AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.136

Behöber snabb hjälp - inget ljud i baslådan?

Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Hej alla stereo-kunniga människor.
Har ett problem som lyder enligt följande:
För några veckor sen så spelade jag på ganska högt och plötsligt försvann ljudet i mina 12:or. Händer ibland och då är det bara att stänga av stereon och sen köra igång igen. Nåt "överhettningsskydd" eller nåt sånt (vet ej vad det kallas).
Det funkade dock inte den gången att göra enligt ovan. Idag som först tog jag mig i kragen och skulle leta lite. Det är en röd lampa på steget som tänds, men jag är 99% säker att den övergår till grönt efter typ 1 sekund eller så. Tar ju ett litet tag efter att stereon slås på tills att det blir ljud i basarna. Nu lyser den röda lampan hela tiden. Blir ej grön och som sagt - helt dött!! Mätte upp jorden och det är mellan + och - 11,97 volt. Det bör väl vara bra eller?? Då tolkar jag det som att jorden är OK. Mäter jag bak vid steget mellan + och - så finns där 11,95 volt. På remoten är där 10,9 volt när jag drar igång stereon (bak vid steget alltså). Är detta boven i dramat? Kollade remoten vid stereon och den satt bra. Mätte dock inte där, men stereon är rätt ny, så det ska väl inta vara några probs antar jag. Har även kollat alla sladdar och de sitter ordentligt fast.
Någon med nåt bra tips??
Tacksam för svar!!
/Kidde

BMW - the ultimate drug...
ul
239
ulfson66
525Tds touring-92
jobbarbil..
Du har väl bränt steget till basarna skulle jag tro, gröna lampan
på steget tänds inte förräns steget är redo att starta,och tydligen vill det inte det så nåt har hänt i steget !!!!!
Kidde:
Du poppar för hårt. :-)) Funkade ju bra efter jag hjälpt dig med installationen.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Robsarve
Ta loss högtalarkablarna till basarna, mät resistansen däröver. Skall ligga mellan 2 och 8 Ohm.

Prova att starta anläggningen utan basarna inkopplade, det kan vara kortslutningsskyddet som slagit till.
Hur ofta är "händer ibland"))? Helt klart så har ett fel uppstått i steget så att skyddskretsarna är aktiverade direkt efter tillslag. Kortis i sluttrissorna sätter jag en peng på, ger DC ut och därför aktiveras aldrig utgången, för att inte förstöra högtalaren.
Spänningarna du mäter upp är något låga, tippar på att du har ett instrument som visar lite fel. Bra eller dålig jord alternativt plusmatning ger sig mera tillkänna när du belastar med lite effekt. Spänningen på remoteingången är inte jättekritisk, det går heller ingen ström här (endast några mA) och steget slår ju till (visar rött iaf). Ladda börsen och ta in steget för bedömning.

FP
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Tack för alla bra svar (speciellt från dig, Micke:- )
Att lämna in steget för bedömning/koll är knappast lönt då jag gav 800:- för det nytt för 5 år sen... Tror jag handlar ett nytt när jag känner att jag vill lägga pengar på det.
Tänkte prova en annan låda i min bil med mitt steg. Om det inte funkar, så testar jag någons steg till min låda och funkar det då, så är det ju solklart.
Folke:
Är inte så insatt i det här med ström, ohm och sånt. "Händer ibland" är typ en gång/månad. Händer bara när jag drar upp volymen så man knappt kan sitta i bilen... Inte så ofta jag gör det. Det andra du skriver om är som grekiska för mig...
När man ändå är på G:
Jag tog bort basarna ur lådan för att kolla kablarna. Vet inte alls vad det kallas som jag har det kopplat, men gissar på mono...
Båda basarna har ju 2 kablar anslutna (styck alltså). Sedan går dessa till en kontakt som är infälld i lådan. Därifrån går det 1 jord och en plus som är kopplade på minus på ena kanalen och plus på den andra kanalen (2-kanalssteg). Min fråga:
Ska det vara från plus från kontakten på lådan till + på basarna? Lite svårt att formulera detta, men man ska inte vända på plus och minus som det är på steget? Jag tror inte det, men ville kolla med er som kan detta. När jag tog bort basarna så hoppade sladdarna av nämligen och jag satte då bägge pluskablarna till varsin plus på basarna och likadant med jordkablarna. Är detta rätt i förhållande till på det sätt som det är kopplat på steget??
/Kidde

BMW - the ultimate drug...
Liiite svårt att följa din beskrivning, men det verkar som du har två element i lådan som ligger parallellt och är kopplade till en bryggad utgång på slutsteget. Brukar vara som du säger, minus från ena utgången (kanalen) till minus på högtalaren (högtalarna om de är parallella) och plus från andra utgången till plus på högtalaren. Det blir alltså två anslutningar oanvända på slutsteget.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.