|
|
|
|---|---|
Dorian |
Tjena! Någon som har erfarenhet av att trimchippa en M5 (e34) ? Vilket märke på chip är det bästa ? Blev det någon märkbar prestanda ökning efter chippning och byte till K&N sportluft-filter ? Hur mycket bättre blir 0-100km/h tiden ? Original e ju 5,9sek.Hur mycket flyttas varvtals-spärren till ? ///Tack På Förhand |
|
Varvtalsspärren flyttas upp till 8000rpm. 0-100km/h vet jag inte, men kan tänka mig 5,5 sekunder. Jurgen Weise säljer mycket bra chip har jag fått höra. //Schnitzer |
|
Dorian |
Schnitzer, Har du hört talas om ett chip som heter "Superchips" ? www.arosauto.se använder sig av dom.Något du känner till ? ///Tack På Förhand |
| Akta dig för "mass producerade" chip som tex wettenrauer och superchips till M5an speciellt då 3,8an. Dessa bilar bör mappas individuellt. Allt för många 3,8or har rasat pga av dessa skräpchip, hål i kolvar (för lite soppa) sprickbildningar i blocket och cylinderloppsslitage (för mycke soppa) och spikningsendenser rent allmänt. se oxå upp för firmor som utger sig för att sälja egna chip framförallt firmor som erbjuder chip till dom flesta bilmodeller dom har oftast superchip eller någan annan sådan leverantör. | |
|
Ytterligare ett exempel är när varvtalsregleringen flyttas. Ventilfjädrarna ska bytas i vissa motorer men man "glömmer bort" att upplysa om detta. |
|
Dorian |
Tjena Peter! Du verkar ju ha koll på detta :) Vilket märke på chip ska man då leta efter, och var ?? Finns det någon som har bra chip i Skåne regionen ?? Har du själv chippat din M5:a ? Vad gav det för resultat ? Vet du kanske om M5:an har ett "fast-löddat" chip eller sitter det på "sockel" ? ///Tack På Förhand!! |
|
Hej Min bil är/har varit chippad/mappad hos turbocenter i stockholm. Nu är den ioch för sig mkt mer modifierad men dock. Chippet var det första steget jag tog vid trimmning av min M5a. Dom modifieringarna som nu är gjorda/(kommer att göras) kräver ytterligare en ommappning. Chippning av en sugmotor ger i sig ganska lite, man kanske får en 10-15 hp max även för m5an. Det vill inte säga att jag inte rekomenderar chippning för det gör jag. Motorkaraktären blev bättre, något bättre bottendrag samt något mer pusch i mellanregistret. Motorn drar mycket jämnare genom hela registret utan effektdippar (innan chippning kan man ana att effekten kommer lite i omgångar 4000rpm och uppåt). En ordentligt gjord ommappning kan jag definitivt rekomendera. Firmor som är bra är: Turbocenter (stockholm), Jurgen Weisse (stockholm) Köhler (neråt dina trakter). Hör dig även för med ts-motorsport, dom för Unichip som är en separat modul till elektronikboxen och programeras på plats på rulland landsväg i realtid. |
|
| just det chippet sitter på en sockel lätt som en plätt att byta | |
Dorian |
Tack för ditt svar Peter ! En sak till jag undrar, har någon av ställena du rekommenderade hemsidor på nätet ? Det borde väl gå att bara ringa och beställa ett chip från något av ställena ? ///Tack På Förhand! |
| Jag kan rekommendera en ommappning.Har själv gjort det hos turbocenter i Sthlm. Bilen har nu märkbart bättre bottendrag, klart bättre än orginal 3.8:an. 0-402m har gått på 13.42 i sommar. | |
518i slow mobil |
Förstår mig inte alls på er. Ni har en häftig bil som folk skulle döda för att ha, och så ska ni trimma dem. Min 518 i är slö som ett berg och förtjänar en trimmning.... /Patrik Kärringar kör Golf. Män kör BMW |
Dorian |
Stämmer det du säger Patrik.Men nu när man har haft bilen i 2år,då tycker man att den känns slö... och vill därför göra något åt det :) Mvh Dorian |
|
Om dessa frågor redan besvarats i något annat inlägg får ni gärna hänvisa mig dit. Är det tillrådigt att sätta en turbo på en M5:a eller är det att slänga pengarna i sjön? Jag skulle gärna vilja få upp en 3,8l (93:a) till ca 500 pollar. Måste man byta halva motorn eller klarar den påfrestningen som den är? Kommer bilens karaktär att förändras mycket, dvs vara seg på låga varav eller så? Är det helt kört att regga in den med en turbokonvertering? |
|
|
Personligen är jag tveksam (utan egen erfarenhet) till att "innanmätet" i S38:an håller för en så kraftig överladdning. För mer (och framförallt mer trovärdig) info bör du kontakta Turbocenter. De har både prospekterat och utfört överladdning på denna motor så de borde veta vad som gäller. Dock tar de betalt.... |
|
| Jag chippade en 3.6-90 hos Per Larsson Bil & Motorteknik i Huddinge. Omöjligt att avgöra om toppeffekten blev högre däremot blev den betydligt mer stabil och lättkörd på låga varv. | |
|
Ivar! Har du några siffror från både före och efter mappningen? Tex mättes motoreffekten upp före och efter vid olika varvatal? Många påstår att bränsleförbrukningen kan minska! Har du märkt något sådant? Själv har jag beställt tid hos TS Motorsport i Skåne till våren för att mappa min M5 -95 med deras UNICHIP ( Länk ) Jag hoppas att jag dels får bättre vrid på mellanvarv för där är den alltför tråkig idag tycker jag och dels hoppas jag att dom små (mycket små) ryckningarna på jämn gas på mellanvarv försvinner! Per L |
|
|
Mätte min bil på rullande landsväg i sep och resultatet blev en kalldusch(detta efter mappning).Hade 335hk och 369 Nm, alltså lägre än orginaleffekten. Ringde därefter Claus på turbocenter som lugnade ner mig när han förklarade hur opålitliga dessa tester är.13.42 / 168 hade helt enkelt varit en omöjlig notering med denna effekt. Ska du testa på rullande landsväg bör du göra detta före och efter ommappning för att se skillnaden.Gör testen på samma ställe, bry dig inte för mycket om siffrorna utan se på skillnaden före och efter. För övrigt drar men bil ca 1 dl mindre vid landsvägskörning och har en jämn och fin effektkurva. Har raceat mot många orginalbilar och skillnaden är markant, ingen har hängt med. |
|
| Hej. Jag har en M3 E30 Med M5 3.6l motor och undrar var jag ska vända mig för att chippa denna mkt trevliga bil??? Tacksam för svar jag bor i Göteborg.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.