AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.550

Varför är 7-serien billig?

Varför är 7-serien så himla billig?
Man får ju mycket bil för pengarna!
Om man nu skall köpa sig en sådan, vilken motor är det minst problem med? 6:an, 8:an eller 12:an???
Förklaringen är inte så svår som det kan verka.

-Sjuserien kostar mer än snittbilen att driva
-Reparationerna kostar sannolikt lite mer än snittbilen
-Det är inte en kombi och har inte så ofta dragkrok(dessa bägge är ofta ett mantra när svenskar ska köpa bil, kör själv kombi utan krok dock!..:)
- Vanlig nationalekonomisk teori om utbud och efterfrågan styr priset.

Hoppas det blev lite tydligare.

/Simon
320-325
men driftsäkraste motorn då ?
Vilken motor som är mest driftsäker beror sig på vilken modell av sjuserien vi diskuterar.

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Motorn är nog det minsta problemet i en 7:a, finns tusen viktigare detaljer att höja ögonbrynen för.
Tror att V8'an skulle toppa en statistisk undersökning för bästa hållbarhet.

// Lazze
Länk
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Min teori är också att folk i allmänhet tycker att BMW alltid är dyrare än tex. folkbilen Volvo i allt ifrån inköp till reparationer. Vänder man sedan på det så har ju BMW en överlägsen kvalité.

En lite kul prisjämförelse är:

När Volvo V70-01 var ny kostade den med drag men utan vinterdäck:270.000kr.

En BMW 318 -03 med comfortpaket och vinterhjul kostar idag 277.000kr.

Bilarna går ändå inte att jämföra för BMW är klart överlägsen när det gäller allt ifrån kundbemötande hos handlaren till kvalité och körglädje.

"sex bakom ratten...gärna

Med vänliga hälsningar Patrik A
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
"Svensson" är rädd för allt utöver det normala (Volvo V70, Avensis m.fl.). En Sjua kan bli hur dyr som helst med lite otur. "Svensson" föredrar nya bilar med trygghetspaket o.s.v., fast månadskostnad är det bästa.

En annan helig faktor för "Svensson" är bränsleekonomin. Nu glömmer ägaren ofta bort att ta med kapitalkostnaden och värdeminskningen i bilden. 1500 mil per år och byte vart tredje år ger mycket dyra mil i en V70.

Simon, mitt i prick med "kombi och dragkrok". Vi har en klubb på jobbet som heter "VVK" (Våga Vägra Kombi).

För den som kan skruva själv behöver en Sjua inte bli jättedyr.

/Johan

Kör själv en 735 på milpengar. Den gillar bensin, men värdeminskning och kapitalkostnad är försumbara.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej!

Intressant det där om hållbaraste slitstarkaste motor...
innan jag tog mitt beslut att köpa en 750 (stod mellan 750-740)
Så samlade jag så mycket info jag bara kunde vad det gäller tillförlitlighet.

Jag tillfrågade ett flertal BMW experter och mekaniker, och den till 75% gemensamma uppfattningen som jag fick av alla dessa "proffs" var ungefär: En M70 motor (V12) är i det närmaste outslitlig om den skötts rätt!.
Jag stötte på en mängd exempel hos dessa proffs på bilar som gått både 40 000 och 50 000 mil och fortfarande mådde bra :)
Enligt flera, en av det bästa motorer som BMW tillverkat.

Men man måste komma i håg att det är trotts allt "två motorer i en" och kan fort bli dubbla kostander om man snubblar över ett misshandlat ex.

Mvh
Skalman
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Då vill även jag vara med och prata motorer och bmw.. Jag har en 730-90 (6cyl)som har gått över 27000mil. Jag tycker att bilen är mycket bättre en min tjänstebil som är en Volvo V70-01 med 11000mil på mätaren. Motorn på min BMW går bättre än en klocka...den är aldrig bytt, mätaren är inte skruvad....

Helt enkelt... BMW e bra.. Bra mycket bättre än den svenska medelbilen Volvo

"sex bakom ratten...gärna

Med vänliga hälsningar Patrik A
Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
driftsäker visst men sedan finns det något som heter skatt och försäkring

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla vad en 7:a kostar att försäkra och reparera, så förstår du varför de är billiga!

Många som köper "lyxbilar" vill oftast ha det senaste och är både villiga och kapabla att betala för det.
En lyxbil som är några år gammal kan i vissa kretsar indikera "mindre bemedlade wannabes"....inte så intressant för de som använder bilen som en statussymbol!

En lyxbil som är fullsmetad med advancerade tekniska lösningar (som dessutom är tillverkade i förhållandevis små serier) blir ofta DYRA att reparera när de är några år (alla bilar går sönder förr eller senare!).

Sedan stämmer det säkert att många svenskar vill vara som alla andra och därför köper en Volvo, Saab, Toyota eller i "extremfall" en Audi.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
BMW kvalitet högre?? knappast det är inte det man betalar för, då borde kvaliten vara dubbelt så hög om den ska motsvara priset. Vilket den definitivt inte är. Den är inte dålig,men inte heller bättre än motsvarande som det jämnförs med här.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Försäkring och skatt på en 7:serie är iofs högre än på en 5:serie med motsvarande motor men det skiljer inga astronomiska siffror.
Service och reservdelar för en 5 serie med motsvarande drivlina är inte heller något extrem skillnad på.

För den "lilla" extra peng som 7 serien innebär i drift får man dock en vägvagn som ger enormt mycket, med tanke på löjligt lågt inköpspris just nu kan man kanske tom köra billigare totalt sett med en 7 serie pga inköpspriset.

Har ju kört både E39:a o E38 tidigare och för min del var faktiskt E38 totalt sett den billigaste bilen per mil och den absolut felfriaste BMW jag ägt förutom nuvarande X5:a.
Men jag tror inte att rullar X5:an 18.000 mil på samma underhållskostnad som E38:an gjorde, det kommer bli dyrare.

Min högst personliga åsikt är att en E38:a med lagom mil och årtal på nacken är ett SUPERköp idag omman har för avsikt att köra ett tag med bilen. Så otroligt mycket bil för pengarna.

Fast å andra sidan kan man ju få en E65:a som rullar under 5.000 mil för mellan 490--690.000,,,,,vilket väl också får anses vara "billigt" med tanke på nybilspriset.

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
hej

K-jörgen.... skatt runt 2 tusingar, väljer du en snikförsäkring så kommer du undan med 4500 kr helår (endast trafik).

Fick detta erbjudande för 6 månader sedan...kommer dock ej ihåg från vilket bolag :(

Helt ok om man nöjer sig med trafik bara.

Mvh
Skalman
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Hasso! Jag håller inte med vad du skriver.Faktiskt kvaliten är mycket högre på en BMW än på en Volvo eller Saab.Hållbarheten på uppbyggnadsmaterialet är överlägsen.Det vad jag tycker i alla fall.
BMW Kungen
För att prata om kvalité, hur många Bmw bilar ser man stå vid vägkanten, trasiga? Antal saab? det finns väl ungefär lika många saab som bmw i sverige skulle jag tippa på. Alla välskötta E32 över 30 000:- är prisvärda. Även E38 som är en underbar bil. 740:n drog 0,99L/mil gbg-örebro t/r.

Mvh
/// Kungen
Jag tycker faktist att man ska skilja på kvalitet och driftsäkerhet, visst hänger det ihop men ändå. Det är mycket känsla och materialval när det gäller bilar, en BMW känns ju trevligare än en toyota även om den inte är lika driftsäker. För vad jag märkt så går BMW sönder lika ofta som alla andra bilar.

____
Reach the door with a breath and a scream.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag tycker bmw och kvalität är lite av en paradox.

Tittar man på konstruktionerna , passform , materialval och toleranser så känns bmw riktigt bra.
Dels lite redigt och rejält som volvo men med mera finkänsla.
Endå så går skiten sönder !
Däremot verkar bmw inte ha så många riktigt dåliga lösningar.

FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.