|
|
|
|---|---|
| Tjena, Jag har ägt min bil et 1,5 år och inte haft ett problem "men nån ska väl även det hända". Jag var och hämtade ett tungt lass och fick köra i 60 i c:a 10 mil inget problem, men när jag kom hem och hade lassat av allt så körde jag en sväng"bilen hade kallnat då" stod på tomgång i c:a 15 min då temp mätaren gick upp mot rött,stängde av och körde hem när den svalnat, inga probs när jag körde men stannade jag så gick den upp och ner lite av sig själv, nästa prov runda så hade jag ingen värme inne i bilen, kan det ha blivit luft bara så där bra bivå på kylarvätskan. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tyvärr så visar sig inte det på nivån i expansionskärlet om det är luft i systemet, luft tar ju också "plats" i ett slutet system, utan då får fylla på i luftskruven vid termostathuset till du inte får i mera där, kan gå i en del, fattas det bara några deciliter så krånglar termostaten och tempggivare. Luft brukar till slut hamna just där. Likaså om du får dåligt med värme antingen kokar bilen eller så är det luft i systemt så att det inte cirkulerar ordentligt. Trots att expansionkärlet är välfyllt så kan man få fylla på upp till ett par liter i luftningshålet. se länk som tips. Länk ///MVH Hasso Länk |
| Ok, jag ska prova med att lufta i morgon, tack för tippset | |
|
Har sagt det tidigare i liknande exempel, kontrollera även vattenpumpen, de små plastskovlarna på pumpen kan ha lossnat och ligger och täpper igen kylningen. Inget hörs, bara det att tempmätaren har ett eget liv. Stora tempväxlingar är inte bra för alutoppar. Kör försiktigt Vänligen Tommy NoFear |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.