AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
902

EML lampa och vinande ljud...?

ma
20
matin22sthlm
530i -89:a e34
Hej,

har två"problem" med min BMW 530i 89:a. För det första undrar jag lite över EML lampan inne i bilen. Ståri instruktionsboken att den ska blinka till vid uppstart annars är det något fel. Någon som har tips.. den blinkar inte till (har aldrig sett den lysa)? Undrar ju följsaktlige också över hur detta fel uppenbarar sig och vad det kan vara fel på.

Sen har jag ett till jobbigt problem. Bilen viner i farter runt 70-90 km/h. Bara vidd dessa farter och oberoende av vilken växek jag har i. Den viner vid belastning (motorbroms/acceleration) men inte vid vanlig inbromsning. Borde inte hjullager låta även då?

Alla tips/funderingar mottages tacksamt.

Martin
Har du EML funktionen på din bil då? Alla 5xx har det inte, EML stryper bilen då något fel med bilens elektronik uppkommer. Jag har det på min bil med elgasspjäll, men polaren har det intepå sin 535 -89. Om inte annat så kanse lampan i instrumentet är trasig?

____
Reach the door with a breath and a scream.
Jag skulle tro att systemet är beroende av ett elgasspjäll för att funka med strypfunktion iaf, så enklast är kanske att kolla om det sitter vajer eller elmotor på gasspjället. Nån annan kanske vet om EML finns på vajerstyrt system, som varning endast då kanske?

____
ma
20
matin22sthlm
OKEJ... Ska kolla om det sitter vajer eller motor vid spjället.. men om den var strypt, hur slö blir den då? Tycker den går ganska bra, men har aldrig sett lampan lysa och det är min första bmw så det är svårt att jämföra. Bilen är en 530i med sexan från 1989.

Det vinande ljudet då? Några idéer?

Martin
si
44
sinnes
530 Touring -93
318 Touring -91
vinande ljudet kan ju vara nått utgående lager i växellådan eller nåt galet i bakaxeln,kanske dags att kolla/byta olja i båda två..

MVH
ma
20
matin22sthlm
Jag har provat att byta olja i lådan och bakaxeln. Om det nu var utgående lager (måste ju vara efter slutväxeln eftersom det låter på olika växlar eller?) borde det inte låta typ hela tiden då och inte bara runt 70-80-90 km/h? Vad händer om kardanens stödlager går sönder? Hjullager? kan det vara nåt sånt tro ni?

Martin
När EML stryper så kan man knappt varva över 4000 rpm, samt att bilen svarar riktigt dåligt på gas. En sekundslång fördröjning på gasen ungefär.

____
ma
20
matin22sthlm
Okej... då är det inga problem med den... bilen går ju helt okej... jämför den med andra bilar med helt annan motorstyrka... orättvist...

det vinande ljudet???

Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.