AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.307

Vad är alla anslutningar till för på denna turbo?

Bmw ludde
Hej har ett litet problem, vet inte vad alla anlutningar är till för.
Turbon är en td04hl-16t

1: det finns en tryckklocka utöver watsgaten, antar att det ska sitta en slang imellan den och wastegaten ?

2: En anslutning för en liten slang går ut från kompressorhuset ?

3: Returen för oljan, måste den sitta neråt ? Sen finns det 3 st anslutningar för oljan, ska alla användas ?

4: Laddtrycket justerar man med de stag som går ifrån wastegaten till avgashuset ?
Lotus Samuel
2 av anslutningarna i lagerdelen är vatten. Det är dom som är på sidorna. Den över är olja in och den under är olja ut och den måste sitta nedåt.

Den där lilla klockan är dumpventilen som är inbyggd i kompressorhuset. Den ska ju kopplas till vakum/trycklslangen antingen från insuget eller direkt från turbon hur man nu vill ha det. Röret som är ut från kompressordelen kan man koppla till wastegaten eller turbotrycksmätaren.

Laddtrycket justerar man med staget ja.
Bmw ludde
Tack, för svaret.

Hur löser man vattenkkylningen ? på en m50 motor

Så här går det till:

Dumpventilen MÅSTE vara kopplad efter spjället.

Rör absolut INTE stången till tryckklockan!!!!!!!

Laddtrycket justerar du antingen genom att använda en soleinoid och någon form av laddtrycksstyrning, eller genom att hänga på lösa fjädrar eller allra lättast genom att ta uttaget på kompressorhuset och sätta ett T-kors innan du ansluter den på wastegate klockan och genom att pysa bort luft från T-korset ökar du laddtrycket.

Oljereturen bör vara helt lodrät för bästa funktion, men den kan luta några grader. Vatten in och ut spelar ingen roll hur du sätter. Vi brukar koppla in vattnet parallellt med värmepaketet.

En sista gång för säkerhets skull! Rör inte wg stången.
Lotus Samuel
Jag skrev nog först och tänkte sen. ;-)

Men jag hade min slang kopplad direkt till wastgaten från turbon pga att jag använde en extern dump. Men ska man använda dumpen i turbon måste man såklart koppla den efter spjället.

Wastgate stången vet jag att man inte ska ända för mycket på. Men det låter som man stryker med om man skulle pilla på den!!? På volvo tex finjusterar man ju trycket på den när man bytt turbo. Sen får man väl inte pysa bort för mycket luft heller, Isåfall blir det ju nästan samma sak som att "pilla" på stången.
Bmw ludde
Ok.

Om jag fattat det rätt så sitter spjället precis innan insuget, var brukar ni ta "trycket" ifrån, hur ?

Vart sitter värmepaketet ? bakom motorn ? Använder ni t-kors där ?

Nu är det så att jag har ändra lite på wastegatestången, kommer troligen att flytta wastegaten lite så att turbon får plats, hur ska jag se vilket läge den ska va vid, så den precis stänger ?

Samt det där med laddtrycksstryning, t-kors låter bra, men är de en form av ventil man placerar där ?

(Ursäkta om det e lite "dumma" frågor, kan inte mycket om detta )
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.