|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Saxade detta ur ett mail den goda gamängen Robert Collins fått tillsänt sig. Var ett tag sedan jag senast var i Californien, har inget minne av lagen. Vet någon om det finns en sådan och hur skulle den funka i billandet Sverige? Only in america - eller?! "Vi har bott i Kalifornien och där finns en utmärkt lag som underlättar trafikrytmen och tar bort många farliga omkörningar. Om ett fordon har fem bilar eller fler bakom sig är det lag på att det måste svänga åt sidan och släppa om, i annat fall är det rejäla böter. Resultat: bättre rytm, alla (även pensionärer) tittar i backspegeln, färre farliga omkörningar" | |
|
TÄNK OM DETTA VORE LAG ÄVEN I TYSKLAND!!! Då hade det gått att köra som förr i tiden... *BAWORAK* |
|
| Det låter skumt... | |
Perkka |
Om man tänker på de enorma bilköer som kan bildas i det stora landet i väst, är inte denna lag helt enkelt båg? Svänga åt sidan för att man har 5 bilar bakom sig? Mvh Per www.ztreetghozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
Kan bara hålla med Perkka, tänk er L.A en fredagseftermiddag. Det är ju köer överallt, tvivlar på att de ger fyra-fem miljoner bilförare böter dagligen... Men det kan ju vara en av de däringa amerikanska lagarna som ingen tillämpar, som den att man i delstaten Colorado enligt lag inte får sova i ett kylskåp (frys är dock lagligt) tillkopplat det allmänna elnätet. Eller att man i delstaten Alaska inte får kasta ut levande älgar ut ur flygande flygplan (hjortar eller annat klövvilt är dock lagligt)... Jänkare säger jag bara... *suck* |
|
Kowalski |
Hej Har bott i californien och denna lag både gäller och tillämpas frekvent. och naturligtvis gäller inte lagen på motorvägarna, trodde ni verkligen det??...svenskar säger jag bara... *suck* Däremot gäller den på vanliga landsvägar med mötande trafik, de handlar lite om att visa hänsyn till sina medtrafikanter. Så ser en polis en väglus med 5 bilar i släptåg efter sig blir det böter. En lag jag gärna hade sett blivit införd i sverige med. Här är det istället mer regel än undantag att väglusen istället lägger sig o slickar mittlinjen om någon vill om. Mvh /Kristoffer BMWCS # 04918 BMWCS SYD |
|
Trafikregeln ser ut enligt följande.... "Special “turnout” areas are sometimes marked on two-lane roads. You should pull to the side in these areas and allow cars behind you to pass. Other two-lane roads sometimes have “passing lanes.” If you are driving slowly on a two-lane highway or road where passing is unsafe, and five or more vehicles are following you, pull to the side of the road wherever you can safely do so to let the vehicles pass." Detta gäller inte på samtliga 2-filiga landsvägar, endast de vägar markerade med skylten "Slower traffic use turnouts" |
|
-BeeMWe- |
Tur att vissa har vett att göra det i SWE endå utan lag. |
| Det borde finnas någon lag i Sverige som reglerade körning i motorvägens vänstra körfält då ingen omkörning pågår. | |
-BeeMWe- |
bjoerck: typ? |
Dufvis |
En annan praktisk lag i Usa, eller iaf CA, är att man får böter om man kör för långsamt. Har glömt gränserna men lagen finns. Vad tycker Ni om "Right Turn On Red"? Komma till Sverige eller inte? |
Dufvis |
Bjoerck: Men kör man snabbare än dom i högerfältet och har fritt bakom sig....visst känns det smuttigt att ligga i vänsterfilen? Inte fara fram o tillbaka mellan filerna... |
|
Dufvis: "Right/Left Turn Without Indicator" praktiseras nästan fullt ut, iallafall i Malmö, så "Right Turn On Red" skulle kanske vara en bra vidareutveckling på den "inofficiella" regeln... |
|
| På motorvägen mellan LA och San Diego har dom även en speciell fil man endast får åka i om man är fler än en person i bilen! Smart drag för att försöka få folk att åka fler i samma bil. | |
|
Dufvis : Du kan sannolikt bli bötfälld i Sverige också om du håller överdrivet låg hastighet och hindrar övrig trafik... |
|
Dufvis |
Bones: Men jag blir inte bötfälld om jag kör 75-80 på 110 väg här.... Stavros: Carpools är smidiga...ännu bättre är att polisen ser genom fingrarna vad gäller hastigheten och låter carpool-filen glida på i 75-80 mph....då blir det attraktivt att åka många.... goobledigook: Det har alltså inte blivit bättre vad gäller blinkersanvändandet sen jag flyttade från Malmö? *blink* |
|
Nån skrev "Svenskar, suck"...Jag skulle vilja säga Amerikanare SUCK!!! Kan nån ärligt säga här att det är någon som upplever våra trafiklagar som dåliga, och då syftar jag på väggrenskörning och omkörningar e.t.c? Ligger man bakom nån som kör långsamt är det ju bara att blåsa om när ett tillfälle ges, sen om man är mitt i storstan och det inte går att komma om på något sätt varken till höger eller till vänster och den som ligger längst fram inte kan väja heller är det väl bara att står ut en stund, så bråttom tror jag inte nån har... |
|
Mattias Larsson |
Moose: Du missuppfattade nog "Svenskar, suck...". Om du syftar på inlägg nummer 6. Tror inte det gällde hur svenskar kör utan hur man (Svenskar) inte kunde begripa hur lagen fungerade rent praktiskt. Bara ett förtydligande. Och ja, jag tycker att våra trafiklagar fungerar dåligt, Mattias |
|
Håller med moose, tycker våra trafikregler är fullt tillräckliga! Mattias : vad är det som fungerar så dåligt med våra trafikregler? Man kanske istället ska ställa sig frågan: Är det fel på reglerna eller bilisterna? |
|
Kowalski |
moose: sorry för missförståndet, är inte riktigt så internationell av mig :-) bjoerck: Det finns faktiskt! Åtminstone hade relativt nyligen det eminenta ;-) tv-programmet Trafikmagasinet en insändare om just detta. Är tydligen 600kr i böter om någon har parkerat sig i vänsterfilen och blockerar för bakomvarande snabbare trafik. Mvh /Kristoffer BMWCS # 04918 BMWCS SYD |
| Våra trafikregler är jättebra! Med några undantag. Folk borde blinka mera, högre farter på motorvägarna och folk borde hålla sig mycket mer till höger på motorvägarna! Sen är det väl mest bra grejer? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.