AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.226

Bmw 325 e36 information

visse00
Hej på er... Ny här på forumet men riktigt bmw-frälst...

E ju snart körkort så jag undrar om någon av er har någon spec. info om bmw 325 årsmodell sisådär 92-93...

Om det är ett bra köp och hur priserna ligger...?

Är riktigt sugen på en sådan... Tips någon??

Knäcker på o ställa dumma frågor ;)
sh
820
shu!
525i -91
Om du kollar under modellguiden så finns det mycket siffror om bilen där. Bra köp ? Det beror juh aldeles på om du vill ha en ekonomisk bil, eller kanske en bil med mycket komfort osv.

Priserna varierar ganska friskt. 93 är aningen dyrare än 92 efter som vanosen kom 93. Men priserna varierar allt från 40000 till 85000 i vissa fall . Är väl ganska grova siffror, men däromkring ligger dom.

// Giv en olle! å gär`n rivar!
Det är en modell E36 som du är intresserad av?
Modellen kom senare delen av -91 och årsmodellerna till -93 har ingen vanos. + att de hade lite såkallade "barnsjukdomar".
Däremot -93 och framåt har vanosmotorer som verkar vara lite mer driftsäkra och om du har rås så är det en sån du ska satsa på.
Priserna är rätt låga på årsmodell -91 och -92 medan man får lägga dir lite extra på de andra årsmodellerna.
En 325-91 ligger på ca 40-60.000:- hos privatpersoner
Priset skiftar ju beroende på Utrustning och skick.
325-93 ligger oftast på över 65.000:-.
Hur som helst så är det viktigt att bilen har en välfylld servicebok samt att den är i gott skick.
Bättre att lägga lite extra på en bil som har detta än att chansa på en lite billigare bil. Du får vad du betalar för!

Jag letade själv i ca ett halvår innan jag hittade min bil.
Helst ska man ju hitta en osminkad orginal bil, det brukar vara de som är snällast körda. Tro mig 9/10 325:or är hårt körda men de är byggda för det så är bara service boken ifylld så är det inga problem.
Haka inte upp dig på hur långt bilen har gått gå hellre på skicket på bilen.

Nackdelarna med en 325:a är att försäkringen är rätt hög.
(om man inte sätter den på sin snart 85-åriga mormor) :)
Den dricker rätt så mycket soppa om man är lite tung på gaspedalen.

Här är lite testrapporter om 325:an

"Rapp, rivig, giftig ton i motorn. Mycket vridstyv och välbalanserad. Fattas en riktigt övertygande kvalitetskänsla. Bromsarna suger bra och låter sig inte tröttas i första taget. Snygg interiör, nästan perfekt instrumentering och reglageuppsättning" BMW 325 -91

"Testades mot Mercedes C 280. Motorn har kvick respons och är effektivt växlad. Extremt väl avgasrenad, låg bränsleförbrukning. Breda däck ger nervös gång på landsväg. Ganska smal och låg kupé, litet baksäte. Mycket hög krocksäkerhet." BMW 325-94

Va bara inte för ivrig när du ska ev köpa nån bil.
Hittar du rätt bil så känner du det.

Om ekonomin inte tillåter en 325:a så kolla lite på 318 och 318Is.
Lägre försäkring + större utbud + drar mindre soppa.

Lycka till..
MVH jimmy

visse00
Ok... tack för informationen...

Ang bilens användningsområde så ska det vara kul o leka med.. Är 325 en leksak eller en komfortfotölj?

En m3:a e ju för dyr... right?

Så vad tycker ni e bästa tipset för en busbil?

Knäcker på o ställa dumma frågor ;)
325:an är väldigt trevlig, Har en 91:a själv (E36 Talar vi om nu)

Har ingen servicebok till bilen, och tänk herrejösses, bilen går kanonfint utan strul hittills utan den, hur kan detta komma sig, den absolut livsavgörande sak hos dessa bilar!?

Och efterssom bilen går kanonfint, var är sjukdomarna!?

Det jag kan komma på som är sjukdomsaktigt är den usla displayen i färddatorn (Stora i mitt fall) som såklart nu gett upp, Samt ett C-lås som fått lite fnatt och gärna låser upp sig när man låst, C-låset kommer avhjälpas med byte av antingen kontakt eller ytterliggare kabelstump.

I början när jag hade den tappade bilen vatten, Ajaj trodde jag och befarade toppackning eller termostathus, men icke icke, byt och spänn övre kylarslang kom det upp i huvudet efter kontroll, Simsalabim nu stannar alla droppar där de skall..

Och om man vill så är det mycket bus för pengarna, men framförallt väldigt mycket bil.

Für immer verliebt, Drei buchstaben.. BMW!
Till "Nachtgeist"

Att köpa en BMW utan servicebok är lite som att köpa "grisen i säcken".
Inte så kul kanske att ex:motorn skulle rasa ihop pgr av att den inte är rätt servad. eller?

Det första jag gjorde när jag köpte min bilen va att göra en "inspection 2" där får man reda på alla ev otrevliga överraskningar så att man kan åtgärda dem innan det resulterar i stora dyra haverier.

Barnsjukdomarna jag snackade om till E36-91 har varit ex:
* Svajande tomgång 325
* Glapp i AC/Fläktsystem i de första digitala klimatanläggningarna
* Mindre bra passform på vissa detaljer
* Vattenpump
* Centrallås brukar hänga upp sig
m,m

Men visst du kan ju haft tur att fått köpa en fin 325:a utan servicebok. Hoppas bara du servar den så gott du kan för att förhindra otrevliga överraskningar..

MVH Jimmy

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Ska du ha busbil ska du inte ha någon E36:a. Då ska du ha en E30.

E36 325 är en landsvägsvagn med GT-egenskaper i mindre format.
E30 är i grund och botten en riktig busbil som även går att använda till vardagsbruk.
Si
765
Simon01
120dM -08
om du inte är jätte kunnig på motorer själv så kan du ju ta med dig nån som är det, lyssna noga på motorn! Även om seviceboken finns där så är det ju inte säkert att den stämmer, det har ju fifflats en hel del med sånt, särskilt på importbilar. Så enligt min mening ska du gå mer på hur bilen ser ut över lag och lyssna efter eventuella missljud istället för att stirra dig blind på serviceboken. I övrigt är 325:an ett bra val, bland det roligaste du kan köpa för de pengarna.

lycka till!!
visse00
Tack för all information... frågar väl runt här på forumet när det närmar sig köp... SKA ha en iaf. Var så säkra ;)

Tack...

Mvh Robin

//
sh
820
shu!
525i -91
Tycker inte man ska hänga upp sig på servicebok , tycker det börjar gå lite till överdrift.
Är bilen i bra skick, låter bra och känns bra . Då köper man.
En servicebok är ingen garanti på att bilen är i bra skick.

// Giv en olle! å gär`n rivar!
Kowalski
shu!: Stämmer, en servicebok i sig gör inte att skicket på bilen är bättre. Men en fullstämplad bok med bifogade kvitton är den bästa garanti man kan få att bilen är skött som den skall med rätt olja och reservdelar, det tycker jag är definitivt något att hänga upp sig på! Vem vill köpa en BMW som kan vara servad med symaskinsolja och biltema prylar??? Inte jag i alla fall.

Visse00: Särskilt en hårt körd bil som 325 är dokumenterad service ett måste!!

Och i nästan alla fall är bilar utan bok i sämre skick än de med dokumenterad service, åtminstone har samtliga av de som jag tittat på utan s-bok varit rena lik. Kan ha varit undantag jag stött på men jag tvivlar på det.

Jag skulle ALDRIG köpa en begagnad bil utan dokumenterad service, särskilt inte en high-tech bil som BMW. De där skrönorna som "bry dig inte om s-boken, skicket avgör bla bla" har jag hört av alldeles för många oseriösa biltorgsförsäljare med vimplar på gården :-)

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 04918
BMWCS SYD
Jimmy, Så resonerar du, jag resonerar på annat vis.

Brakar motorn får man väl ta tag i det?

Ska inte säga för mycket, det är ju givetvis ingen rolig kostnad och man kan ju hoppas att det inte, händer, men servicebok eller inte spelar mig ingen större roll, speciellt inte på en bil som har 12 år på nacken.

Resonera du på ditt vis när du köper bil, så kör jag på mitt, gris i säcken eller ej.

Für immer verliebt, Drei buchstaben.. BMW!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.