AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.394

Koppla in baslåda i M3 E46, lite frågor

Sida 1 av 2
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Kan jag dra kablarna från orginal baslådan (HK) till ett steg sen till en bas?

Är het nollställd på biljud ;)
Du behöver antagligen en adapter (t ex VEN 4 ifrån Peripheral) för bas signalen ifrån HK förstärkaren (som dessutom har inbyggda aktiva delningsfilter) till den nya bas förstärkaren eftersom alla signaler är "balanced differential" och det är väldigt få förstärkare som tar denna insignal direkt (vissa a/d/s förstärkare fungerar).

/RS2
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
...eller så ansluter du till ett slutsteg med högnivåingång.
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Var kan jag gå på högnivån?
Det sitter ytterligare en basförstärkare vid HK subbasarna och signalen ifrån HK förstärkaren är inte en vanlig högnivå högtalarsignal som många tror! Det är lätt att förväxla dessa eftersom "balanced differential" också är en högnivå signal.

/RS2
Alla nyare bilar har idag så kallade "balanced differential" signaler för att få mindre störningar.

Här kan ni läsa mer om hur och varför man måste använda adaptar när man kopplar in vanliga slutsteg till bilens standard huvudenhet eller navigator.

/RS2

Länk

Länk

Så om du bara vill ha en ny bas med tillhörande extra slutsteg så kan du gå på kablarna som du kopplar ur den vanliga HK subwoofern/förstärkaren i hatthyllan via en VEN 4 adapter.

/RS2
Här har du ett exempel på hur man kan bygga en subwoofer som inte tar så mycket plats och slutsteget får oftast plats under mattan eftersom du inte har något reservhjul i M3an.

/RS2

Länk

Länk
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Tack RS2, mkt intressan läsning! Var hittar man en adapter att köpa?
ZxD, om inte din bilstereo butik kan ta hem så kan du alltid beställa direkt. Det borde räcka med en VENDETTA 2 för att bara ansluta en subwoofer och monosteg.

/RS2

Länk
Länk
Länk
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
RS2, Vad tror du om det här? Länk
ZxD,

Onödigt krångligt och dessutom dåligt att ta signalen efter HK sub förstärkaren för att omvandla den till lågnivå med RCA kontakter via en vanlig lågnivå adapter för att sedan ansluta till ett nytt slutsteg.

Bättre med en VEN 4 (eller 2) adapter och ta signalen innan HK sub förstärkaren under hyllan eller ännu bättre en förstärkare som tar en balanserad signal direkt (typ JL Audio, a/d/s, Soundstream, Xtant, etc.).

Sen så bör man nog plocka bort den gamla HK suben så att ljudet kan komma in i bilen om man inte bygger en låda som riktar ljudet fram igenom skiduttaget och armstödet. Såg ett annat exempel där man byggt en portad låda igenom armstödet i baksätet.

/RS2
Ytterligare en bra länk med en snygg och dold installation. Dock så fungerar inte Kicker 9x6 subwoofers så bra så de skulle jag nog undvika.

Sedan så är glasfiber boxen som Corey Lista gjort i den andra länken intressant. Tror han fortfarande tar emot beställningar om man vill köpa själva boxen utan sub.

/RS2

Länk

Länk
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Jag tänkte ta bort HK suben helt och ta signalen där som en tillfällig lösnig för o få lite mer bas (har steg och bas liggades) för att senare göra som Länk

Stort tack RS2!
ZxD,

Låter som om du också håller på med ett kul projekt! :-) Visst är Williams redogörelse med bilder och färger på kablarna bra att ha!?

Har du bestämt dig för högtalare än? Jag funderar på antingen a/d/s, Boston Acoustics eller Diamond Audio. Problemet är djupet i framdörrarna och jag vet att 6,5" a/d/s passar men är osäker på de andra märkena. Tror jag har bestämmt mig för två 10" JL Audio subwoofers.

Sedan så letar jag efter en bra 4-kanals förstärkare som dels har balanserade ingångar men också någon typ av "ambience" eller "rear-fill" mode för baksystemet som fungerar bra.

Ett annat tips angående kopplingarna är att köpa motsvarande AMP kontakter (en för signalerna ifrån huvudenheten och en till högtalarna) och bara flytta över själva kabelskorna ifrån den svarta och grå kontakten in i HK förstärkaren så slipper man att klippa av alla kablar och man får en ren och snygg installation som man dessutom lätt kan återställa.

Länk

/RS2

Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Williams redogörelse med bilder och färger på kablarna äår kanon!

2st 10" eller 12" JL Audio subwoofers blir det, tror jag sätter dom så här Länk
Har även funderat på nått sånt här Länk

Vad det gäller det andra ska jag till min lokala handlare i mon o prata lite...
ZxD,

Berätta gärna vad ni kommer fram till angående högtalare! Har du sett att JL Audio också har färdiga baslådor som går att bygga in?

Länk

Se också den här länken. Jag hittade adaptrar till både woofern och tweetern fram som kanske kan användas beroende på högtalare.

Länk

/RS2
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Länk + Länk

Vad tror du?
Funderar på samma sak (fast 10"arna) plus Länk eller Länk för övriga högtalare. Men det är möjligt att 12"arna kräver Länk om man kollar på effekten.

/RS2
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Klart att 1000/1 skulle sitta bättre.
Någon svensk åtrerförsäljare?
ZxD:

Blir det inte för mkt dunka dunka bas med 12orna?om man nu inte vill ha det dvs:))Borde det inte bli en snärtigare bas med 2st 10 istället som RS2 beskrev.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.