AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.633

batterispänning vs bilfunktioner

pe
100
perreeeee
Bmw 320da touring -13
jag tycker inte att det borde ha med saken att göra. men min bilsterio slutade fungera här om dan, sedan startade inte bilen dagen efter(batteri torsk). när jag idag kollade överbilen så upptäckte jag att bilbatteriet var snustort fick i 1.5l batt.vatten i det. kan spänningen i batteriet ha att göra med att sterion slutade fungera? tycker det låter lite långsökt själv. det är orginalsterion som sitter på plats.

Kör i frid
Det kan det säkert vara. Man kan få alla möjliga helskumma symptom om batteriet inte är i toppform.

/Micke
rsarits
Bilelen bör fungera klanderfritt ner till åtminstone 8 volt, annars anser jag att det är feldesign på prylarna.
Jämför med hemelektronik, de allra flesta TV-apparater fungerar ner till 120-130volt även om de är märkta med 230.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Moderna BMW-bilar brukar vara känsliga för låg spänning!

Inte minst automatväxellådan kan uppträda konstigt och gå över i "nödprogram" om spänningen är för låg vid startögonblicket.

1,5liter vatten i batteriet - låter som om du troligen får investera i ett nytt batteri snart!
De delarna av blyplattorna som har exponerats för luften brukar "dö" och sedan tar inte batteriet laddningen som det skall.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det batteriet blir nog aldrig vad det varit.
En E39 kräver minst 12V för att säkerhetsställa att all elektronik har full funktion.
Vådan av att kalla batterier underhållsfria när dom inte är det :))

Är batteriet från -97 så är det ändå dags inom den närmaste framtiden att skaffa ett nytt.
ska du försöka ladda upp det du har räkna med minst 3 dygns laddning om alla celler är hela och tar emot laddning (9amp laddare) sedan får du mäta syravikten efter ytterligare nån vecka om det funkar, när all ny vätska etablerats sig, är då syra vikten på en jämn nivå övar alla celler ca 1,28 vid fullladdat så kan du ha klarat battreiet med lite tur.
Ska du byta så finns det plats för ett 90 alternativt 100Amp.
sitter 90A i 528 -96

///MVH Hasso
Länk
Sixten
Det finns en spänningsvakt i de lite nyare BMW-bilarna som kopplar ur en del funktioner när spänningen sjunker under 11volt, detta för att inte bränna elektroniken eftersom låg spänning automatiskt innebär hög ström sk.strömrusning.
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Köp nytt batteri!!!! Det där kommer inte att palla vintern!
Tänk oxå på att ladda det nya, inte bara slå i syran, om det nu inte är slutet. Blybatterier ska man ALDRIG köra i botten, man tappar 10-15% av kapaciteten, som man aldrig återfår, oavsett efterföljande laddning o påfyllning av vatten.
Finns ingen utrustning som fung. med för låg spänning, betänk att det under normala förhållanden finns ca.14V i bilen!
pe
100
perreeeee
Bmw 320da touring -13
monterar in nytt batteri idag. det gammla har nog gjort sitt som ni säger. tack för svaren!

Kör i frid
76
Böss
740IA -95
Johan B:

På vilket sätt märks det att aut.lådan har gått in i nödprogram
vid för låg batterispånning vid uppstart?

Behåller lådan detta nödprogram även när laddningen går upp?

pe
100
perreeeee
Bmw 320da touring -13
yheee sterion funkar igen efter batteribytet! jag var såhär nära att köpa ny sterio. där ser man vad dåliga batterier kan ställatill det!

Kör i frid
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Böss:
Jag är ganska övertygad om att lådan behåller detta program tills du stänger av bilen och startar igen. Har du då tillräckligt med "kräm" i batteriet så går den inte in i nödprogrammet.

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Böss, det brukar komma upp "Getriebprg" eller liknande i felmeddelandefönstret, vilket visar att det föreligger fel i växlingsprogrammet.
Rent konkret går då växellådan ner på ett nödprogram för växling och lådan fungerar inte lika smidigt.

Felet brukar vara kvar till man stänger av bilen och startar den igen. Felet kvarstår (uppstår igen) så länge som batteriet inte orkar leverera tillräckligt hög spänning vid startögonblicket.
Dvs. om du laddar upp/byter ut batteriet, kommer felet att försvinna vid nästa start.

Däremot sker det troligen en loggning i felminnet och man kan vid diagnosavläsning läsa hur många gånger detta har skett och om felet fortfarande föreligger vid avläsningstillfället.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.