AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
935

Minsta dimension på fälg till 540:a E39?

oh
11
ohrberg
535iA-00
Hej

Undrar över vilket som är den minsta dimension på fälg som kan användas till 540:a E39? I manual finns bara 16" eller större - går det ej med 15" pga av större bromsskivor? Tänkte hålla kostnaderna nere för vinterdäcken....

Mvh Pär
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
har för mig att jag läste i detta forum att 540 måste ha 16 tum för att det skulle få plats tror att det
var "asken" som svarade på det.

Hasso
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
ohrberg: Dessutom så kan din bil vara heltypsgodkänd (beroende på årsmodell) vilket i korthet innebär att du inte får ha några andra dimensioner än det som instruktionsboken säger.

Dubbdäck till 540 (225/55/16) kostar runt 2.600:- styck och det är bara ett fåtal tillverkare som har dubbdäck i den storleken.
Hur kollar man om den är heltypsgodkänd?
Hjälper det isf inte att i-bok och fzb listar en hel hoper med dimensioner som BMW godkänt till just den modellen?
Jag kan inte hitta nån kod osv på mitt regbevis.

FP
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det står om inte annat på kopian på fahrzeugbriefet eller på det svenska registreringsbeviset. Den delen där motoreffekt mm anges. Till 540 E39 är 225 55 16 minsta godkända dimension. Hurivida det fungerar att åka på smalare/ mindre däck känner jag iaf inte till.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
folke: läste inte ditt inlägg innan jag svarade:) I Iboken står väl för alla 5 serie?(Har den inte framför mig) På en del av regbeviset jag har till E39:an står mindimension 225 55 16 iaf. Slå Peter Schylander på BMW Solna en signal annars. Han är en hejare på däck/fälg.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
Detta är vad som gäller för Europatypgodkänd personbil:

För några år sedan kom medlemsstaterna inom EU överens om gemensamma krav för typgodkännande. När en tillverkare erhållit ett typgodkännande av bilmodellen enligt dessa krav, utfärdas ett Europatypgod-kännande, eller så kallat helbilsgodkännande. Det gäller i alla medlemsländer.

Tillverkarskylt:
En Europatypgodkänd personbil är försedd med en tillverkarskylt som vanligen är placerad i motorrummet och innehåller biltypens godkännandenummer, t ex e1*93/81*0004*01. Vidare intygar tillverkaren genom ett Certificate of Conformity, CoC, att bilindividen omfattas av ett Europatypgodkännande. De Europatypgodkända personbilarna är normalt av 1995 års modell eller senare.

Uppfyller alla krav:
En Europatypgodkänd personbil uppfyller samtliga tekniska och miljömässiga krav enligt EG-direktiven. Det innebär att bilen kan godkännas i Sverige utan krav på ytterligare dokumentation om bilens tekniska status.

Om bilen är tex. helt ny och inte registrerad i ett EU-land krävs bevis för att den är införtullad i EU. Detta behövs inte för helt ny bil som är tillverkad inom EU.

Som bevis för att bilen är Europatypgodkänd erfordras antingen ett sk CoC-dokument eller om bilen är registrerad, ett registreringsbevis i original och tillverkarskylt, båda med godkännandenumret.

Vid import av ett Europatypgodkänt fordon behöver Vägverkets undantag för "eget-bruk-import" inte utnyttjas, varför man kan importera fler än ett fordon under en tolvmånadersperiod.

Observera att förutsättningen är att personbilen är i sitt ursprungliga utförande.
I min i-bok (och för just 528i) står en mängd dimensioner som BMW godkänt för denna modell.
På fzb står t.ex 225/60R15, 235/45R17, 235/40ZR18 och 265/35ZR18. Vidare 205/65R15 (vinter). Samma sak står på EU-certet som mycket riktigt har ett godkännandenummer som det snabel a skriver, vilket tyder på att bilen skulle vara helbilgodkännd eller??
Men på mitt svenska regbevis hittar jag ingen kod som det sägs att det skall finnas.
Där står t.ex 225/60-15 som dimension bak, innebär detta då att man inte kan avvika från detta (vid besiktningen iaf...)?
Jag kommer glatt att köra vidare på mina befintliga hjul, både sommar och vinter d:o, men det skulle vara intressant att veta vad som verkligen gäller.

FP
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
Folke: Glöm inte att det är ganska stor skillnad mellan Touring och Sedan när det gäller möjligheterna till olika dimensioner.
Jodå, helt rätt men min fråga kvarstår,
dels ang. om jag har helbilsgodkännande eller inte.
Dels om herrar besiktigare har synpunkter på avvikande dimensioner, både med eller utan helbilsgodkännande.

FP
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
Folke: Jag kan nästan garantera att din bil är heltypad efter som du har en –00. På besiktningen och vid en flygande kontroll av polisen så kan dom ha åsikter på vad du har på din bil (om den är typad), vilket kan rendera i böter/eventuellt nedslag. Reglerna är ganska luddiga när det gäller däck: en del hävdar att du kan ha mindre dimensioner så länge du har rätt rullomkrets.

Mitt korta råd till dig skulle vara: eftersom du har en ny och fin bil, labborera inte med andra däckuppsättningar än det som är utprovat, om du vill undvika problem.
oh
11
ohrberg
535iA-00
snabel a plus ni andra: Tack för svar, du/ni har helt rätt. Hittade nya Hakkapelitta 2 med dubb för 2.100/st i Huddinge. Enda (?) i Stockholm som hade annat än Pirelli med dubb med dim 225x55x16" vilket är den dim som bilen är heltypsgodkänd för.
Mvh Pär

Mvh Pär
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.