AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
781

Problem me 325..

ha
379
haidar
M5 3.8 -92
740i -96 Ac Schnitzer
Jag har bytt topplockspackningen på min 325:a då den hadde blandat innan, men nu efter bytet så blandar den fortfrande? men bilen överhettas inte! Och de skänns som den går på 3-4 cyl bara...

Vad kan de vara för fel???
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Lambdan... tippar jag! Eller möjligtvis luftmassemätaren..

alfatok....
svintoleffe
om den blandar olja och glykol fortfarande så är toppen kass.
Den kan bland vatten och olja så att den inte tänder på dom cylindrarna.

MVH Leffe
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Planat toppen efter bytet? spricka i toppen?
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Leffe har nog rätt. Tänkte på att den Inte tände mer.
Lyckades bortse från "blandade"...

alfatok....
ha
379
haidar
M5 3.8 -92
740i -96 Ac Schnitzer
den tänder, och nej de ingen spricka i toppen! oljan ser tunn ut? men den över hettas inte!..
dum fråga men..du bytte oljan också väl?

__
Allt är inte vad det ser ut att vara..
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Toppen har med all säkerhet slagit sig eller så har det bildats kanaler efter toppackningshaveriet. Bara att plana om det går eller byta.
ha
379
haidar
M5 3.8 -92
740i -96 Ac Schnitzer
tack för hjälpen, har fixat de nu, det var en kabel till spridare som var lös, så att den inte gick som den ska.

Men kan det vara att jag inte har rensat kylaren och de bra?? för de var lite kvar av de gammal, klart har bytt ny olja..
det var just det jag syftade på..att det låg kvar olje/glykol-blandning..

__
Allt är inte vad det ser ut att vara..
ha
379
haidar
M5 3.8 -92
740i -96 Ac Schnitzer
Var ute och testade den precis, den har börjat överhettas igen! exakt som inann!
bm
23
bmwpetercabman
325i - 87 cab
323 - 84
byt termostat
Min hade åxå geggat igen efter topphaveri
ha
379
haidar
M5 3.8 -92
740i -96 Ac Schnitzer
den blandade direkt alltså, den hann alldrig bli varm då..

Jag spännde inte topplocksbulltarna så bra, för momentnycklen hadde gått sönder, kan de vara på grund av de?
svintoleffe
Om den överhettas så, har du kollat skicket på vatten pumpen, då kan man få såna tendenser, körde slut på en vatten pump och då sköt mätaren iväg.
Om du spännt toppen , och tror att det har med överhetningen att göra då kan jag nog säga att det har det inte.

Men blandar den vatten och olja då kan det kanske ha med det att göra.

Har du luftat systemet ochså?

MVH Leffe
Men han skriver ju att han inte har spännt toplocksbultarna så bra, då kan det väll ändå vara så att det trycks in luft i kylsystemet mellan packning och topp och till slut så går packningen sönder igen, kylvätskan går inte runt och motorn blir överhettad etc....? Men då måste toppen sitta löst.
Förstår inte varför man struntar i att spänna toppen ordentligt och chansar med att köra iallafall.........?
ha
379
haidar
M5 3.8 -92
740i -96 Ac Schnitzer
Den hadde blandat innan den börja överhettas! för jag körde ett par timmar me den då var den helt OK(då fanns de olja i vatten)! sen så börja den över hettas då jag körde lite på motorväg..

Hur kan jag se om toppen är skev??
svintoleffe
När jag kollade 323 toppen så tog jag en lång vinkel hacke och tittade då ser du, då ska vinkelhacken vara rak ochså.
men som jag tror så har du nog en sprika i toppen, då du har kört med bil och heta avgaser har kommit ut i vattnet och voila så har du spräkt toppen.

MVH Leffe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.