AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.788

Behöver hjälp, vrida kompressor hus på turbon ?

Sida 1 av 2
Bmw ludde
Har ett problem, inhandlade ett TD-04 16 t aggregat.

Jag undrar om man kan vrida kompressorhuset gentemot avgassidan? det sitter in klämma mit imellan, men den går inte att vrida, trotss att jag har lossat den ?

Hej!

För att kunna på avgashuset eller kompressorhuset jämfört mot lagerdelen så måste du först avlägsna styrpinnarna i respektive hus.

Ett tips när avgashuset skall demonteras ifrån lagerdelen är att EJ ta lös klämman helt utan bara släppa på den litegrann för att sedan vicka/banka lite lätt med en träklubba på avgashuset.
När man sedan känner att avgashuset lossnat så tar man bort klämman helt.

(Tar man bort klämman helt innan man fått lös avgashuset ifrån lagerdelen så är risken stor att man tjongar till turbinhjulet när avgasdelen väl lossnar.)

Skall du ta lös kompressordelen så behöver du en låsringstång modell STOR, notera även vilket som är upp och ner på låsringen.

Styrstiften kan gå att dra ur men är turbon sprillans så brukar styrstiftet sitta rejält så det kan bli till å kapa det istället.

Mvh T04

Bmw ludde
Tack för det suveräna svaret. Men vart sitter styrpinnarna ?
Bmw ludde
Fick bort komressordelen, och där satt ett enkelt stift, det bhöver man ej ha elller ? är det bara att banka lite på avgassidan ?
Styrstiften är till för att underlätta för de stackarna som står och monterar ihop aggregaten dagarna i ända. Det går attså bra att köra utan dom.

Ja, lossar den inte när man försöker med vanlig handkraft så ta till träklubban.

Styrstift: Länk

Lös lagerdel(core): Länk
Bmw ludde
Den vill icke lossna, man vågar la inte slå allt för hårt ?
33
hägglund
320i -85 2,5 tic
Du kan fila bort dom, det gjorde jag. lycka till!
Bmw ludde
Ok, men jag får ibnte bort avgashuset, det sitter som berg, nån som har någon ide ?
Bmw ludde
Det ornade sig, tack för hjäpen.

Någon som vet om det är svårt att byta lager själv ? pga glapp ? finns det att köpa någonstans ?
Glapp?

Tror inte det går att få ta på lösa delar till dom ens. :-(

Är det ett sprillans aggregat så är det "glapp" i dom eller om det legat ett tag.
Droppa i lite olja i oljeanslutningen så blir glappet mindre.

När man känner efter glapp i turbon så skall man inte pressa för mycket för då trycks oljefilmen bort.

// TD04
Bmw ludde
Ok, men menar att axeln glappar lite upp/ner, aggregatet är beg.
jaha ni menar radiellt glapp?

1
------
2

axeln går att "bryta" mellan 1 och 2

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
Bmw ludde
Hehe, stämmer bra
Axiellt.
bäckis är inte axiellt såhär?: 1-------2 (axel går att skjuta mellan 1 å 2)

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
jo axiellt är om det glappar i axelns riktning o radiellt om det glappar i radiens riktning

om nån nu fattar =)

radiella glap tas upp av oljan (om det inte är för stora) men axiella ska man se upp med, kolla så att turbinbladen inte tar o mot i kompressorhuset eller avgashuset.

mvh Erik

(O==00==O)

02 rullar fetast
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Länk
Han skriver upp och ner, det går väl inte att tolka som radiellt, alltså i sidled?
Bmw ludde
Jag menar radiellt
Bmw ludde
Bäckis, eller någon annan ?

Kan man byta fjäder i wastegaten, jag har inte tänkt att ladda så mycket 0.3-0.6 bar. Eller finns det nått annat sätt ?
Med orginal fjäder laddar den 0,4 bar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.