|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag åker ner på Måndag 10/11 till München för att plocka hem en 328iA Touring 00, Det som fortfarande är lite oklart är hur betalningssättet ska gå till. Jag har ca 10.000 Euro i kontanter och väntar på lånet som inte kommer in på mitt konto för ens på måndag. Kan jag plocka ut ytterligare 10.000 Euro i kontanter i Tyskland på en dag? Jag har lusläst importguiden här på forumet men reder icke ut hur postväxel i tyskland fungerar, Går det att föra över pengar från min svenska bank till tyska banken eller kanske direkt till bilfirman? Hur lång tid tar det? | |
|
Tror det finns flera alt. som går ut på att ju dyrare desto snabbare, tyvärr kan jag inget sånt... Mvh Robban |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Gör en Swift-överföring från ditt konto till säljarens konto. Du behöver veta mottagarens kontonr. och Swiftnr. till hans bank. Be banken om hjälp, det kostar några hundra men är snabbt och helt säkert. Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
Det är ca 5 bilar som är intressanta, så jag vill ju ej föra över pengar innan jag bestämt mig. Säg att jag bestämt mig för en bil på Tisdag eftermiddag och gör en överföring då. Kan jag ta med bilen hem på Onsdag förmiddag. (Alltså mindre en en bankdag). Tack för hjälpen!! |
|
|
Jönsson : ingen risk att det går så fort. Oavsett vilka bankkontakter du har så tar det minst två arbetsdagar, oftast tre. Tyvärr så är det nog kontanter som är enklast. Min 528i Touring Länk |
|
|
Funkar inte visa kort lika bra i tyskland som i sverige? Jag handla min 330 på mitt visa kort utan problem. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Generellt sett så är tyskarna inte glada för kort så vitt jag vet. Min 528i Touring Länk |
|
|
Frågan är hur roligt säljaren tycker det är att betala en avgift på upp till 5% av säljsumman? Dessutom kan jag tänka mig att tyskar är ännu mer försktiga när vi svenskar kommer med ett visa kort och ska köpa bil för 300k tex. |
|
|
Jag förde över pengar till Comerzbank samma dag som jag satte mig på tåget...framme på morgonen och kunde mha passet hämta ut mina pengar och betala bilen. Ska tydligen enligt tidigare inlägg på forumet gå att söka upp närmsta "sparkasse" och föra över pengar dit, man får dessutom mycket mindre avgifter än när man växlar till kontanter. /Simon |
|
|
Tack för svaren! Jag åker om 12h med ett par arbetskamrater som jobbar i Tyskland. Hoppas att det löser sig med betalningen, man får väl stanna ett par extra dagar och se det hela som en mini semester. Jag ska skriva ett par rader om hur det hela gått! |
|
|
Tjena! Hemma igen med en 328iA Touring-00. Med allt utom nav och telefon. Jag köpte bilen i en by (Baierbrunn) ca 1 mil söder om München på en auk BMW firma. De kunde bra engelska. De fixade plåtar och hjälp med att finna hotell mm. =mycket god service. Regestreringsbesiktiade den igår utan problem. Betalningen: Jag förde över pengar med express från mitt konto till firmans (IBAN) bank,konto. Det tog 48h, ganska ok änndå. Tack för all hjälp! Vänliga Hälsningar Calle |
|
|
Kul att det gick vägen! Handlare som talar bra engelska är ett stort plus! |
|
| Att ställe en postväxel till Forex är också ett alternativ. | |
|
Nu är BMW´n Svensk! Reg.Besiktningen är klar, milen kontrollerade och halvljusautomatiken omstäld hos BMW. Mr.Cap har gjort en behandling. Äntligen ägare till en BMW igen Hälsningar/ Calle |
|
|
Jag var i Tyskland under veckan och köpte mig en bil...Jag kan ingen Tyska alls, nåja vissa ord kan man väl men inte prata eller förstå tyskar som pratar...Jag tycker att det funkade väldigt bra, nästan alla handlare kunde engelska eller åtminståne hade nån i personalen som kunde. Den enda som inte kunde ller ville var killen som skulle "klistra" på "märket" på skylten och han var nog lite småtyken på tyska eftersom flera pesoner i kön skrattade när han sa nått på tyska:) Bara att hålla god min så att man får det överstökat:)...Det var iofs en tysk man/gubbe som var tyken tillbaka åt oss mot denna klistrare:). När han kom fram till luckan så sa han att Tyskland är ett bra land att bo i, men man måste ha ganska mycket tid att vänta på klistermärken och nazi-byråkrati(ja han sa faktiskt så) och sneglade lite på "byråkraten bakom disken".. Betalningen skötte jag kontant och tyvärr blev det ingen bmw...Var och kikade på några 540 touring, men de höll inte riktigt måttet(i skicket alltså:)) och gav mig en liten "skumm" känsla..."Snubblade" över en Audi A6 avant 2.8-00 i grymmt bra skick så det fick bli den istället...Åker nog ner ganska snart igen, skall kika lite på några 540 Touring(e-39) eftersom jag är väldigt sugen på en sån, men det kan ju bli en A6 2.7T också...Vi får se.. Ville passa på att tacka alla på detta forum för all hjälp, har följt forumet i många år men aldrig gjort några inlägg, man har verkligen lärt sig mycket om import och bilar i allmänhet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.