|
|
|
|---|---|
| Har som tidligere nevnt litt blå røk fra motor under retardasjon. Spurte Alpina i Buchloe om pris på reparasjon av en slik art. Selvsagt skjønner jeg at en exakt pris er vanskelig å gi men et prisoverslag fikk jeg. "Erfaringsmessig koster en Biturbo reparasjon mellom 4000 og 10.000 EUR. Vel, for 80.000NOK får jeg vel en helt ny motor?? | |
|
Renovera toppen, plana, fräs ut nytt ventilspel, byt vipparmar och topplockspackning, eventuellt nya turbos. Vet av en riktigt bra firma här i sverige som är duktig på Alpina. De har nämligen sett över min. Vi kan snacka vidare privat om du har funderingar. Håller på med ett reportage om mina erfarenheter av detta då kommer namnet på firman ut. Mvh Ola Thomasson BMWCS 5502 |
|
|
Ola: Jag är även intresserad av detta reportage. Även vilken firma det var som gjorde jobbet på din bil. Inte för att min är i behov av renovering, men det kanske kommer i framtiden. MVh Tobias |
|
|
Det kommer ut ett reportage, med mina åsikter om allt har gått, från första kontakt till dess att jag får tillbaka nyckeln. Kan säga att jag är nöjd, och det är inte helt lätt att tillfredsställa mig men jag kan säga så här att servicen har varit kanon!. Bilen blir klar här i dagarna så reportaget kommer snart. Vet dock inte riktigt vart jag ska placera reportaget. Vill inte slita upp en tråd för att skriva den. Men det löser sig. Mvh Ola Thomasson BMWCS 5502 |
|
|
Man kanske kan lägga upp det som ett reportage? Borde väl gå? Typ som, gör det själv? |
|
| "Fräs ut nytt ventilspel" låter skumt. Kan någon förklara för mig hur topparna på biturbomotorerna är konstruerade? | |
|
Tydligen är det ett fint ord för att säga "Nu gör vi ditt block skinande rent och tar bort alla ventilpackningar osv." Mvh Ola Thomasson BMWCS 5502 |
|
| hehe.. fattar fortfarande inte vad som görs. Fräsa ventilsäten är ju en sak, men att fräsa ventilspel låter mycket skumt =) | |
|
Har nu haft Alpinan hemma ungefär 3 veckor. Vad som gjordes var byte av samtliga vipparmar, topplockspackning, grenrörspackningar,dvs andra packningar, fjädrar, provtryckning av toppen, samt en total genomgång av motorn med mycket gott utlåtande. Kamaxeln såg förövrigt ut som helt ny. Allt material från Alpina förutom de få delar som är BMW orginal i Bi-Turbon. Vad jag kan säga om min verkstad är följande, proffesionella, mänskliga, prismedvetna och genomtrevliga. Låter det overkligt? Jag kommer att skriva ned egna tankar och funderingar i ett längre "reportage" senare, just nu har jag för mycket att göra iomed att jag köpt hus och allt vad det innebär. Jag kommer inte tveka en sekund att lämna in min pärla där igen är kontentan iaf. Den fick stå inomhus under hela tiden under renoveringen, det trots att det oftast råder utrymmesbrist på verkstäder/bilhallar. De tyckte att en Alpina/M ska få all respekt bilarna förtjänar. Firman heter Molinbil och finns i Sundsvall. Länk -> Länk Prata med Björn eller Göran kundmottagningen och hälsa från mig =) Mvh Ola Thomasson BMWCS 5502 |
|
|
Ola: Bor du i Sundsvall? Jag är här på jobb nu. Kanske kunde vara skoj att träffas över en fika nånstans i stan och tjöta lite? Mvh Tobias |
|
|
Åh ja, eller rättare sagt någon mil norröver. Men visst fan kan vi ta en fika det kan vi. Alltid roligt med en ny kamratskap. Jag jobbar i sundsvall på dagarna, så jag är här i praktiken hela tiden. Slänger iväg ett mail till dig med mitt tele nr. Mvh Ola Thomasson BMWCS 5502 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.