|
|
|
|---|---|
|
Vad är den exakta merkostnaden för att importera en bil från ex Tyskland? Jag vill inte veta hörsägen och gissningar, utan helst få så exakta uppgifter som möjligt från någon som själv importerat en bil från Tyskland. Vilka är merkostnaderna etc...? Mvh Jörgen | |
|
Har du kollat importguiden? Tycker det mesta står att finna där. Merkostnader... Ja du, är det tält och gasolkök under din vistelse eller är det spa som gäller. Transport dit, flyg eller tåg? :) |
|
|
Jodå jag har kollat "importguiden", men det skulle vara kul att ändå få höra från någon som själv importerat vad han/hon har haft för kostnader, och då menar jag inte vad själva resan fram och tillbaka kostar ioma det kan variera ganska mycket beroende på färdmedel resans längd etc... Mvh Jörgen |
|
|
För 2 pers. (Sthlm - Berlin 2dgr): Soppa 1:a bilen (ToR): 1800:- 2:a bilen: 1200:- Färja: 700+1100 = 1800:- Hotell + mat: 1200:- Zulassungstelle + trafikförsäkring: 1500:- Taxfree!: 2000:- _________ 7500:- ----------------------- Hemma: Reg.bes.: 2000:- Skrotningsavgift: 1500:- Fordonsskatt: 2000:- Blinkers (framskärmar): 10-1500:- ____________ 65-7000:- ____________ tot. ~14000:- Mvh Robban |
|
|
Perfekt! Det var ungefär så här jag menade... :-) Finns det fler exempel månntro? Mvh Jörgen |
|
|
Ett ganska färskt exempel (hämtade bilen i fredags/lördags). Flyg Sthlm-Skavsta till Frankfurt-Hahn: 368 kr Buss Frankfurt-Hahn till Köln: 15 Euro Tåg Köln-Krefeld: 8.20 Euro Taxi: 5.50 Euro Allt nödvändigt och lite till var ordnat i förväg och specificerat av säljaren enligt följande. Försäkring 15 dagar (säljaren påstår att det var en helförsäkring, men jag är tveksam efter att ha försökt förstå det finstilta): 150 Euro Skyltar: 50 Euro Avställningsavgift: 20 Euro Tullpapper (vilket jag tror inte hade behövts): 20 Euro Serviceavgift (för att ordna allt ovanstående): 60 Euro Bensin hem: ca 1500 kr Färja Puttgarden-Rödby: 47 Euro Öresundsbron: 275 kr Mat ca 200 kr Total restid: Hem-Tyskland-Hem ca 36 timmar Bilprovningen Ursprungskontroll: 800 kr Regbesiktning: 820 kr Vägning: 250 kr Kontrollbesiktning: 300 kr Skrotningsavgift: 1500 kr Omkodning av nycklar och märkning av rutor räknar jag med ska kosta ca 1000 kr (har ej hunnit med detta ännu så jag vet ej den exakta kostnaden) Svenska reg skyltar: en dryg hundralapp tror jag. Svensk skatt och försäkring har jag inte räknat med då det förr eller senare måste betalas oavsett om du importerar en bil eller köper den i Sverige. Totalt alltså ca 10500 kr Ytterligare en "kostnad" du kan tänka på är valutakursskillnaden mot vad som står i tidningarna och på ekonominyheterna på TV mot vad du får betala när du köper Euro hos Forex eller banken för Tyskarna verkar inte acceptera något annat än kontanter. Är du säker på bilen och litar på säljaren kan du om du törs föra över pengarna via t ex internetbanken i förväg och då få en mycket förmånligare kurs och spara några tusenlappar. Mvh Mattias |
|
|
TOPPEN! Det blir bara bättre och bättre med redovisningarna ser jag... :-) verkligen perfekt! Det är så här jag vill se det! Mvh Jörgen |
|
Fredrik Wennerholm |
Hej! Om man har Saluansvar som försäkringsbolag behöver man inte koda om nycklar och märka rutor! I övrigt har de mkt bra priser! tex. en kompis har en M3 E46 killen är 20 år och betalar bara 15.000 kr! Detta att jämföra med vad tex länsförsäkringar eller ngt annat bolag ville ha cirka 40-50.000 kr! Mvh Totti |
|
Ett tips kan vara att beställa en hyrbil direkt på flygplatsen då Ryanairs flygplatser inte direkt ligger mitt i stan! Typ nyköping =stockholm syd? I Frankfurt/hahn finns det massor av hyrbilsfirmor, men i hamburg fanns nog bara Hertz vad jag såg. En liten småbil som du får lämna i någon annan stad kostar ca 50Euro. Har man någon kompis med sig så är skillnaden snart betald, dessutom tar ju bussen från flygplatsen lång tid och man kan inte kolla in bilfirmor på vägen heller! Gottfrid |
|
|
2st personer avresa Stockholm kl.05.00. Avgång Ryan Air Skavsta-Frankfurt (Hahn) 06.50, 465:- totalt. Ankomst Hahn kl. 09.00. Hyrbil 70 Euro kl. 09.30, framme i Köln (Kerpen) kl.10.50. Inspektion av objektet ca 1h 10min (kl. 12.00). Fixa föräkring hos ADAC ca 80 Euro kl. 12.10. Kl. 12.15, besök hos Zülassung samt fixa skyltar ca 90 Euro, klart kl. 13.00 (oftast samma tid som de stänger för dagen). Lunch med bilens förra ägare samt avtackning ;) kl. 15.30. Återlämning av hyrbil i Köln samt vidare färd norr ut. kl. 16.30. Framme i Lübeck (Travemünde) kl.21.30, samt inköp av ett antal liter lågskatte dryck. Incheckning på TT-Line's färja mot Trelleborg kl. 22.30, ca 1800:- (sparade ca 25 mils körning samt övernattning på hotell) Avgång mot Trelleborg kl. 23.00. Ankomst Trelleborg kl. 06.30. Framme i Stockholm kl. 13.00 Tot. restid 32h. Utgifter: 70+80+90=240 Euro 160 mil bil resa a 160 liter bensin = 1440:- Färja 1800:- Reg.bes.: 2100:- Skrotningsavgift: 1500:- Omkodning av nyckel: 700:- Märkning av rutor: 189:- Tot. omkostnad: 8389:- för bilen ståendes med svenska plåtar hemma på gatan. Ovan uppgifter är faktiska kostnader som jag hade när jag hämtade hem min 328-T i mitten på november 2003. Mvh. Patric Min(fd.E32)/38:a Länk BMWCS #4598 |
|
|
Av ren erfarenhet vet jag att man kan råka illa ut och hela "resan" med bilen klar i sverige kan kosta mkt mer än man förväntat sig, särkilt om man är lekman och inte känner till alla lager och regler innan man åker.... ....passa dig för ändrade helbilsgodkännda bilar och ha alla papaper i ordning så ska det kosta ca. vad de andra skrivit... mvh ed |
|
| ...ursäkta stavfelen ;) | |
Måsen |
Det skiljer lite beroende på vem man anlitar, några småsaker här bara... Omkodning / spärrning av nycklar: 400:- (BMW-Kalmar-Automax) Märkning rutor: gratis hos LF H MK |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.