AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
428

Vilken motorolja? (325i -92)

Su
554
SunKi
325i -92
Tjo, kikade idag på oljenivån, såg att jag verkligen måste fylla på mer olja, frågan är bara.. vilken olja ska jag ha? vad för beteckning, mineral eller syntet? Hur vet man om man har mineral eller syntet i nu?

Hjäääälp, måste åka iväg på statoil och köpa mer olja snarast.
MvH /SunKi
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Du ska köra på helsyntetsolja i din 325:a. Byt all olja för att vara på den säkra sidan och oljefilter. Kör hedanefter på helsyntet. Kan rekommendera Castrol.

//Schnitzer
Su
554
SunKi
325i -92
Ok, ska byta filter och olja, men inte just nu, har ingen tid.. men måste nog fylla på lite tills dess jag har tid.. Men, vad står beteckningarna typ 40w och sånt för?
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
Lite oljeinfo.
Om vi har en olja som heter ex. SAE 10W40 gäller detta:

10:an står för viskositeten (lättfytande) när oljan är kall. En 10W40 olja flyter lättare än en 15W40 när oljan är kall. Det är därför gränsfall om man bor i Norrland att köra med en 15W40 olja beroende på att den är rätt trögflytande när den är kall.

40:siffran står för viskositeten när oljan är varm.
Därför brukar tävlingsbilar (som går mer varmt än gatbilar) föredra en 15W60 framför en 10W40.

Visa användare
64
bushman
323i-83
Tjena, du bör ta reda på vilken olja du har, om det har varit mineralolja i den förut så bör du fortsätta att köra med den, det beror på att en helsyntetisk olja är renande och kommer att lösa alla avlagringar i motorn med risk för att den skär. Dessutom så nöter mineraloljan i motorn mycket mer eftersom det är just mineraler i den. Det gör att när du tar en helsyntetisk olja som är helt fri från sådant och är mer lättflytande så finns det risk för att motorn kommer att börja läcka olja. Däremot är det inga problem att göra tvärtom.

bushman
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.