|
|
|
|---|---|
|
Jag har sökt men inte hittat någon som skriver hur man kopplar halvljusautomatik på en 524TD-84 (E28),går det kanske inte med en omkoppling av kablarna.Tipsen som finns stämmer inte överens med kabelfärgerna på min TD.Vad gör jag??? Habbe | |
|
När jag "grävde" i elsystemet på min E28 (för 15 år sedan), så såg jag att den svenska halvljusautomatiken bestod av en annan ljusomkopplare + en extra kabelsats. Denna extra kabelsats monterades mellan ordinarie ljusomkopplare och ordinarie kontakt i bilen. Som jag minns det, satt det några extra reläer på kabelsatsen. Du borde kunna gå till skroten och försöka få ut kabelsats och ljusomkopplare (märkt med "Schweden") från någon svensksåld bil. Kabelsatsen var ganska väl tejpad med isoleringsband, men följer du den från kontakten kan du nog se vart den tar vägen. Artikelnumret på kabelsatsen är enligt ETK 61 16 1 373 378. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Det finns rykten som säger att det ska gå att koppla om i kablarna men jag har inte fått klarhet i hur det ska gå till så fler svar önskas,,,, Habbe |
|
Paap Reeder |
Hej! Signaturen folke har haft ett bra tips om detta med ett enkelt relä. Sök. MVH /// Paap R |
|
Jaha Paap R, jag har nu sökt på alla sätt jag kommer på men inte hittat någonting om det så du får gärna tipsa om hur du bär dej åt Habbe |
|
Paap Reeder |
Hej! Jo är säker på att jag dessutom printat ut folkes förslag som jag skall applicera på min E 32 som inte har aut.halvljus. Hinner inte leta vidare just nu men du kanske kan söka på folke. Är skrivet inom 2 månader bakåt. FOLKE .....................------ ser du detta så kan du väl briefa upp var ditt inlägg finns. MVH /// Paap R |
|
Jag sökte även på folke och fick en hel hög med träffar men ingen med halvljusautomatik (i rubriken iallafall) Habbe |
|
|
Här är jag. Mitt bidrag är väl det som finns under mektips, förbättrad halvljusautomatik för E39? Principen kan säkert användas på de flesta bilar. Man tager 1st 12V relä och kopplar mellan blå kabel (DF) som går mellan generator och intrument. Reläet kopplas mellan blå kabel och jord och detta relä drar då bilen startats/generatorn laddar. Det är först då som ljuset skall lysa enl. min mening, inte innan bilen startats. Sen kan man göra vad man vill med reläets kontakter, väljer man ett relä med t.ex dubla växlande kontakter så har man säkert kontaktfunktioner så det räcker för de flesta typer av ljuskontakter. Oftast kan man kanske lämna ljuskontakten i läge "till" och bryta upp matningen och koppla reläet i mellan. FP |
|
|
Ja ja, där är du ju,det blir väl att koppla som du säger och jag har tänkt på det också men jag trodde att det skulle finnas nån annan lösning. Tack för svaret iallafall Folke. Habbe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.