|
|
|
|---|---|
|
har en 325i 89:A..(e30) ..har dubbla 10" basar i en portad baslåda i skuffen som lutar mot ryggstödet . högtalarna är riktade *utåt*. nu är det så att hela bakvagnen vibrerar när man spelar....eftersom skuffen är helt sluten så tänkte jag att den kanske kan lösas om man sågar upp hatthyllan (och igenom plåten) så man får en rejäl port. Någon som har några erfarenheter el liknande? mvh | |
|
Din låda som du har nu lär ju vara anpassad för att vara sluten..lär ju låta annorlunda om du gör den portad (men testa kan du ju alltid göra)..hade jag vart dig hade jag byggt en ny låda med basarna framåt och en port framåt som mynnar ut i skidluckan. Har byggt så själv i min bil+ att jag har byggt sidor på lådan som sluter tätt mot ryggstödet så det blir helt tätt på sidorna om lådan,på så sätt får man ju maximalt ljud in i bilen och ej i bagaget för det är ju inte där man lyssnar =) //Roffa --- Min BMW - Länk |
|
| hmm ..jag förstår inte riktigt..den lådan jag har nu är portad..sen är problmet att jag inte har någon skidlucka... =( | |
| Kanskje det funker bettre med en sluten låda? Har for meg at portad låda inte er så effektivt i en tett bagasje.. Du kan jo ta bort högtalerene i hatthyllen.. | |
|
I min gamla 325:a lyft jag upp högtalarna i hatthyllan med hjälpa av små distanser på ca 12-15mm. gjorde ganska mycket skillnad och syntes inte speciellt mycket heller, speciellt om man jämför med en tex 4" basport... Diesel-räsern |
|
|
Helt slutet in till bagaget är ingen bra idé som du tydligen förstått, och ett par hål i hatthyllan blir ganska stor skillnad. Själv hade jag bara 2st 5" högtalargaller som "ventilation" ner i skuffen på min E30, funkade riktigt bra faktist. Jag upplevde inte ljudet/trycket nämvärt sämre än i min öppna halvkombibil jag senare stoppade grejerna i. Jag tycker du ska behålla lådan bakåtvänd, men såga upp några hål så du får in ljudet i kupén. Du behöver knappast större än de jag hade, alltså runt 2x13cm. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
henke__ : My mistake! Hoppade över den biten där du skrivit att din låda var portad =) Har inte E30 nåt mittarmstöd bak? //Roffa --- Min BMW - Länk |
|
|
Roffa ..haha lungt=) ...nej ..325 har inga mittarmstöd.. (e30 iaf). Men funderar ganska starkt på att byga ett par portar som Greenberg tipsade om...problmet är inte att ljudet inte går fram..för det gör det..skön bas i hela bilen =) Problemet är vibrationerna som uppkommer....tack för tipsen iaf |
|
|
Vibrasjonene forårsakes vel av basen.. Har du helt enkelt for heftig bas da eller? Om skiltplåten skramler, kan du jo montere en skyltholder bakom. "I'm not totally useless, I can be used as a BAD example..." |
|
| Jag har nästan samma "problem" som ovan i min e30.. Det låter som fasen I bagagen, men det låter ju rent sagt för j-vligt utifrån då precis allting i bagagen (bagagelucka, etc etc) skorrar när man spelar lite högre... Kan man som ovan nämnt avhjälpa detta genom att "ventilera" upp det i coupen via typ att såga hål i hatthyllan?? Dessutom så upplever jag också att hatthyllan som sådan är en bra ljudisolering.. Så avhjälps detta isf genom att såga upp ett hål?? Pleeeaaassseee hheeellpp :-) | |
Kockjäveln |
Jag hadde uppsåge hål i min Renault jag hadde förut, det lät skitbra.Men vibrationerna kommer man nog inte ifrån. Då får man lyssna vart det kommer ifrån.Det är bara att spela och gå bak och trycka på nummerplåt och vinge och sånt. Det som vibrerar brukar gå att avvibrera på olika sätt. |
|
Det finns en del trådar tidigare om detta. Vad är att vänta om man spelar i skuffen? Det är ju inte där man sitter och lyssnar och man får höja nivån rejält för att få in lite (o)ljud i kupén. Högtalare (och ev. portar) måste spela in i kupén, dikt och tät montering av lådan mot öppning för mittarmstöd eller motsvarande hål under hyllan (rätt svårt) är det enda som gäller. Allt annat blir en dålig kompromiss, om man nu inte är ute efter att spela för omgivningen mera än för de som åker i bilen. FP |
|
| Jag håller med dig folke...jag är så pass mycket egoistisk att jag inte skulle slänga ut en massa pengar på en stereo bara för att alla andra ska kunna lyssna ;-) Jag har inget mittarmsstöd dock vilekt är ett litet problem.. Jag ska kolla hur det funkar med basport i hatthyllan och återkommer med information om det (miss)lyckade ingreppet... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.