AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
37.668

5 i kö = 2 min i utvisningsbåset.

Sida 2 av 2
Dufvis
Moose: I stora delar av Sverige är inte 2 eller flerfiliga vägar lika vanliga som i Stockholm. Då blir man på ett helt annat sätt beroende av att framförvarande nyttjar vägrenen då tillfälle ges.
kowalski: Där ser man! Då får jag helt enkelt ringa polisen nästa gång det ligger någon Fiestaframförd kärring i vänsterfilen och stör min framfart! :-)
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
I undersökningar så har man kommit fram till att de flesta vill ha en hastighetsbegränsning på 130 på motorvägarna.
Tycker även att det ska vara hårdare gräns för hur sakta man får köra på motorväg. Lägsta hastiget 80 km/h.

Det tycker jag är en alldeles utmärkt idé. Trafiken flyter på inga idioter som stoppar upp trafiken. Med andra ord mindre olyckor.

Italien har bland annat höjt hastigheten på sina motorvägar och resultatet blev mindre köer, mindre olyckor med skadade och dödade. Norge höjde i dagarna som gått sina hastigheter på motorvägarna vilket resulterade i mindre köer, mindre olyckor.

Varför inser inte Svenska regeringen fakta och höjer hastigheten här också?`

Mvh

Har du råd att INTE köra Tyskt?
bjoerck: Jäsicken också, jag som har investerat i en Ford Fiasko för att brukas som plogbil under vintern ;-DDDD

Tar tid att skrämma upp 1,4 liter så mycket så att man vågar bege sig ut i vänsterfilen kan jag meddela.
0,001% motlut = ingen respons ens vid nedväxling :-%
Goobledigook: Om du har 1.4-litersversionen så får du skatta dig lycklig. Det finns de som kör 1.1...
Hur kan olyckorna bli mindre i högre hastighet?
Ok om de hade blivit färre, men mindre har jag mycket svårt för att tro på..

Ledsen, men jag kan inte låta bli ;-)
Bjoerck: Jo, det är dem jag susar förbi i motlutet....
Mattias Larsson
Bones: Nog är det så att det är mycket av problematiken som utgörs av att bilisterna inte sköter sig men inte kan du väl säga att våra trafikregler är helt ok.

Det som hela detta topic handlar om hade väl varit bra för att undkomma en del problem. Sen kan jag väl inte tycka att hastighetsbestämmelserna är helt harmoniserade.

Dagens trafikmoral är ju säkerligen en följd av dåliga trafikregler och dålig uppföljning av hur de följs.

Finns säkert fler saker som inte är helt ok men då blir detta ett evighetstopic som aldrig tar slut.

Mattias
Dufvis
Mattias: Jag vill inte vara den....men jag tycker verkligen att vi passar som moralister här...känns trevligt...*blink*
Mattias Larsson
Dufvis: Ja, vi har funnit vår rätta roll! Fram för mer moralcookies!
Dufvis
Mattias: Jag tycker du Mattias är jätteduktig på att använda blinkers. Inget att anmärka alls där....

Hellre en förutfattad mening än ingen åsikt alls.....
Moralisera mera :-)

Jag förstår inte varför alla andra bilar tutar när man kör ut och svänger höger vitt rött ljus i korsningar och när man kör om andra på insidan på motorvägarna... ;-)

Oj då! De trafikreglerna gäller visst inte här hemma i Sverige (men de är ganska praktiska ibland...)!

/RS2
Dufvis
Bones: Är du nöjd med din 170 hästare? Drar den mycket?

Dufvis : Jag är väldigt nöjd, gillar sexans charm och bottendrag. Som jämförelse hade jag en 318iT (hyrbil) hela semestern.... varför är en annan historia :-)

När jag kör den så ligger den konstant över litern, kör frugan den så tror jag BMW:s siffror stämmer bra. Tycker att den är ganska snål om man jämför med andra motorer i samma sorleks- och effektklass.

Men det är klart, mer effekt ger alltid mersmak.... siktar på en 3/528 eller 3/530 som nästa bil.
Ja ja får väl skriva något då..

Kör man på motorväg skall man öka eller byta fil om någon ligger bakom -BASTA!

En annan sak som nästan är värre det är dessa nollor som blockerar korsningar, om man är så trög att man inte förstår att man sabbar all rytm genom denna idiotmanöver skall man inte ha körkort.

Kan någon tala om för mig varför man kör när man ser att man kommer att hamna mitt i korsning o blockera för de som kommer från sidan..

NON UNQUAM CEDE
Dufvis
Bones: ok, brukar vara så med förbrukningen....*s* Har du kört den långt? Märkt någon skillnad under "inkörningsperioden" vad gäller effekt, drag, förbrukning osv?

//DD

Dufvis: Den har gått ca 1400mil hittils och har just hämtat den från första servicen (eftersom jag haft den lite mer än ett år). Förbrukningen har nog sjunkit lite efter inkörning av motorn... iallafall om man skall tro färddatorn. Vad det gäller effekt och drag vet jag inte.... körde rätt lugnt under de första 4-500 milen.

Dufvis
Bones: Ok....min har nu gått cirka 1500 mil efter 2 somrar i trafik och nu 3:e vintern som avställd...första sommaren och de första 800 milen drog den olja...iaf drygt en liter...efter oljeservicen i våras har den inte dragit en droppe medans draget i motorn kännbart ökade till sommar nummer 2.

Mvh

//DD

Dufvis: Hmm... känner igen det där med oljan, var som du tvunget att pytsa i lite olja efter dryga 800 mil. :-)

Hur mycket i vikt skiljer Z3:an och Touringen?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.