AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.548

Elproblem 540i AT -00

Har problem med att batteriet laddas ur på en 540i AT -00. Batteriet laddas perfekt när jag kör men får bilen stå i mer en 5-6 dagar så laddas det ur totalt. Batteriet är helt nytt. Har haft den inne på BMW orginalverkstad men dom hittar ingentig!!! Ingen indikations lampa lyser på panelen. Ingen innerbelysning spökar. Allt fungerar helt normalt på bilen. Behöver lite tips på detta.

-Less att ladda
MJ_MJ_MJ
Det är ett rätt vanligt fel och tyvärr inte mycket att göra åt, det jag skulle rekommendera är en underhållsladdare, eller ett saftigare batteri typ optima.

Det man skulle få göra för att hitta är att gå över hela kabelstammen och det skulle antagligen kosta mer än det skulle smaka.

/MJ
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Ett vanligt problem är att kablarna som följer gånggärnet till bakluckan nöts och kan orsaka kortis. Du har iofs en ganska ny bil, men .... Prova funktionen "Sök inlägg" för detta har varit uppe förut.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Man får felsöka lite mera logiskt, finns inget utrymme för spekulationer. Det är INTE normalt och kan/skall helt klart årgärdas. Förbrukningen vid helt "sovande" bil 15 minuter efter att allt är frånslaget och dörrarna stängda ligger runt 20-40mA och påverkar bilens batteri först efter flera veckor. kolla först så att lysdioden vid växelväljarens "P"-läge släcks efter 15 minuter.
Ev. fel eller kortis vid kablaget till bakluckan skulle tömma batteriet på mycket kortare tid om inte säkringarna blåste först, det skulle dessutom ryka och lukta bränt.
Även bortglömda innerbelysningar, öppna dörrar och luckor osv kopplas bort när bilen går ner i sovläge, detta styrs av LKM tillsammans med generalmodulen bakom handsfacket.
Jag skulle systematiskt kolla förbrukningen på olika elgrupper genom att mäta t.ex med tångamperemeter eller via säkringarna.
Med BMW:s DIS kan man forcera bilen till sovläge, annars är det rätt tidsödande.
Det har även förekommit fel i nya batterier men det första man måste kolla är helt enkelt att strömmen går ner till 20-40mA, isf är det batteriet i sig själv som är defekt, om inte får man gå vidare och mäta var strömmen går ut i bilens olika säkringsgrupper. En ström på runt 1A kan suga ur batteriet på den tid som du nämner.

FP
Varje år när första gången det blir -10 eller mer så dör batteriet på vår 525:a, varför vet ingen. Om det inte blir bra igen så får jag ett nytt batteri av GP-batterier bara jag kommer in inom ett år...Så har det hållt på i tre år nu och jag får nytt batteri varje år=))

NON UNQUAM CEDE
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Du skriver att batteriet är helt nytt. Fanns felet före bytet?

Mvh, Steaman

Kilen: Extravärmare eller annat som kopplas in vid kyla? Jag skulle hängt på en logger som kollar upp om någon ström förbrukas. Vad jobbigt att behöva byta osv, har aldrig leverantören tyckt att han ville få reda på varför?
Personligen skulle jag inte sova bra om jag inte var övertygad om att elsystemet inkl batteri var i bästa skick i bilen, sommar som vinter.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har du laddat upp det nya batteriet med extern laddare i par dygn??.
540 har väldigt låg tomgång ca 650-700, viket gör att den inte laddar "nånting" på tomgång , gränsen ligger vid ca 600varv för en växelströmmare för laddning. det rekomenderas att man alltid har AC knappen intryckt för att höja tomgången ca 150-200varv.
Är man sedan av BMW kallad person med "ogynsam körprofil"
(känner flera sådana:)) dvs en person som kör många korta sträckor, då suga batteriet ur istället för att laddas då 540 är en vagn som kräver mycket kräm, då de är utrustningsbetyngda i de flesta fall. Sedan brukar 540 har en startblockering om batteriet understiger 50% av sin kapaciet för att skydda elektroniken.
Har man webastovärmare och kör den regelbundet utan att ladda batteriet så är det också kört. nu ska en webasto känna av batterispänningen och inte starta om spänningen är för låg i batteriet för att säkerhetssälla att bilen går att starta.
man ska alltså underhållsladda ett 540 batteri med jämna mellanrum om man bara kör ett par mil dagligen.Speciellt om man har bensinvärmare så är en Defaladdare ett måste, för att ladda bilen i stort sett dagligen

///MVH Hasso
Länk
Tillägg på tidigare inlägg: Problemet fanns även tidigare med det gamla batteriet. Har bilen stått still i en vecka är den helt död. För att bilen ska starta måste jag använda laddare både bak och under huven. Dock fungerar det en smula bättre med det nya batteriet.

/Kristian
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
All laddning ska ske framifrån om du inte kopplar bort batteriet först. Frågan kvarstår har det nya batteriet varit fulladdat någon gång, dvs stått på laddning några dygn utan att du kört eller använt bilen. Ett nytt batteri är inte fulladdat även om det är nytt.
Och som Folke säger har du kollat så att bilen går ned i viloläge efter ca 15 minuter, så den inte står aktiv hela tiden.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vilströmmen ska normalt inte vara högre än 20mA max är 40mA.
B+ ledningen kan vara lös på generatorn.
Dålig laddningförutsättningar förorsakad av parkeringavärmaren som man har sådan. parkeringsvärmaren är i funktion tills den automatiska underspänningsavkänningen förhindrar motorstart blockera detta.
telefonen i standbyläge 0,3A med aktiverad timerfunktion i kombination med Hifi.systemet Proff, DSP (extrautr 677) kan det uppgå till 0,6A. Är maxmal timertid 999 minuter kan det plocka 10a från batteriet. ställ in timerfunktionen på telefonen så kort tid som möjligt.
Kopplar inte bilen ned i sleepmode efter ca 15 minuter, då den stått opåverkad. så får man plocka förbrukarna som är anslutna till den "bussen" och se vilken det är fel på.

///MVH Hasso
Länk
Ri
240
Richard V8
540iAM -00
Oj, känner mej träffad av "Hassos ogynsamma körprofil"
Har 1mil till jobbet och anv. webaston på morgonen.
Kanske dax att skaffa laddare innan man blir stående utan ström.

Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Håller helt med med hasso:
Tomgången på min 540iA 1999 är 500 varv!
har en Defa laddare med display i bilen som visar laddspänningen (denna ingår i DEFA:s Warm Up packet). På tomgång så är spänningen 2,6 Volt!!! nästan ingen laddning! slår man på AC:n, så åker spänningen upp till 13,8 Volt (700 Varv). Tycket att det är en allvarlig "bugg" i 540 som inte laddar bra vid tomgången.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.