|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har fått ett sådant ner i brevlådan hemma , har kört för fort och skrivit under på plats (samt betalat böterna) . Skall fylla i en blanket om VARFÖR jag ska få behålla kortet eller få en kortare indragnings tid. Min fråga är VAD ska jag skriva ?? några smarta tips !? Ska självklart få chefen att skriva ett intyg på att det behövs i tjänsten ... men vad mer . "återkalles eller varning" finns det någon chans att jag klarar mig med en varning ?? Har en fortkörning sedan förra året och denna gång båda gångerna har det varit 1 km/h under att dom tar det på plats . Tacksam för svar ///MVH TONY | |
|
Du borde klara dig med en varning denna gång då det brukar vara tredje förseelsen där de drar kortet. Men tips på vad du skall skriva är ju, intyg från arbetsgivare som du själv nämnde, nämna att du ångrar dig och kommer att vara noggrann framöver, visa på ekonomisk katastrof då du inte kan jobba, kanske ha en bra ursäkt till varför hastigheten var så hög, söka förmildrande omständigheter såsom -lite trafik -ingen risk för övriga trafikanter m.m. (om det nu var så, annars låt bli.) Lycka till! |
|
Daytona |
Polisen klockade mig på 111km/h på 50-väg och fick indraget i 4 månader. Mycket berodde nog på att chefen skrev ett intyg och att jag inte haft en enda fortkörningsbot sen jag tog körkortet. MIN EX:Länk |
|
111km/h på 50-väg.. Vad skall man säga? Såna som du borde inte ha körkort. Har inget emot att folk (däribland jag själv!) trycker på lite extra på 90 eller 110 vägar när det är lite trafik, men att köra mer än den dubbla angivna hastigheten på en 30 eller 50 väg anser jag är oförsvarbart. Men du har säkert så bra koll på din bil att du kan bromsa/väja för ett barn som kommer cyklande eller dylikt. Väx upp.. |
|
|
Daytona: Synd att dom inte tog ditt körkort i minst 10år.Jag kan bara hålla med Socialdistortion att köra fort på 90/110 väg är en sak men att åka för 61km/h för fort på 50 väg är totalt oförsvarsbart.Våran pojke dog när han blev överkörd av en idiot som körde 40km/h för fort och han befann sig ändå på ett övergångsställe.Åk till något inhängat område/bana om man vill gasa på. |
|
Daytona |
Alltså denna väg ligger inte inne i stan eller så. Det var på väg mot motorvägen precis innan påfarten till motorvägen och där fanns det varken trottoarer eller fotgängare. MIN EX:Länk |
Daytona |
Inte heller hus. MIN EX:Länk |
|
Daytona: Tack gode gud för det,det glädjer mig att det inte var i samhälle. |
|
| Daytona: din indragning var bara en månad kortare än snittet enligt vår vän trafikjuristen Länk så det hade förmodligen inte blivit så mycket värre även utan intyg... | |
| PS. dom drar igång såna där undersökningar för minsta lilla, kommer ihåg när jag blev dömd för olaga hot så funderade dom på att dra in mitt, men det blev inget av med det ändå. | |
Daytona |
bayern munchen--->aldrig att jag kör så fort i ett samhälle. nänänä kokare än så är man. som sagt det var en engångsföreteelse och det var precis innan påfarten till motorvägen. min första, min sista o min enda fortkörning... boogieelvis--->ahaa okey. jag trodde jag skulle få rättegång och helt indraget körkort faktist. MIN EX:Länk |
|
Daytona: Om man åker dit för fortkörning på motorväg/landsväg och beroende på trafikrytmen (låg trafikintensivitet)så tycker jag personligen att det inte räknas som något grovt brott.så gasa på daytona. |
|
|
Onsdagen den 14 augusti 2002. Jag o en kompis var på väg hem från kalmar. Jag hade lite bråttom. Jag ligger o snittar mellan 120-150 km/h på 90 väg (oansvarigt, men det är rak o fin väg på platsen)... Jag kör om bilar i den mån jag kommer ifatt dom. Någon mil söder om oskarshamn på breda o fina E22 e det dags för en silverig saab 9-3 att bli omkörd. Jag kör om honom samtidigt som han kör om en annan bil (tre i bredd)... Fortsätter att köra i mitt tempo, men jag upptäcker dock att 9-3 har ökat tempot o börjar hänga efter mig. Av gammal vana tror jag naturligtvis att det är någon som ska försöka bevisa att hans bil går fortare än min. Han håller mitt tempo i någon mil. Han kör även om några bilar. Jag klipper några spärrlinjer och glider ner till gällande hastighetsbegränsning innan jag kommer in i en by! Han ligger nu precis bakom mig när vi kommer fram till ett stoppljus. När det blir grönt bestämmer jag mig för att göra mig av med förföljaren. Jag trampar gasen i botten på alla växlar... Hastighetsmätaren stiger... 100, 150, 200, 230... jag e tillslut uppe i toppfarten 260 km/h. När jag ser hur långt efter han e så tycker jag att han borde fått nog, så jag går tillbaks till mitt ursprungs tempo. Men det dröjer inte länge innan han e uppe i arslet på mig igen, och då börjar han blinka med hel ljuset. Jag börjar direkt misstänka att det kan vara en civilpolis... Jag hade tyvärr rätt i mina misstankar. Han körde upp brevid mig o viftade med en polisbricka. Det var bara att se glad ut o stanna!!! Det tog en minut, sen hade det sammlats ytligare 4 polisbilar o 2 polismotorcyklar runt min bil. Plus att det stod en fotograf o plåtade på andra sidan gatan =/ Poliserna var förhållandevis lugna o faktiskt riktigt tevliga mot mig trots omständigheterna. Körkortet tog dom på plats. Jag åkte dit för 200 km/h på 90 väg. Jag hade tur och fick "bara" 2000 kr i böter och 8 månader utan körkort. Men jag har lärt mig en läxa av detta!!! Var det värt det...? Knappast!!! Ta det lugnt på vägarna! Det gör jag numera... Saab 900T -95 |
|
|
LexCom: Blev det en kall vinter på moped? *L* |
|
| Det ska till en riktigt bra historia om man ska få förkortad indragningstid. De mesta som skrivs bryr de sig inte om alls. | |
| Cykel faktiskt :) Jag hade bara 3 km till jobbet så det va inte så farligt. Men jag kan skryta med att jag har cyklat i nästan alla väder som finns. Men generellt sett kan man säga att det var en jävligt kall vinter, brrr. | |
| Vad som funkar bäst är: Fjäsk, ånger och "sucking up" ihop med ett par bra motiverade skäl till varför de skall släppa ut dig på vägen i förtid. Har kapat 1 månad av 3 av min senaste spärr. | |
|
Försök få dom att förstå att det gick för fort av misstag, akta så dom inte misstolkar "ingen trafik & bra väglag", inte bra om man själv tycker sig kunna köra fortare än tillåtet. Självklart följer man ju lagen även om passagerarn tycker det går för sakta, man vill ju ha kvar körkortet. Ett rent misstag alltså! |
|
|
Min uppfattning är att de där kräken på Länsstyrelsen skiter fullständigt i vad man skriver. Hade ådragit mig en salmonella smitta under en jobbperiod i London förra året(akta er för ägg mina vänner...), baskilusken satte sig på min leder så jag kunde knappt gå, det gjorde väldigt ont kan jag säga. Behövde då verkligen bilen för att främst ta mig till min kontorsstol på jobbet. I denna vevan blev jag naturligtvis av med kortet(lagen om alltings jävlighet), hade jag kört 3 km saktare så hade jag klarat kortet. Skrev till Länsstyrelsen att jag verkligen behövde kortet för att kunna jobba annars blev jag fast hemma, styrkte även detta med läkarintyg. Dom = ingen förmildring... (Obs! på den plats där fortkörningen skedde fanns inga fotgängare, utfarter, bostäder el. dyl.) Hälsn. F "Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar.." |
|
|
Jag har lyckats få ner dagsböter vid ett tillfälle samt 1 månad vid ett annat tillfälle. Så visst går det att "smöra" sig till lindrigare utgång alltid... |
|
|
Då har även jag mer förståelse för Daytonas fortkörning. Något som jag däremot inte har förståelse för är polisens filosofi när det gäller hastighetskontroller.. Varför kollar de inte fler 30 och 50 vägar där det oftast behövs? Nej, det de väljer att kolla är t.ex. E6:an där de gjorde en massiv insats för någon vecka sen.. Varför stå och plocka folk en hel dag bara för att de kör 120-130 på 110väg?? Dessutom verkar de hysa en stor förkärlek till att ställa sig 300meter innan 70 väg övergår till 90 osv. Bara för att folk accellererar upp för tidigt.. Känner att jag bara blir mer och mer irriterad när jag ens tänker på det, så jag avslutar mitt inlägg nu ;-) Ha en bra dag allihopa! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.