|
|
|
|---|---|
| Noen som vet hvor jag kan finna effektkurvar på orginale BMW motorer? For eksempel m20b25, m50b25, M3 osv. | |
|
det står i service boken .. iallafall på min .. massa diagram och sånt om vars max vridet / max effecten är :> |
|
|
flp: Okey, men jag har bara serviceboken til e30 325:/ Finnes dom på nettet en plass? |
|
Lotus Samuel |
www.hs-elektronik.com |
| Takkar! | |
Dahlberg |
Man kan undra vem som "ritat" dessa kurvor? Detta företag verkar ha lyckats med att upphäva de fysikaliska lagarna! Inte nog mad att de fått ut imponerande effektsiffror vid chiptrimmning av sugmotorer de har även lyckats bevisa att formeln för att räkna ut effekt med hjälp av vridmomentet och varvtalet inte stämmer :-) Imponerande :-D Ni kan ju testa själva med dessa fomler som används för att beräkna dessa storheter. P = (M*n)/9550 eller M = (P*9550)/n P = Effekt i kW M = Vridmoment i Nm n = Varvtal i rpm Mvh Anders |
Lotus Samuel |
Nä det verkar ju inte stämma. Att dom har överdrivit effekten som blir med deras chip har jag förstått. Men jag trodde åtminstånde originalkurvan stämde. Typisk bluff-firma som dom flesta som säljer chip. Däremot är jag lite tveksam till formeln. Vad står 9550 för? och vilken fyllnadsgrad räknar den med? mvh |
Dahlberg |
Lotus Samuel: 9550 är en konstant som används för att enklare kunna använda varvtalet i rpm istället för radianer/sekund. Denna formel kan användas för att beräkna effekt, vridmoment eller varvtal vid ett momentan tillfälle med givna värden. Dvs att det krävs att två av de tre parametrarna är kända för att kunna beräkna den tredje. Det är på detta sätt man får ut fram en effektkurva vid mätning i en bromsbänk. Eftersom bromsbänken mäter hur stort vridmoment motorn utvecklar vid ett specifikt varvtal, räknas det sedan ut mha denna formel hur stor effekt motorn utvecklar vid detta specifika varvtal. Därefter plottas alla dessa punkter ner och bildar en kurva i ett diagram. Observeta att formeln är inte till för att teoretiskt kunna beräkna hur mycket effekt man har i en specifik motor. Formeln kan även skrivas så här: P = M * n eller M = P/n P = Effekt i watt M = Vridmoment i Nm n = radianer/sekund (ett varv = 2*Pi (Pi=3,14) radianer) Mvh Anders |
Lotus Samuel |
Ok då är jag med. Jag tänkte att man skulle räkna ut effekten genom att veta fyllnadsgrad och max vridmoment. Men det behövs ju inte i detta fallet vid närmare eftertanke =) mvh |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.