AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.479

Klima problem E36, 97. -- börjar blåsa kalluft efter ett tag.

jo
13
joer37
320i touring 02
jag har en 320i - 97 och har chall med min klimatanläggning!
när motorn är kall och inte har kommit opp i arbetstemperatur så blåser kliman varmluft. efter cirka 15 min körning och varmluftsblåsning så börjar det komma kalluft. sedan fortsätter det blåsa kalluft även om det blir kallt i bilen. precis som om den tror att det är för varmt i bilen jämfört med vad man ställt på displayen.
jag har kollat opp på verkstad men inga felkoder var rapporterade i datorn.

kan det vara någon temperaturgivare?

/Johan Ericsson
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Har du kollat upp vad det vänstra hjulet på mittkonsolen står på. Det ska väll reglera tempen på luften på nått sätt. Testa med att ställa den på "0" och se vad som händer. // CB.

Länk
jo
13
joer37
320i touring 02
ratten på mittkonsolen har jag på rött!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du bör har en liten fläkt innaför klimapanel som hörs även efter att du stängt av bilen, den snurrar tills bilen går ned i sleepmode efter ca 15 minuter och aktiveras så fort du låser upp eller öppnar backlucka dörrar, Den är till för att suga in kupeluft till termostaten i kliman, kolla så den funkar, sedan får man inte heller ha damm i insugningsgallret som blockera luftflödet.
Du kan ju ev ha nån luftficka i elementet så att inte vattnet cirkulerar som det ska, om du vet om att kylsystemet är rört eller haft/har dåligt med kylarvätska så kan detta vara en orsak att det drar kalluft.

///MVH Hasso
Länk
jo
13
joer37
320i touring 02
kupefiltret är bytt igår så det tror jag inte påverkar! sedan så tror jag inte att min modell har en sån där fläkt som suger in luft efter det att man har stängt av bilen..

/johan
Ohlsson
Hur har det gått med ditt problem? Jag har exakt samma problem med undantaget att det växlar mellan varmt och kallt=efter en stund med kalluft kommer varmt igen för att sedan bli kallt???.
Är det en automatisk klimatanläggning? Då sitter det säkert en eller flera sensorer som registrerar kupétempen. Kan mycket väl vara som Hasso skriver, kupéfiltret är för stora kupéfläkten som tar in ytterluft, men sensorfläkten är en helt annan historia. Normalt hör man inget av den pyttelilla fläkten för denna sensor.
En utvikning: I Volvo 850 med klimaautomatik sitter två st fläktar med sensorer för kupéluften inne i B-stolparna. Man vet aldrig vad som döljer sig i bilarna...))

FP
La
76
Lars H.
525Tds Touring -96
INtresserad om felet är hittat?
Har exakt detta problem med min e34.
jo
13
joer37
320i touring 02
japp problemet är löst!

jag ploppade loss klimatanläggningen och kollade alla anslutningar till insugningsfläkten och då satt inte kabeln i riktigt/glapp. så jag tryckte till den så den plippade till och sen dess har det funkat klockrent..

så mitt råd är att det antagligen är nåt slags glapp. för jag fick ingen som helst felkod i datorn.
jo
13
joer37
320i touring 02
insugningsfläkten som suger in luft till tempgivaren i klimatanläggningen.... menade jag
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.