|
|
|
|---|---|
|
Skall byta från 15" till 17" på min compact och undrar om bilen blir "högre" efter bytet eller ska man säga att om det blir mer luft i hjulhuset ? hoppas det inte vart för luddigt . Länk bild till en som har bytt upp sig , tycker personligen att bilen ser lite höjd ut ?? ///MVH TONY | |
|
Länk vi tar denna länk istället ! ///MVH TONY |
|
| Släng på lägre profil på däcken så lär han inte bli högre... | |
|
Fälgstorleken avgör inte hur hög bilen blir. Det är HJUL-storleken som avgör. Normalt när man byter till större fälgar så sätter man på däck med lägre profil och de blir således ungefär lika i diameter med gummit på. Man får ej avvika mer än max 5% i omkrets när man byter dimensioner på däck och fälg och detta gör väldigt lite på radien (som styr bilens höjd över marken) Dvs ett 15 tums hjul med rätt däck på blir lika stort som ett 17 hjul med rätt däck på. Kolla tabellerna i gör-det-själv länken på den här sidan så kan du se vad du skall ha för gummi. |
|
|
okej då förstår jag kommer att sätta på 17"*225*45 så då borde det bli samma som original 15" ///MVH TONY |
|
| Jepp det borde rimma bra, samt bli snyggt | |
| Storleken på hjulet kommer inte avvika men ju mindre gummi och mer fälg du har...desto större blir behovet av att sänka bilen...för att det ska se bra ut!! Upplevs annars som om det är större avstånd mellan hjul och kaross...så sänkning är att rekommendera om du ska på med 17 tummare!! | |
|
Japp, det är den optiska effekten ja. men bara fälgar ger också ett snyggare utseende än innan. Allt handlar ju om hur mycket man vill lägga ner på bilen. |
|
|
hmmm "peca" hur kan avståndet mellan hjul och kaross bli större om rullomkretsen är den samma ?? ///MVH TONY |
|
|
peca skriver "upplevs". Detta pga av att proportionerna mellan gummits höjd och avstånd mellan däck och skärm förändras. Med mindre fälg är det mer "gummi än luft" och med större fälg mer "luft än gummi". En synvilla förståss, men det är ju det man ser som ska se bra ut. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Tjenare. En regel brukar ju vara att i samband med byta till större fälgar är att sänka bilen. Har du tex 195-65-15 från början och byter till 225-45-17 så kommer din bil bli högre. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Omforumlerar frågan lite , Kommer det att se konstigt ut med 17" enl. ovan (M3E46-replic) utan sänkning ? Bilen är så pass ny att jag inte vill börja skruva med sänkningssats och för att det är min vinterbil ! ///MVH TONY |
|
|
Tror inte det ser "konstigt" ut...större fälgar ger nästan alltid ett snyggare intryck än mindre. Däremot är min uppfattning att man bör sänka bilen ngt när man sätter på 17'' eller större för att harmonin i linjerna ska kvarstå...dvs "verka utan att synas" om du förstår vad jag menar!!?? Finns alternativ till "Biltema" som är väl så bra som originalfjädrarna...vi pratar inte råsänkning". Är det 17'' till vinterdäcken och mycket oplogade vägar du åker på så visst...men annars...ner med bilen ;-) |
|
|
Finns en bil i galleriet med 19" och denna tycker inte jag ser konstig ut (är inte sänkt) . Men det kanske är för att det är 19" med 35 profill och inte 17" med 45 ... ?? Länk ///MVH TONY |
|
|
Tycker inte det ser "konstigt" ut...vilket jag också säger!! Däremot tycker jag det är för mycket luft fram för att det ska se ut som jag tycker det borde. 30 mm ner fram åtminstone för att det ska se vettigt ut. För att belysa vad jag menar med skillnaden så jämför gärna dessa: Utan sänkning: Länk Med sänkning: Länk Länk Om du tycker det är OK så är det det. Bilen har man för sin egen tillfredställelse och ingen annans. 17'' är idag nästan "standard" men av en kille/tjej som kostar på sig 19'' förväntar jag mig mer...men det är jag det! |
|
|
Det som såg bäst ut av länkarna ovan var den utan sänkning... Men det kanske berodde på att de andra var lite väl låga. För min smak ska väl tilläggas så ingen blir sur. :) |
|
|
peca , räknas nog till dom som tycker att med sänkning är snyggast . Men såg även bra ut utan sänkningen , är precis dom fälgarna jag ska köpa . ///MVH TONY |
|
|
bumper: de två däck du har i exemplet är båda 199 mm i omkrets, det skiljer bara 0,06 mm. Betyder att även diametern är identisk, så bilen blir INTE högre med 17tummarna. Däremot ökar själva fälgens diameter med 50 mm och själva gummits höjd med minskar 25mm, dvs +/- noll eftersom det är gummi både uppe och nere. Men hjulet SER större ut när fälgen är större, och det SER UT som att mellanrum mellan däck och skärm är större när gummits höjd minskar. Vad man sen tycker om det man ser, ja smaken är ju som (_|_) delad ;-) __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
med andra ord en synvilla ! beställer idag med vinterdäck ;-) ///MVH TONY |
|
|
SLUT !?! får vänta ... ev. får han in om några veckor ... andra förslag på snygga 17" till compacten ? ///MVH TONY |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.