|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej , behöver lite mer väghållning till sommarn .. Bilen är rätt sänkt som det är nu och har fjäderbensstag fram och bak på g . Men jag behöver nå bättre dämpare. Vars kan jag hitta nå vettiga dämpare ? Vad har ni på era e30 ? Erfarenheter ? Pris ? // Giv en olle! å gär`n rivar! | |
|
på min 318iS-88 har jag bara sänkningsfjädrar och jag tycker den har skapligt bra väghållning... för övrigt är bilen original förutom 17" fälg skodda med 215/40-17 däck runtom... Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 |
|
|
tycker du ska sattsa på en ett par sänkingsdämpare,kommer nog märka en del... Själv hade jag gula koni på min förra e30 och va toppen nöjd med dom,så dom rekomenderar jag starkt!! |
|
|
Börja istället med att byta alla bussningar mot hårdare typ polyurethan eller liknande. Du kommer känna skillnad som en smäll på käften om de befintliga bussningarna har suttit där sen bilen var ny. Skulle inte det räcka så köp Bilstein Sprint, Koni, AVS eller liknande tillsammans med lagom hårda fjädrar (Weitech 60/60 är rätt hårda, men lätta inte bilen bak då - satsa på 60/40 om du tänker lätta bak). Billigt och bra. |
|
|
Har säkningsfjädrar nu. Vet inte vad jag har för dämpare dock, men dom är inte speciellt hårda. Så det blir väl att beställa nå dämpare , förmodligen bilstein ... har hört att dom ska vara rätt prisvärda. Funderar på om jag ska bort med alla bussningar och svarva egna .. vilket material vore bäst för att få bilen styv men inte allt för högljudd ? // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
Iaf, några större fälgar kommer inte på frågan .. då bilen blir en del slöare. Har 15" med 205:er nu , får duga tillsvidare. // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
shu!: Men vad är det för fjädrar? Är de hårda så det räcker? Är de lagom hårda både fram och bak? Polyurethanbussningar knakar en del när man kör, men det är det värt. Tro mig. Större fälgar är bara meningslöst. Du behöver inte större än 15" för väghållningens skull. Sätt på en uppsättning R-däck istället på 15":arna så kommer du märka skillnad på väghållning när de har blivit varma. Där snackar vi natt och dag. |
|
|
Angående väghållning.... På vårat raceprojekt (En E30) satt det Weitech dämpare 60/40 med orginal dämpare samt 18" fälgar när vi köpte den. Jag tyckte då att den gick väldigt fint på vägen. Sen hittade vi begagnade gula ställbara koni dämpare Fram/bak. Vi köpte dom för 1500:- :-) Nu har vi ställt dom i hårdaste läget fram och bak, och bilen är STUMM!! Ska bli kul att prova bilen och se hur den går. Det sitter fjäderbensstag fram och bak, egensvarvade plastbussingar till länkarmarna bak, egen svarvad plastbussning i diffkåpan, PowerFlex silentblock samt justerbara cambervinklar i bakvagnen. Ger möjlighet att få helt raka hjulvinklar även om bilen är sänkt. Fram ska jag sätta någon typ av hårdare bussning till länkarmarna. Övrigt är bilen rensad på inredning och asfaltmassa i cupen. Det blir två riktiga stolar och bur. Problemet är bara att bilen är väldigt hög just nu pga. lättningen. Fram är det inte så mycket, får väl kapa fjädrarna. Men bak blir det marigare. Jag behöver ha mycket kortare fjädrar..... Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
Jo, fjädrarna är tillräckligt hårda , vet inte vad det är för fjädrar då dom satt på vid köpet. Skulle gissa på att det är nå 60/40 eller 60/60 fjädrar. Har dock ingen aning om fakbrikat. Haglund: jo, 15" räcker gott och väl för mej och då jag inte vill sabba accet, så vill jag inte ha nå större. Så som du säger så får det lov att bli nå andra sulor bara. Men dämpare och bussnigar blir det först och främst, får se om jag är nöjd med det ... annars får det bli däck också. Kollade runt lite om dämpare igår , men jag fattade inte riktigt vad som menades . Hittade i princip bara listor med artikelnummer och pris. Vet ni av nån sida där man får veta lite om dämparna ? Bonje: Vad för sorts plast gjorde ni bussningarna av ? Hur blev bilen ? Mkt högljudd? ... Ska juh ha min bil som bruksbil/bana, då det finns tillfälle. Så den får inte bli allt för jobbig att köra med på våra norrlänska gropiga vägar :) // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
beställ bildelsimportens katalog... dom har ställbara dämpare från KONI och sport resp. sprint dämpare från Bilstein... jag har erfarenmheter av bägge och kan säga att Både KONI och bilstein håller mkt hög kvalitet. (om du satsar på bilstein ska du ha sprint dämpare, som har kortad kolvstång) /Jonas |
|
|
Ska göra det ! ... behöver fortfarande hjälp med val av material till bussningar. Får inte göra bilen för högljudd , men måste ge lite väghållning. // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
Kom igen nu , nån måste juh ha svarvat egna bussningar ? // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
Angående bussningar: Ta kontakt med Momentum. Dom kan leverare Polyurethan i olika hårdheten på stång som metervara, priset är säkert högt men det går inte åt så fasligt mycket. Jag vet inte hur du tänkt ta ut mått på bussningarna men det kan kanske vara ide att mäta de gamla bussningarna så gott det går och sedan göra prototyper i vit nylon som oftast ligger och skräpar överallt. Då kan du prova passform osv. Momentum Länk för närmaste återförsäljare. När du har måtten klara, släng då iväg ett mail till mig, gärna med *.dwg filer för behandling och analysering i AutoCad. ;-) Nej, men jag vore tacksam om du kunde kontakta mig angående måtten på bussningarna. Jag har haft samma tanke som dig att svarva dom själv till min bil. För övrigt så tycker jag att du bör börja med bussningar och stötdämpare. Eventuellt ett kit med fjädrar som du vet är anpassade för din bil. Wietec har enligt mig fina och bra fjädrar. Dom verkar dessutom veta vad dom håller på med. Dessa köps av Bildelsimporten Länk om du har frågor så gör du rätt i att ringa dom. Dom är mycket tillmötesgående. Jag har Witec 60/40 kit på min bil med avstämda dämpare. På Knutstorp (BMWCS träff) i somras fick jag min upphängning testat av Sachs i deras testbänk. Utlåtandet var att det var mycket bra grejer som satt på min bil. Jag har kvittot på testet om du vill se. Priset på detta kit var 4500 kronor ungefär. Angående fälgar så är 15" helt klart att föredra då det väger lätt och inte kostar så mycket. R-däck på dessa och det är fart på grejorna också! Ett tips kan vara att leta reda på de 15" krysseker fälgar som monterades orginal av BMW på E30. Hyffsat lätta och relativt billiga. Lyssna på Haglund, den mannen har efarenhet som kan vägas i guld när det kommer till E30 på banan.. =) Erfarenhet som jag är benägen att skaffa mig själv tills nästa sommar. /Anton |
|
|
Jag tänkte flika in med frågor själv också. Vad vill vi ha för hjulvinklar på E30 när det börjar svänga på allvar? Jag har läst lite och fått för mig följande: Toe ska vara så nära +/- 0.00 som det går? Cambervinkeln ska vara så negativ som det går? Castervinkeln ska vara så stor som möjligt? Castervinkeln kan avhjälpas med excentriska bussningar och cambervinkeln kan man montera andra topplagringar för. Vad tror ni? Vad bör fungera bäst? Vad har man kört med på lånloppsbilar och sprintbilar? /Anton |
|
|
Anton Lillsund : Ska fixa fram måtten åt dej , men cad ids jag inte göra :) . Ska ta och prova precis som du säger. Bara svarva i nåt skitmaterial och testa mej fram ,tills jag får dom perfekta måtten. Annars kanske man kan få fram måtten på bustningarna från BMW eller nåt ? Ska iaf ringa runt och höra lite först. Precis som du och Haglund säger så ska ja fixa bussningar och dämpare först. Ställbara dämpare vore det ultimata (då jag ska ha bilen både på gata och köra nån träff då och då med). Däcken får komma sen om ja tycker att det behövs. Har original fälgarna liggandes hemma , men fälgarna som sitter på behåller jag nog , då jag tycker dom är rätt tum och väldigt snygga. Kompenserar vikten med sportstolar :) // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
Dra du iväg ett mail till mig med mått.. Det skulle jag verkligen uppskatta! Jag kommer vara bortrest några veckor framöver så något svar kan jag inte ge förräns senare. Angående sportstolar, jag har skaffat mig två glasfiberstolar av fabrikatet Momo. Stolarna i sig är lätta, men det är originalstolarna också. Det är underedet som väger. Det bidrar iofs till lägre tyngdpunkt men inte så mycket lägre totalvikt. Dessutom, och kanske viktigaste av allt, att spara vikt på bilen kan man göra på olika sätt. Det ena är mer effektivt än det andra. Att lätta ofjädrad vikt, (tex fälgar) måste anses som mer effektivt än att lätta bilen inuti. Se stolsbytet som en hjälp att sitta still när det svänger, vilket är av högsta vikt! Ps. Länken jag gav till Momentum var fel. Det ska vara Länk shu!: Se din mail. /Anton |
|
|
Anton Lillsund: Jepp , ska fixa måtten. Har cobra stolar och det känns som att dom är ett par kilo lättare än original stolarna iaf. Jo precis, stolarna har jag för att sitta still när det svänger, sen är dom juh snygga också :) Ska kolla mailen nu. // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
Anton Lillsund: Du har mail. Har skickat iväg ett mail till momentum nu och bett dom återkomma med pris, dimensioner osv. Vet dock fortfarande inte vilken hårdhet jag ska använda. Anton: Vilken hårdhet hade du tänkt använda till dina bussningar ? Och hur kommer det att påverka bilen ? // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
Bmw_Emil |
Köp monroe dämpare o fjädrar.. det satt på min bil när jag köpte den. Den går som en gokart på vägen.. oslagbar väghållning. |
|
shu!: Så hårt du kan få tag på. Det måste gå bra att svarva i också. Gärna med snabbstål och liten nosradie. Möjligen att du kan använda ett hårdmetallskär med nosradie på typ 0.2 eller nåt sånt. Har läst nånstans att priserna ligger på runt 500 kr/meter /Anton |
|
|
>shu. Jag svarvade bussningarna av vit nylon med en rostfri rörhylsa i mitten som bulten går igenom. För att nylonet och hylsan inte sla kunna glida på varandra axiellt så har jag låst dom med en låsring på sidan. Vit nylon är stenhårt. Är nog ungefär samma sak som att göra i alu. eller stål. Hur bilen blev efter det kan jag inte svara på, vi har den inte riktigt körklar än. Men jag kan tänka mig att bakvagnen kommer sitta still iaf. Det var det som var meningen. Är det någon som har provat med gula ställbara koni och Witec fjädrar på bana? Skulle vara kul att veta hur det funkar. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.