|
|
|
|---|---|
|
Hej! Sista jag gången jag servade min bil lät jag verkstaden lägga i sin "standardolja" Valvoline Durablend 10W-40. Inte så dålig förmodar jag men när man sedan kollar på bensinförbrikningen vid "blandad körning" med en hel del kallstarter så inser man att besparingen pga lågt pris på Durablend snabbt äts upp av ökad bensinförbrukning, 1.05 l per mil mot tidigare 0.95 l per mil (Castrol SLX). Vid ren landsvägskörning verkar skillnaden inte vara så stor, 0.9 l per mil i bägge fallen. Funderar på att lägga i någon lättflytande helsyntetisk olja innan jul. Fråga: Kan man använda t. ex. Red line 5W-30 i BMW'n, Red line verkar ju skita i europeiska oljestandarder som ACEA A3 och dylikt. Samtidigt påstås oljan vara högkvalitativ. Vad ska man tro ? | |
|
Statoil har 30% of på 4 liters dunkarna just nu. köpte 2 st Lazerway 5-40 helsyntet och skvimpade i igår. Länk |
|
|
Använd helst en olja som är BMW-longlifeklassad! Finns många märken och lite olika viskositeter att välja mellan. 0W30, 0W40 eller 5W40 kan vara lämpligt för din motor. Själv använder jag numer Neste Citpro (5W40) eller Valvoline synpower (5W40), båda är BMW-longlifeklassade och verkar fungera klanderfritt! Iofs byter jag olja och filter en gång mellan varje servicetillfälle (ca 1200 mil mellan bytena). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för tipset om att Statoil tar 30% mindre för sina 4 l förpackningar. Jag kom dock på något ännu bättre, nämligen att Toyota tar 510:- för 4 l Castrol SLX. Så det fick det bli! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.