AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.407

E34 byggd för kortväxta människor?

Sida 1 av 2
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Hej!
Då ekonomin vill något annat än vad jag vill så funderera jag på att byta från e39 till e34. Var och kollade på en 525 -95 i helgen och den var ganska fin och kändes bra i maskin. Problemet är dock att jag nästa fick klaustrofobi när jag satte mig i den. Jag fick nästan inte plats med benen. Är det någon mer än jag som instämmer med detta? Kan tilläggas att jag är ca 187cm lång. Det kändes som om det skulle behöves minst 10cm till när jag skulle dra tillbaka förarstolen. Jag satt mycket bättre i mina e36:or jag har haft.

Komm gärna med åsikter.

mvh
Larsa
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Sänk ner förarstolen så långt till golvet du kan så blir det bekvämare och mer sportigkänsla :)
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
han menade när han satt bak juh!

jag är 180cm, upplevde inte att det var trångt, fast, det är ju inte extremt stor precis heller. ganska normalt? tycker volvo 850 är mindre isf.

har det någon betydelse om det är skinn eller inte kanske? det hade jag iaf.

BmW - enjoy!
Jag håller faktiskt med dig! Jag är 188 cm lång och sitter inget vidare bra i en E34, och får alltid ont i gasar-knät när jag kör långt. Det är faktiskt lite dåligt att man inte ska kunna vara längre än ca 180 cm för att sitta riktigt bra i en E34:a!
Min första BMW var en E12:a (520-73), och i den så har jag för mig att jag satt riktigt bra, men jag kan ju minnas fel för det var 18 år sedan som jag sålde den... :-)
Så man sitter alltså bättre i en E36:a... Lustigt egentligen...,mindre bil men man sitter bättre...

Mvh Jörgen
La
469
Larsa10
518i -81 E12
WmBrejzer
Jag menar när jag sitter fram. Det känns ju inge vidare att köpa en bil som man inte kan sitta någorlunda skönt i.

Jögge38
Hur brukar du ställa in stolen, jag försökte ett par varianter men det gick inge vidare. Visserligen har den ställbar ratt men bara i längsled.

/Larsa
Jag har iofs precis köpt min E34:a och har väl egentligen inte riktigt kommit på hur man sänker stolen (som deejaywasp tipsade om), men det borde naturligtvis gå att göra det tycker jag. Förhoppningsvis så sitter man som lång indivis bättre då, annars blir jag lite besviken... :-(

Mvh Jörgen
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Här kommer det:
Jag är 183 cm o sitter kanon. Skulle jag sänka stolen mer än jag gjort skulle jag inte nå fram, så nog går det bra för längre fölk...

För att sänka stolen (inte vicka upp o ner) trycker du spaken som du justerar ryggstödet med nedåt.

*BAWORAK*
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Jag är också 187 cm men upplever inte förarplatsen som trång, tvärtom upplever jag den som mycket bekväm. Dock var min förra bil en Daihatsu Charade -86 så det beror väl på vad man jämför med... :-). Prova, som deejaywasp säger, att sänka stolen så blir utrymmet bättre i takhöjd åtminstone (påverkar nog inte benutrymmet dock). Jag tror man trycker ned den spak som man drar upp när man justerar ryggstödets lutning. Sitter på vänstra sidan förarstolen.

/Olle D
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Tack för alla era svar.
Jag skall nog kolla på den igen och pröva att sänka stolen enligt er beskrivning.

mvh
Larsa
el
20
elp
540iA -95 (e34)
200 cm funkar bra med sportstolar...

Nu kanske det inte sitter så'na i den bil du syftar på - men det gör rejäl skillnad..

Annan bil? Annan stol?
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Verkar som att några bör läsa på i instruktionsboken ;-), för jag som är 193 har inga problem. Med sätet sänkt och längst bak når jag knappt att trycka ner kopplingen. Så längst ner, nästan längst bak och något höjd framkant är perfekt för mig.

Främsta spaken höjer och sänker sätets framkant.
Mittenspaken flyttar stolen framåt-bakåt.
Bakre spaken uppåt reglerar ryggstödets lutning.
Bakre spaken nedåt höjer och sänker sätet.
(om jag minns rätt)

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Ja
760
JanF
530i-93
Gjorde exakt samma sak första gången i en E34.

-Hoppade in
-Stolen max bakåt
-Fick panik och klaustrofobi, hu vad trångt, vad har jag köpt tänkte jag.

-Så hittade jag att man kunde sänka stolen snett ned bakåt och vips kunde jag sitta så långt bak att jag inte nådde pedalerna, jag är 183.
ormen
i E30 upplevde jag större avstånd mellan pedaler - rygg! tro det eller ej! men man sitter skönare i E34. men ett hack till kunde stolen gått bakåt... (är 190 cm lång)
har då inga problem att ratta e34 trots 192 cm och standardstolar i nedersta läget. ändå så har jag rätt långa ben

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Nu har jag varit och kollat bilen, och oj vilken skillnad det blev när jag tryckte ner spaken. Helt plötsligt satt jag riktigt skönt. Tack för hjälpen.

mvh
Larsa
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
En E30 är fruktansvärt lång, måste vara! Jag är 191 cm och kan skjuta bak stolen säkert en dm till och då finns det inte en chans att jag når pellarna ordentligt. Än mindre når jag ratten ordentligt då! E34 kan jag inte uttala mig om dock.... Men den borde ju inte vara mindre...
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Har märkt att om man är lång och har stolen långt bak så blir det inte mycket till benutrymme bak..nästa lite väl lite för att vara en såpass stor bil som E34:an är.

//Roffa

---
Min BMW - Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Roffa: Jo men det är ju bara bra, valfriheten för föraren blir ju än större. Å ska nån sitta därbak får man helt enkelt åka fram! BMW är först o främst förarens bil! =)
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Stavros:Joo det är sant..är inget problem jag har,är inte särskilt lång..och åker aldrig bak =)

---
Min BMW - Länk
katogk
Jeg er 193cm, og har ingen problemer med plassen i min 92' 525ia :-)

'92 525iA
pe
207
peca
E61 Touring LCI
193 cm och E34 är en av få bilar jag suttit riktigt bra i!! Liksom VillaRosa så kan jag inte trampa kopplingen i botten när stolen är längst bak. Som alla andra säger jag...sänk stolen!

( ...och nej...jag har inga taxben...är proportionerligt byggd ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.