|
|
|
|---|---|
|
Jag har 7.5 x 17 M3 GT - fälgar på min bil och funderar på vad de väger i förhållande till andra alternativ, t ex BBS LeMans, RC m fl? De är ju smidda och enligt BMW ska de vara lätta, men i förhållande till vad? Hur står de sig mot BBS värstingar? Jens | |
|
Hittade en sida med vikt på olika fälgar och amerikanska M3 LTW - fälgarna fanns med. Är de samma som på europeiska GT:n? De skulle i a f väga 20 lbs och det blir väl runt 10 kg. Länk Jens |
|
|
Verkar som att LTW har samma fälgar som GT:n Länk Enligt sidan med olika fälgar ska BBS RC 8x17 väga 16,2 lbs så de är ju ganska mkt lättare än GT-fälgarna. Funderar på om det är lönt att byta till något lättare... Jens |
|
|
kollade i etk, och fick fram 8,8kg för en 7,5" fälg...kompond (splitfälgen) är lite lättare med 8,78kg. Om du är ute efter kg...så kolla även lite på däcks vikten då. |
|
|
MrMarsupilami: Om du byter fälgar och vill sälja GT fälgarna så är intresserad av dom. Eller om du vill byta med mina 18"are..kolla min bil så ser du hur dom ser ut..bara ett förslag....men vore jag du skulle jag inte byta..tycker GT fälgarna e grymt snygga... ///M3 |
|
|
M3_LOVER; Jag vet inte om jag ska byta fälgar och om jag skulle göra det så skulle jag nog behålla GT-fälgarna för vardagskörning. Tycker också de är grymt snygga :) Är mest intresserad av att ta reda på vad jag kan göra med bilen för att förbättra väghållningen. Vill ju förbereda för lite bankörning till nästa säsong... Jens |
|
|
Där finns magnesium fälgar;-) Seriöst, du ska nog titta på en heldel andra saker innan man kommer till fälgarna. Vad har du åtgärdat tidigare? |
|
|
Pelle; Jag har inte gjort någonting än, försöker bara ta reda på så mycket som möjligt om bilen och dess egenskaper. Det som ligger närmast i planeringen är dämpare/fjädrar och bromsbelägg. Har fått nys om ett H&R/Bilstein Grupp N - kit som jag är intresserad av och försöker ta reda på om det passar min bil rakt av. Sen blir det nog Pagid Gul - belägg och ev stålomspunna slangar och ny vätska. Som sagt, i dagsläget samlar jag bara information om bilen av ren nyfikenhet och så att jag vet vad som är värt att förbättra. Jens |
|
|
Mrmarsupilami: Okej, de gör du rätt i. Som pelle säger..du ska nog inte byta fälgar för väghållningens skull...som jag skrivet 500ggr snart:) så ska jag själv slänga dit ställbara fjäderben till våren och kanske fjäderbens stag.. Det får nog räcka för mig..har ju inte ens tänkt att köra på bana.. Vill du ha väghållning..satsa på ställbara fjäderben..blir tydligen en jävla skillnad... ///M3 |
|
|
Tror att ni missuppfattat MrM en aning. Tror han är inne på att skaffa sig en uppsättning bandäck. Till dem behöver man köpa fälgar och varför inte köpa lätta fälgar när man ändå köper fälgar? Tycker det låter väldigt vettigt. MrM: Kika på OZ Superleggera. De är kända för att vara väldigt lätta och finns säkerligen så de passar på M3 E36. Finns till klart rimliga priser. |
|
|
M3_LOVER; Jepp, helst vill jag ju ha ställbara fjäderben. Grupp N - kittet är ställbart i både höjd och hårdhet, både fram och bak. Måste bara fixa det till rätt pris... Haglund; Du är helt rätt ute med dina misstankar :) Jag funderar på vilka fälgar jag ska använda på bana. Förhoppningsvis kan jag ha en extra uppsättning fälgar med R-däck men till att börja med kanske jag nöjer mig med originalfälgarna och kör på lite rejsigare gatdäck som funkar både på bana och gata... Tack för tipset på OZ! Jens |
|
|
MrM: Min erfarenhet är att det blir billigare i längden att ha en uppsättning gathjul och en uppsättning banhjul. Köper man en bra kompromiss får man dessvärre oftast ett däck som inte fungerar särskilt bra till något av det och som dessutom är ganska dyrt. Ett alternativ som skall fungera bra till båda är Falken Azenis, men tydligen överhettar det på bana om man nöter lite eller har relativt tung bil (1100+ kilo) och dessutom slits det fort på gatan, låter mycket och inte har något vidare våtgrepp. Dessvärre är det nog så illa. Själv har jag en uppsättning gathjul och en uppsättning banhjul, men vi pratar ju lite mindre dimensioner som kostar betydligt mindre än 17" till båda. Det är i alla fall vad jag har hört och uppfattat läget som. Piska mig inte om jag har fel. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.