AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
977

Import eller Svensksåld?

Funderar på att köpa en import för de brukar vara i bättre skick än de svenska bilarna. Är det svårt att sälja en import?
Si
765
Simon01
120dM -08
nej, inte med rätt prislapp
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det beror på hur pass ny bilen skall vara!
En del 328:or ligger på på ca 170.000 när de är 98:or/99:or. Är detta rimligt???
Jag sålde min importeade 328ci -00 för 185000:- så du får nog räkna med dom pengarna men vill du ha en som inte gått så långt och med lite lulllull i så får du nog upp med närmare 190000:- för ett fint exemplar...trots att det är import.
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Har bara positiva erfarenheter av import. E inne på min andra BMW och båda har varit importerade (nuvarande av mej själv). Men det är ju SKICKET på bilen som avgör inte i vilket land den såldes 1:a gången. Generellt så verkar Tyskarna ta hand om sina bilar lite bättre än vi men det lär ju variera där också.
Låt SKICK och KÄNSLA styra inom dom prisramar du har så ska det nog gå vägen. // CB.

Länk
Visa användare
84
Affrozodiac
BMW 325 Cabrio -94
Ett plus på import bilar är att dom är inte körda i salt som bilarna här i sverige. För tyskarna saltar ju inte sina vägar.....Men d kan dock vara lurigt om den då är importerad och sedan körd i saltet för att då är den inte underedsbehandlad på samma sätt som svensksålda och rostar fort..

hej hej
Kowalski
Jag trodde underedsbehandlingen var den samma för svensksålt och tysksålt?? Åtminstone är rostskyddsgarantin lika...

Sen saltas det faktiskt rätt friskt på autobahn med :-) men tyskarna kanske generellt sköter om bilarna bättre än vi svenskar?

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 04918
BMWCS SYD
Scheckheft
Hej
Dags att avliva myten om saltfria vägar i Tyskland. Det saltas på såväl Bundestrassen som Autobahn.
Angående skicket: Det stora urvalet av begagnade bilar i Tyskland gör att det är enklare att fynda. Och visst finns det tyskar som pedantsköter sina bilar - och sina gräsmattor (använder de nagelsax?).

Mvh
Scheckheft
___
Länk
Men ni som redan har en bmw, är det någon av er som aldrig skulle kunna tänka sig en import?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bilen är ju tillverkad i samma fabrik för mig skulle det absolut inte spela nån roll, bara det var rätt bil som jag vill ha den.
Skicket / utseende/utrustning skulle vara det som inverkar mest i mitt val självklart väldokumenterad och kontakt med förgående ägare är det viktigast som jag tycker spelar roll.
Visst en svensksåld bil har bättre"rykte" och ligger lite högre prismässigt men att avstå en import bara för detta icke.
Tror nog att de flesta på detta forum inte skulle ha något emot en importbil om ovanstående kriterier uppfylls.

///MVH Hasso
Länk
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Jag har haft både import och svensksålda. Beroende på var i Tyskland bilen kommer ifrån avgörs också skicket. Den 318IS -93 jag hade var import och i nyskick, t om klisterlapparna på underredet satt kvar :) Det går ju dock aldrig att komma ifrån att sv-sålda är lättare att kolla upp plus att försäkringarna är betydligt billigare. Den sv-sålda M5:a jag hade var billigare att helförsäkra än den importerade IS:en t ex.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Svensksålda bilar är inte betydligt billigare än import att försäkra.
Vissa (obs) försäkringsbolag kräver dock omkodning av nycklar och märkta rutor medans vissa inte försäkrar en importerad bil. De flesta bolag gör dock ingen skillnad på import eller svensksåld vad gäller just premien.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.