|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Espen |
Lyssnade idag på P3, ekonyheterna! Där sa dom att vid årsskiftet så skall dom använda socker i stället för salt på vägarna?!' Vad ger socker för kemisk reaktion på plåt? Mvh -Eppe- Born2XLR8 |
|
Såg det i tidningen i morse. Det ger ingen effekt på plåt. Om inte plåten är väldigt varm;) |
|
Espen |
Men det ger samma effekt på snön/is? -Eppe- Born2XLR8 |
| Jaha man slipper rosten, och kan samtidigt baka en sockerkaka av klegget man skrapar av bilen efter vintern... ;-) | |
|
What? Ska vi sockra vägarna i vinter? Klibbig sockerlag på hela bilen, kanske inte bidrar till rost men å andra sidan går det aldrig att få bort heller?! :-) |
|
|
Från Dagens Ekos hemsida. Glykos och fruktos Glykos och fruktos har inte samma förmåga som salt att smälta snö och is och därför kommer Vägverket att testa fram en lagom blandning. Användandet av vägsalt har länge kritiserats för att det har en negativ påverkan både på miljö och fordon men frågan är om glykos och fruktos är bättre för miljön än salt. – Vi kommer att köra det här på testbana under 2004 och då kommer det att göras mätningar kring miljöbelastningen. Innan vi använder det på vägarna ska vi vara säkra på vilka miljöeffekter det kan ha. På vägarna 2005 Blir försöken lyckade kan de första försöken på allmänna vägar inledas under 2005. Det påstås att renar och andra djur söker sig till vägar för att slicka i sig salt. Vad händer om vägbanan istället är sockrad? – Vi har ju problem med djur som slickar salt på vägarna men jag tror inte att socker är lika attraktivt för de djuren. Vi kommer dessvärre inte testa om djur dras till den nya blandningen, säger Göran Gabrielsson på Vägverket. |
|
Espen |
Ok... vi får väl se vad som händer! ;) Mvh -Eppe- Born2XLR8 |
|
Undrar vad som händer när man har karamelliserat bromsbeläggen? :oDDD Om man ger tusan i att tvätta bilen innan sommaren kommer man att ha världens flugmagnet i alla fall! :oDDD Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
"Vi har ju problem med djur som slickar salt på vägarna men jag tror inte att socker är lika attraktivt för de djuren" .. okej, det är en ting. men dras inte barn till socker? en massa ungar som slickar sockar i vägbanen är väl rätt trafikfarligt det med !! Skämt o sido.. Det blir nog inget vanlig socker som vi är van med. Men det skall bli spännande å se hur det vill fungera.. |
|
| för att inte tala om alla getingar som lockas dit och sticker hål på våra däck ;-) | |
| fast getingar finns ju inte på vintern, tänkte inte på det :-( | |
|
Inte en dag för sent ... // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
| Ni har tur som "bara" har salt på era vägar.här uppe i gruvdistriktet malmfälten så "sandar" man med restprodukter från malmsligtillverkningen och det vill jag lova att det finns bara grådaskiga bilar här,fy f*n hur bilarna ser ut,nä!!! In med BMWarna i garaget och ut med Suburban. | |
| mmmm... fint, jag gillar sockersaltat sidfläsk. Bara att vräka köttet i vägkanten och hämta det efter några dar =) | |
|
Det egentliga problemet med salt är inte rostiga bilar utan förstörelsen av grundvattnet. Och det skulle man kunna slippa. Att byta ett problem på bilen mot annat samtidigt som vattnet räddas gör att det är värt det många gånger om. |
|
| bara saltet försvinner så är jag glad, sen skiter jag i om de ersätter det eller inte. Det är bättre att köpa riktiga vinterdäck : ) | |
| Ngn har räknat ut vad det kostar bilägarna i korrosion och värdminskning. 2600kr per år förlorar man pga saltet, detta är ju en halv uppsättning nya v-sulor per år. Men då har man inte räknat med alla extra tvättar som behövs och inte heller all extra spolarvätska. så det närmar sig nog en hel uppsättning per år som det kostar oss. Själv skulle jag hellre ha nya däck varje år än saltade vägar. | |
|
folk borde lära sig att köra med insidan av pannbenet. helt obefogat att salta tycker jag. en packad snöväg och dubbdäck är likvärdig med fuktig asfaltsväg och sommardäck anser jag. det sressas alldeles för mkt i trafiken. om dem bara kunde lära sig att fara 10 minuter tidigare eller så till jobbet skulle allt gå som smort och det skulle bli mindre stress och man skulle slipopa saltbilar som gör om den fina snöpackade vägen till en isbana "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
| Patrik Nilsson: Det är ytterst sällan temperaturen tillåter packade snövägar i syd- och mellansverige. Här är klimatet sådant att temperaturen ligger kring noll grader större delen av vintern. Frosthalka blir då det absolut största problemet. Frosthalka bekämpas effektivt med salt ända ner till -8 c. Att köra på frosthala vägar går inte att jämföra med packad snö eller fuktig asfalt. | |
| Kan vi inte fråga Norge om vi kan få lite ur deras statskassa och dra värmeslingor i asfalten he he... | |
|
Kanskje vi får søtvann istedet for saltvann i Nordsjøen? Salt er syrlig, er sukker basisk? moose: Forslår at Sverige bygger ordentlige veier i Norge (med varmkabler), også kan danmark sponse oss med strømkraft. Alt i bytte mot olje såklart. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.