|
|
|
|---|---|
|
...och bygeln samt keramikkroppen ligger förbränningskammaren! Vet inte riktigt hur jag skall tolka förloppet med tändstiftet men så här har det gått till: 320i -85 Topplockspackningshaveri i kalmar (bor i uppsala). Automax byter topplockspackning samt div slitdelar. Kör hem bilen, väl hämma upptäcker jag ett ökat tickande. Kontaktar Automax vilka också konstaterat ticket vid varm motor och dubbelkollat ventilspelet. Mecken tror att ticket kan bero på att en cyl vattenfylts och belägningar försvunnit. Jag godtar detta! Kör upp bilen till kramfors, hjulagerhaveri. Hämtar en lagad bil två veckor senare och kör ner den till uppsala, väl hemma hörs ett kraftigt ökat tickande mer likt ett knackande. Två dagar senare och kanske en mil tappar motorn all effekt och stannar ( dänna gången lyckligtvis bara några hundra medter från hemmet). Har stått till nu då jag har samlat kraft till att kolla vad som kan vara fel, Min teori var att eventuellelt en spridare hade låst sig men var ändå oroad att topppakningen gått igen. Hur som haver tänkte jag kolla om ett tändstift var blötare en dom andra vilken skulle kunna stödja min första teori, men det första tändstiftet var aningen deformerat... Bygeln var borta och så även keramikkroppen som normalt sitter nunt själva stiftet. Hur stora skador kan detta ha orsakat, motorn går runt utan problem förutom att det knackar en aning. Oljan är fortfarande hjämn och fin och luktar inte konstigt häller. Önskar tips och förslag på vad jag kan göra, har inte tillgång till garage, möjligen oks "gör det själv hall ". Kan kolv och annat ha tagit så stor skada att det krävs en ordentligare genomgång med byta av dessa? Har inte råd med några fler kostsamma verkstadsbesök. | |
| Det blir nog till att lyfta av toppen igen och i allafall ta bort bitarna ur motorn. Har du tur så har delarna inte orsakat alltför mycket skada i cylindern. Men troligen behöver cylindern honas och för det så blir det en hel del nermontering. Kanske billigar + mindre jobb att leta upp en beggad motor och byta. | |
| har du haft tur så kan dunklarat dig och motorn har fört med sig delarna ut men jag hade ju kolat om du fått nån spricka i nån kolv genom att kolla med en ståltråd cylindervägarna tror jag att dom har klarat sig bra ne kolla efter en spruken kolv | |
| Gör ett kompressionsprov, det avslöjar garanterat eventuella sprickor. | |
| Törs jag prova att byta stift och proköra, är kolve sprucken kan jag just nu inget göra utan skjuta eventuella reparationer på framtiden. Blir det inte stora missljud om kolven e paj? | |
-BeeMWe- |
Tur att en beg 320 motor inte kostar mycket. |
| Precis, är kolven sprucken lutar det nog åt motorbyte i vilket fall! | |
|
Sagt och gjort, pulade dit ett nytt stift... startar upp motorn som går väldigt tugnt i ca 4 sec för att sedan dö. Bultar lös stiftet igen och märker att bygeln ligger pressad mot elektrodstiftet. Tänstiftet är med andra or inte orsaken till problemen utan det rör sig om större haveri. Vad har tryckt sönder tändstiftet? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan en ventil gått av och det sitter bitar i kolven som knackar till stiftet eller så ligger det lösa bitar det gamla stiftet som förstör det nya, men nått har ju orskat den första förödelsen. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag tycker det borde leva om som attan om det ligger en ventil i förbränningsutrymmet, med det gör det inte. Det låter inga missjöd alls när jag drar runt den med startmotorn. Får se om Jag hittar någon stans att hålla till annars blir det nog inte så farligt kostsamt att låta en verkstad (inte bmw) ta kompprov samt bulta lös toppen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.