AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
5.802

Lågnivå eller Högnivå ?

Sida 2 av 2
Robsarve
1. Det som benäms som "balanced differential" är "lågnivå". Det är signalöverföringen mellan huvudenheten och stegen i de större anläggningarna och det är balanserad signal med relativt hög spänning.

2. Det som Tony skall koppla in sig på är inte detta utan högtalarkablarna "högnivå". Dessa, är hos E46 liksom istort sett alla bilstereor sen 80-talet av flytande jord typ och får alltså inte chassijordas. Däremot går det utmärkt att stoppa in dem i ett steg med högnivåingång.
Rätt. Tillbaka till steg 3..:))

FP
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Tack för svar ... verkade som diskutionen skenade lite ;-)

Beställer en "vanlig" lågnivå adapter från backe idag .

///MVH TONY
Jag tror att diskussionen spårade ur lite eftersom det inte framgick ifrån början vad det egentligen var som skulle kopplas in och till vilket original system. Men nu vet vi det!

Och jag tror också att vi är helt överens om att man ska använda sig av en lågnivå adapter i det här fallet (men kanske inte om vilken typ ännu). ;-)

En Ven 4 adapter fungerar både för "balanced differential" signaler och som en vanlig lågnivå adapter med justerbar nivå så den är därför ett säkert val som många använder men det finns säkert många andra adaptrar som också fungerar.

Det är helt korrekt att den "balanced differential" signal som används i BMWs Hi-Fi och H/K system mellan huvudenheten och stutsteget har en relativt hög spänning (över 10 V) men det är också därför som många tror att det är en vanlig högnivå signal ("speaker level") vilket det alltså inte är.

Det vore kanske bättre att använda de engelska benämningarna "line level" (lågnivå), "speaker level" (högnivå) och "balanced differential" för att undvika alla missförstånd speciellt som allt fler stereo och bil tillverkare använder sig av relativt höga spännings nivåer och balanserade signaler i ljud systemen idag.

Samma sak med "common ground" (chassi jordade) signaler respektive "floating ground" (isolerad från jord). Och ska man vara helt korrekt så innebär väl "balanced" att man använder två symmetriska (spegelvända) signaler isolerad från jord medan "unbalanced" endast använder en signal relativt jord. Inte så lätt med svengelskan ibland! ;-)

Men frågan om högtalar signalen ifrån en Business Radio med CD i en E46 kvarstår dock.

Som jag sa tidigare så är det exakt samma huvudenheten i E46 oavsett om man har Hi-Fi och Harman/Kardon system eller inte. Och detta innebära i så fall att huvudenheten faktiskt använder balanserad signalöverföring. Eller kan det slås av och på via någon styrsignal till huvudenheten om man har ett Hi-Fi eller H/K system? En intressant och avgörande fråga och jag vet faktiskt inte!

Men om man nu ska ansluta en "balanced" signal ifrån huvudenheten till ett slutsteg med en vanlig lågnivå ingång ("unbalanced line level") med RCA kontakter så måste adaptern också kunna hantera detta (oberoende av jordningen). En "balanced to unbalanced line level" adapter (som t ex Ven 4)är bättre på att stänga ute eventuella störningar även om vanliga lågnivå adaptrar ibland fungerar.

Läs slutet i länken ovan som handlar om just detta så tror jag ni är med på vad jag menar.

Och till er som tror att ljud systemet i E46 och andra nya BMW bilar är konstruerat och fungerar på samma sätt som i E36 och andra bilar ifrån 80-talet så säger jag bara lycka till med era uppgraderingar av ljud systemen! ;-)

/RS2

Tony,

I manualen till Ven 4 så står det bl a att Delco ljud system använder ""balanced differential" signaler... Och Delco system är tillverkade av Bose och används i bl a Corvette, Chevrolet, Pontiac, Saturn, mfl. Så vad är det för slutsteg som du har egentligen? Nåväl, om detta stämmer så kan du kanske t o m koppla in slutsteget direkt utan adapter!?

/RS2
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Steget är ett mds HC-5010

///MVH TONY
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.