVH Chrille
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Snacka om hästkraftskrig.. Värre än jänkebilarna på 70-talet innan oljekrisen.

Om volvon fortfarande har den gamla ärvda audifemman med turbo så har de verkligen gått för långt med 500 hk. Är det en lastbilsturbin denna gång??
Sen ska den ha ett chassie som matchar motorn, inget som de har gjort sig kända för... och frågan är om en amerikansk trimfirma är bättre?

s60rs kan väl jämföras med AMG och Alpina för det är ju inte volvo som bygger den.
Fartglad: jag bygger det på exakt samma slutsats som E38B12 drar.
Det kräv en hel kultur att kunna bygaa superbilar. dessutom krävs det att det finns köparkrets. Vem vill ha en upphottad Volvo? Möjligen Sibylla, för att ha som firmabil. Passar ju utanför korvkiosk ;-) och i USA är volvos traditionella kundkrets ännu mer osannolik som köpare till bilen ju. Så jag tror att den kommer alldrig serieproduceras.

Boogie Elvis. yapp. dem äger både Jaggan och Aston. ( för övrigt båda bilar i sista bonden: jaggan och aston byggs på samma bottenplatta)

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
/// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Man kan ju snabbt ställa sig frågan varför Volvo och Saab som nu mera är USA ägda.. börjar få trimade bilar och värsting versioner som bara indikira BARA ska sälja på sen amerikanska marknaden!?
Simpelt.. därför att där i Staterna så är Volvo och Sabb status märken som BMW och Merca är här.. och så är den en STOR marknad.. och det sas ju i Colins artikel att den inte finns några planer på att ta hit den bilen!

Ja det är lite skrattretande med hästkraftskriget nu.. och det fick jag även höra på CBS 60 minutes i förrgår... På mässorna så stoltserar man fett med hur många hästar man har!! och det verkar vara ett av de starkaste argumenten.. för de som inte förstår/bryr sig om så mycket mera på sin bil... men men... som Folke säger... det ska matchas upp med övriga bilen med! Det tvilvar jag starkt på att många fler tillverkare än BMW och Merca verkligen klarar!

__
Länk
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
mageng:
Ingalunda någon Audimotor i Volvon, om man inte menar dieseln. Bensinfemman utvecklades ur Volvos (egenutvecklade) sexa.

Bör väl inte vara några problem med hållbarheten på en 500-hästars maskin bara för att det står Volvo på den heller? Växellådorna är ett annat kapitel, men med tanke på ursprunget lär väl automatlåda inte vara orimligt.
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Volvo är inte så dåligt som vissa antyder på. Volvos 5:or har inga problem med 500+hk och dom gammla fyrorna brukar det inte hellre vara nå problem med hållbarheten, vilket har bevisats många gånger tycker jag. Växellådorna därimot kanske har lite svårt att hålla för 500hk med maximalt grepp... men hur ofta har man det på gatan? vet iaf volvo 850 bilar men 500+hk som kör med orginal låda och det har hållit länge och väl, även på strippen när det greppar fint.
fa
255
fabi_no1
Z3 2,8 Coupe -99
tycker att evolve har lyckats hyfsat med att hotta upp utseendet på s60, volvon är ju nästan snygg! men bara nästan de stora blafforna till baklysen sitter ju fortfarande kvar. visste inte att aftonbladet har skrivit om dem, har bara sett dem i bilsport... men de gick väl bara att beställa från evolve? volvo bara bjud in dem i visningsmontern i ditroit eller las vegas eller var det var nånstans... kanske de skulle bli hustrimmare åt volvo som alpina och amg, men bara kanske...
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det måste väll bli en ände på ökad effekt ?

Låt säga att någon släpper en bil med 14 liters v12:a med dubbla kompressorer och 1500 hästar och 2300 Nm i vrid , hur breda däck måste man då ha för att kunna komma iväg från stillastående ?
antispinn i all ära men vad ger det att ha 1500 hästar men bara kunna
snika iväg i samma fart som en simpel ferrari ?

3G ger dig Cancer.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Det jag fick höra mitt i efterspelet efter evolve-S60:n var att Volvo var stenförbannade på evolve för att de hade antytt att de skulle bli "hustrimmare". Volvo visste inget om det och krävde tillbaka de bilar de hade lämnat till evolve och hotade med stämning.
Men det var bara det jag hörde...
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Haglund.... Surt surt sa grisen.. mu hahahah

__
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.