|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Överallt i bilannonser kan man läsa "AC behöver fyllas på". Gå INTE på det ! det kan bli riktigt dyrt. Såhär gick det för min kompis som nyligen köpte en bmw528 där det enligt säljaren bara behövdes "fyllas på" : Han försöker lämna in bilen för att fylla , det är bara det att ingen fyller på ac-medie nuförtiden. Enligt lag och Swedac får man bara fylla 2 hekto för att kunna läcksöka. bilen fyldes således 2 hekto och en läcka i kondensorn hittades , då fick systemet tömmas , kondensor bytas , hela systemet vacuumsugas , sedan fyllas och läcksöka igen. Kostnad : 8300:- Kr. Om det står att "AC behöver fyllas" , betrakta då AC som trasig eller välj en annan bil , tiden då man bara fyllde ac är förbi. Det finns fortfarande några oseriösa som olagligt fyller läckande system , men de blir mindre för varje dag. Och vart skulle gasen ta vägen om inte systemet läckte ??? I värsta fall handlar det om en äldre bil och då skall systemet konverteras för det nya miljögodkända ac-mediet = dyrt. utan konvertering = ingen fyllning alls. Ser så många annonser med felaktig information så tycker det e på plats att informera så att mindre människor behöver bli lurade. Har själv letat lite överallt (och hos bmw) för att "fylla" min bmw750 , alla tillfrågade vägrar fylla utan att läcksöka. FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) | |
|
Man fyller på med kvävgas när man läcksöker, sedan kostar det ca 1650-1700 för att få den fylld om den är tät.(med nya mediet) kondensor finns att köpa för ca 2100 ny. mvh Peter |
|
|
Angående konvertering av äldre system.. Har konverterat AC:n på min 528-83. Köpte då en konverteringssats på BMW för 1400:-. Det som ingick i den var torkfilter, packningar till dito samt dekaler "konverterad AC". Vidare sade kylfirman till mig att jag skulle byta olja i kompressorn. Oljan är tydligen en s.k esterolja, man ska mellan 180-200 milliliter beroende på kompressor. Oljan kostar någonstan runt 250:-/per liter. Alltså, ska man konvertera en E28 från R12 till R134 så räcker det med torkfilter + ny olja. Köper du torkfilter samt olja hor en kylfirma och gör jobbet själv kommer du lätt under en tusenlapp. Detta förutsätter givetvis att systemet är friskt i övrigt. Man tycker att samma förfarande borde gälla alla äldre BMW med R12 kylmedia. mvh Johan. |
|
|
Klart det KAN bli billigt om man gör jobbet själv. Fortfarande gäller "AC behöver fyllas" = dyrt. Samt att systemet skall vara 100% friskt i övrigt , hur ofta är det det på en äldre bil ? Det går inte räkna med att "Ac behöver fyllas" betyder en 500 kr som förr i tiden. FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
|
Första frågan man bör ställa om någon säger "det är bara att fylla på lite gas!" är "varför har du inte gjort det då?". Det är extremt sällan som det "bara" är att fylla på gas, när en äldre bils AC inte fungerar. Räkna med minst 10 000kr i reparationer på ett AC-system som "bara skall fyllas på lite"! Visst man kanske kan acceptera att en äldre bils AC inte fungerar (reparation av AC:n kanske överstiger bilens värde), men då skall man definitivt inte betala lika mycket för bilen som om AC:n funkade. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det mesta är väl sagt ovan men det FINNS tillfällen då en påfyllning kan vara befogad och hålla liv i en AC nåt år eller två. Det är helt normalt att en liten mängd gas försvinner med tiden, både genom kompressorns axeltätning men även pga att gummislangarna i systemet är inte fullständigt gastäta, lite gas "migrerar" genom materialet med tiden. Till slut minskar effekten märkbart, slutligen slår lågtrycksvakten från, då kan en påfyllning vara en enkel lösning. Optimist? Javisst! FP |
|
|
hört av en kvartersbilnasare i älvsjö när jag tittade på en BMW 740: Säljare:AC:n fungerar! Jag efter provkörning: nej! Säljare: konstigt! Den var tom när vi fick in den så då fyllde vi på den så den måste fungera! Automat är bekvämt |
|
|
Finns verkligen sådana säljare??) FP |
|
|
folke: Japp! Massor med andra kul grejer på bilen men det handlar ju inte den här tråden om. Kul med olja i motorn kan man ju tycka dock.... Automat är bekvämt |
|
|
styrman1, vilken nasare var det? Jag bor själv i älvsjö. Vet att det finns nån bilfirma ganska nära älvsjö C. /J |
|
|
En diversehandlare nära centrum var det. Tror gatan heter Johan skyttes väg. Automat är bekvämt |
|
|
När jag köpte en 525 för nått år sen så stod det inte i annonsen att det fanns AC i bilen pga att den inte funka. Men när jag kollade lite sen, så var det bara glapp i en givare på vattenhuset. Kostade just inge att laga. Man kan ju ha tur ibland!!! |
|
|
Jag köpte min 325 på hösten, mao svårt att kolla ac´s funktion. När sedan våren, sommaren kom så kylde den riktigt dåligt men ändå lite. En kompis läcksökte och fyllde, tror det var 300g som saknades. Efter det så funkade den utmärkt. 300 buck slantade jag....Så visst kan det ibland bara behövas en fyllning, men visst jag håller med: Betrakta alltid en ofylld AC som Defekt. 98% av fallen så stämmer det. Men gasen smiter ut i lite packningar och så, speciellt under vintern då den används sällan. På min hade 5år räckt för att tömma ut tillräckligt för dålig funktion. |
|
|
Jag reagerar alltid på dessa "ac bör fyllas" annonser, kanske beror på att jag är certifierad kylmek=) Visst finns det alltid ett litet läckage på bilar med ac, och har man tur så räker det med en fyllning MEN man måste fortfarande tömma systemet konstatera hur mkt som läckt ut, trycksätta med kvävgas, läcksöka, vakum suga och ev fylla om det nu skulle konstateras att läckaget är "naturligt" och inget läckage går att hitta vid läcksök.Man kan ju läcksöka systemet direkt om det är lite tryck i det dvs ej fylla kvävgas utan söka på läckande köldmedia, men man kan ändå inte bara fylla det om man inte hittar läckage för man vet ju inte hur många gram som ska tillföras, så hela proceduren måste göras. skulle det då vara ett R12 system så blir det ju aktuellt med en konvertering oxå även om det är läckagefritt. Detta gäller ju om man följer swedacs stenhårda regler, vilket man oxå gör om man är acrediterad. Så hur man än beter sig så blir det att kosta skapliga slantar om "ac bör fyllas" står i annonsen, det finns inga omvägar om man inte hittar ngn som gör det hela den olagliga vägen. Eller om man är kylmek själv så man kan laga sin egen bil mkt billigt;) |
|
|
Undring bara: Det där med vilken mängd gas som skall tillföras om man har lite gas kvar och inte misstänker läckage osv. Kan man verkligen inte se på de påhängda instrumenten i kombination med temp. på strategiska ställen på rör och i utblåsen när det är "bra" med gas i systemet? Frågar därför att jag varit med om detta inte en utan flera gånger på några bilar (Volvo, SAAB bl.a) och det blev hur bra som helst efteråt. Samma sak på min första värmepump två ggr efter byte av magnetventil och annat. Vågen till gasflaskan låg kvar i bilen, manometerställ och "känsla" räckte enligt kylmeken, detta med v-pumpen var visserligen på R12-tiden om det kan spela nån roll? Jag håller helt med att man skall vara beredd på det värsta om det står "ac bör fyllas" men funderar ändå eftersom jag varit med om ovanstående. FP |
|
|
"ac bör fyllas" kan ju iaf. ses som en mindre risktagning om bilen är nyare , en äldre bil som både skall konverteras och som har åldern emot sig är nog en högodsare allt som oftast. Finns många (de flesta) som gått på en nit men det skriver man inte om lika gärna som när man gjort en bra deal. sen det här med mängden , vissa "svartfyllare" sätter en termometer i utblåset från AC , sedan fyller de på när bilen går och när det blir "rätt så kallt å gött det här du det duger fint skall du se" så är fyllningen klar. på så sätt har de iaf. fyllt på med så pass mycket att systemet ger ifrån sig kyla , sen hur rätt det är.. hehe jah det varierar säkert. FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
|
Jag fyllde min Ac hos en såkallad svartfyllare i min gamla E28. När jag sen skulle köra med Ac en riktigt varm dag så small det som bara f-n. Hadde nog fyllt lite för mycket så en slang sköt i bitar.(Men det var i alla fall billigt att fylla den=)) |
|
|
I somras var jag hos en auktoriserad firma i Göteborg för att provtrycka min bils (-88 730) AC-system. Den tidigare ägaren påstod att det bara behövdes fylla på nytt kylmedel. Obs att systemet är original från 88 och döm till min förvåning när det visade sig att systemet fortfarande var tätt! men kylmedel saknades. Fick också reda på att det nu finns ett kylmedel som passar det gamla AC-systemet utan konvertering, gissar på att många andra firmor vill bli av med sina konverteringssatser... Systemet läcker alltid lite om jag förstått det rätt, det är därför man bör köra AC:n året om med jämna mellanrum för att packningarna ej skall torka ut. |
|
|
Jo visst skulle det gå att tex fylla tills temperaturen är bra o,s,v men vad ska jag skriva i min kontrollrapport, swedac kommer nog inte att godta att man gör på det viset. dom kommer ju att kontrollväga gasen, har jag bara fyllt "på känsla" utan våg så kommer jag inte ha en aning om hur mkt gas jag fyllt, eller om det är rätt mängd i systemet. Men om detta nu var på r12 tiden så kan det nog förklaras på det viset att jag tror inte reglerna var lika hårda då? |
|
|
Jocce : svartfyllare vet knappt vad swedac är , deras gas är stulen , smugglad , köpt utomlands , återvunnen och EJ redovisad , eller återvunnen och redovisad "för lite" , kan vara återbunnen från andra typer av industriella kylsystem etc.. , många har inte ens ett organisationsnummer och skiter fullständigt i miljöpåverkan och lagar. Såhär är det ju altså idag , finns mycket gammal r12 gas på marknaden om man vet vart att leta. FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
|
Tvivlar nog på att för mycket gas sköt din slang, högtrycksvakt och övertrycksventil skulle isf agerat långt innan slangen rämnar, troligen materialfel eller utmattad slang. Stopp i torkfiltret kanske? Hos www.avantia.com finns (fanns?) rätt bra faktasidor om AC mm för den som vill läsa och lära. Jocce: Inte vet jag om Svedac kontrollväger gas osv i varje enskilt fall, klarar dom det rent praktiskt? Man skall klart inte uppmana till oriktig hantering osv men jag har en känsla av att det är varken ovanligt eller svårt att få köldmedia påfyllt utan t.ex kvitto/vägning. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.