AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.066

Behöver väghållning.

Sida 2 av 2
sh
820
shu!
525i -91
Ska nog göra dom av Polyurethan, får se vad momentum säger.
Blir nog att börja i slutet av nästa vecka, eftersom jag ska iväg och svetsa skärmkanterna nu i veckan. Har mycket på gång nu :)

Bonje: Har du måtten på bustningarna som du gjorde ? Hur fick du fram måtten ? Hade BMW dom ? eller testade du dig fram ?

// Giv en olle! å gär`n rivar!
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Man tar och pressar ur dom gammla bussningarna, sen är det bara att mäta hålet dom sitter i. Så jävla kul är det ju inte att stå och svarva 100 stycken i olika diameter för att se vilken som passar..... ;-)

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
Bonje: Jag har kört några varv på Knutstorp med mitt Wietec-kit. Komplett med dämpare (ej ställbara) och fjädrar. Detta på min 318is där fjädrarna lär var lite annorlunda mot en E30 med 6 cylindrar. Det funkade utmärkt enligt mitt tycke.
Med gula Koni lär det inte bli sämre, definitivt inte efter att du hittat rätt avstämmning i hårdhet på dämparna.

/Anton
Bonje: En fråga, har du måtten på papper eller liknande? Jag har inte möjlighet att ta ur bussningarna på min bil för att sedan svarva dom. Jag får svarva dom när tid erbjuds på jobbet så bilen kan bli ståendes ett tag.

Har du måtten kanske du kan maila dom till mig?

/Anton
Visa användare
1.114
Bonje
Tyvär så har jag dom inte uppskrivna. Men det måse väl finnas någon som har en bärarm liggandes som man kan mäta på...

bmwracing
Är det för enkelt att köpa färdiga bussningar?=) Superflex till bakre bärarmarna E30 kostar ju bara 159 kr st: Länk
sh
820
shu!
525i -91
Bmwracing: Tappar juh lite tjusning då :) ... nemen lite billigare kommer man väl undan .

Visa användare
1.114
Bonje
Om målet är att tex bara åka bana eller stripp. Man vill inte att bakvagnen ska flexa någonting i bussningarna, och komfort och ljudnivå i bilen inte spelar någon betydelse. Då är ett det ett bra alternativ mer egensvarvade nylon bussningar.

Men ska man åka dagligen med bilen på gatan, till och från jobbet osv.... Då finns det absolut ingen mening med att göra egna bussningar. Det är trots inget man gör i en handvändning..... Det tar tid om det ska bli bra.

Aldric
Sachs Racing funkar strålande tycker jag både till jobbet och på bana, en lagom kompromiss.

Team BMW M3 CSN Brahegatan, Borås

Länk
sh
820
shu!
525i -91
Bonje: Hade tänkt ha bilen som bruksbil/träffbil . Finns det inga mellanting ? Typ litebättreväghållning/litemerhögljudd eller finns det bara mycketbättreväghållning/högljudd/kasskomfort ? Om du förstår hur ja menar ? :)

Visa användare
1.114
Bonje
Nej det är antingen eller!

Ne, skojja bara. ;-)
Klart att det finns mellanting också. Men jag tycker fortfarande det är helt onödigt att svarva egna bussningar till en bil som inte behöver det.

Men men.... Gör som du vill. Det är ju trots allt lite kul med egna lösningar och att prova sig fram. Förutsatt att man har tid och kan ställa bilen några dagar utan att allt skiter sig.

sh
820
shu!
525i -91
Klart bilen behöver det :) . Vill juh kunna åka lite fort då det svänger också.

Material förslag ? Om jag inte vill ha den allt för "hård" men hårdare än original ?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.