|
|
|
|---|---|
|
Tjena, jag ska titta på en e21 318 snart och undrar vad man ska kika på, ifall det är något speciellt då man är aningen okunnig på bmw. Mvh Peedster | |
|
Rost! Kolla även efter tecken på att toppen är dålig efter tex kokning. Kan synas på att det är olja i kylvatten eller grått klegg på oljelocket/stickan. Kan även vara packningen som gått om dessa symptom finns. |
|
| Några av de E21:or jag haft har gått till sista vilan pga rost i övre stötdämparinfästningen alldeles under hatthyllan. Sönderrostade hjulhus fram är inte heller helt ovanligt. De brukar funka mekaniskt, men jag har råkat på att drivaxlar gått av och att kronhjulet tappat tänder, men det beror nog mer på handhavandet. | |
|
Då har man provkört den då! Bilen är i fint skick invändigt, såväl som utvändigt men den har ingen tomgång...den dör vid inbromsningar och när man startar måste den varvas.. Nån som har någon ide vad det kan vara? Har ej bestämt mig om jag ska köpa den ej, men för 3000 eller mindre så verkar det ju som ett ganska bra köp! Måste bara säga att det är kvalitetskänsla i den gamla bilen!! Mvh Peedster |
|
|
Hej! Kolla rosten!! De e det viktigaste!!! Det är den absolut dyraste reparationen du kan göra!!! Köpte min 323:a för 1500:- i rostfritt skick, men med dåliga ventiltätningar, fick även 8 st alu med däck + 2 uppsättningar vinterdäck med . . . . kanske du ska pruta lite på dom 3000:- ? Håller med om att kvalitetsintrycket är bra för en sån gammal bil . . . för att inte tala om draget . . . |
|
| Jajamen, E21 är den ultimata körmaskinen ! Jag själv äger en 315 i mycket gott skick och min brorsa en 320/6. Funderar på att köpa ytterligare en E21:a, då en 323i eller en 318i. | |
|
Borttappad tomgång är typiskt på förgasarmodellerna. Brukar vara spjällaxeln som är glapp. Samma på 02:orna. Är tyvärr inte så mycket att göra åt om det är glappt. Byta fugge... Jag förutsätter att du provat justera upp tomgången... Kiip Spiiding! |
|
|
Kolla också om det läcker in vatten i hanskfacket. Ska tydligen vara ett rätt vanligt fel. Lyssna också om bakaxeln skrapar. Tjuter den så gör det inget. Kolla också rosten under precis bakom framhjulen. Håller med om att dom är roliga att köra. Jag har 3 st 323or. En "fin" och två reservdelsbilar, en av dom ska jag försöka få rullande och använda som vinterbil. Betalade 1000 spänn för den ena och 2000 för den andra. Lycka till med köpet!! //groze |
|
|
Vad menar du med vatten i handskfacket? Menar du att själva facket fylls med vatten? Jag har köpt en e21 och hela bilen är dyngblöt!!! Den har stått ute men jag torkade ur hela bilen en gång men sedan ställde jag den ute igen med kupevärmare i och på morgonen var hela bilen blöt igen, det droppade från takluckan och fönstrena var blöta som bara den. Kan nämna att det var fuktigt ute den natten och det kanske var att det bildades kondens, lr? Tacksam för svar Letar relativt rostfri e30 med defekt eller ingen motor. Numer också efter en styrbox till -83 m10. Länk |
|
//Andy |
Att den inte har nån tomgång beror på tomgångsventilen, typiskt e21 fel. Jag har "vattenhandskfack", skittråkigt eftersom det är svårt att hitta hålet. Men varför köper du inte en 323:a? Dom är LÄTT en av dom roligaste bilarna man kan köra, ojoj. 318 är ju klart billiga, men 323:an är värd varenda krona, mycket nöje! Lycka iaf till med köpet, hoppas du blir nöjd! MVH //Andy |
| Vatten i handskfacket hade även jag på min fd e21:a. Jag hittade rost under listen till vindrutan, där tog den in vatten på båda sidor. Tätade med silikon och det blev bättre, hur det blev på längre sikt vet jag ej eftersom jag lyckades sälja den några veckor efter operationen. | |
|
min 323 går skit på tomgång när den är kall. om man inte håller lite varv med gaspedalen så dör den bara. men så fort den blir varm är det inga problem. var sitter tomgångsventilen? hur kollar man om den är trasig? är den dyr att byta? spiidfriik.... vadå byta fugge? förgasare eller? är inte det skitdyrt? jag tycker att för min del så känns det som att man kan leva med detta problem, för så farligt är det inte. |
|
|
det sitter en tillsats lufslid under insuget ovanför startmotorn och den finns det två olika varianter på vätske och el styrd har du ingen tomgång när bilen är kall eller rusande när den är varm då är det fel på den eller styrningen till den H/Andreas |
|
|
Schumi: Närå, behöver inte alls vara dyrt. En 2-ports Weber (32/36 tex) som passar på original insug hittar man begad för tusenlappen. Den går utmärkt att få genom SBP. Ett problem kan vara att original luftrenare inte passar utan modifikation. Själv föredrar jag dubbla gasare, men då tenderar soppakontot att haverera... ;-) En begad uppsättning dubbla Weber eller Dellorto med insug hittar man för 2500:- och uppåt. De går dock ej genom SBP. Å andra sidan tar det inte lång stund att byta... Kiip Spiiding! |
|
|
va? vad gör man om man har 2 webrer monterade då? Måste jag köpa en sketen solex bara för besiktningen? Letar relativt rostfri e30 med defekt eller ingen motor, Styrbox till -83 m10. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.