AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
20.014

SSR GT3 eller BBS RS-GT?

Sida 2 av 2
cane
Hm, ja SSR fälgen är ju faktiskt 5 pounds tyngre ~= 2.2kilo... ganska mycket faktiskt. Det coola med BBS fälgen är att den är 2 pounds lättare än orginal 17" trots att den är en 18 tummare!

CSL fälgen är väl snygg, men är litet tam i sin design tycker jag... måste nog vara en riktig kännare för att veta skillnaden mellan en CSL fälg och en vanlig BBS. + att de inte går att beställa annat än om man har ett VIN nummer till en CSL, + att ET inte stämmer det minsta till E36.

Lutare nog åt det jag tänkte först, BBS främst pga vikten. Skulle vara om jag fick nåt superpris från nån jänkare på SSR, i dagsläget skulle båda varianterna gå på runt 6500/styck inkl frakt, moms, tull - förutsatt att man åker på full moms och tull... ibland kan man ju ha tur och slippa det, men kanske inte på såhär stora försändelser.
Jag fick betala c:a 6.700kr i moms & tull för mina. Då mina är lite dyrare så slipper du kanske några hundralappar. Tirerack är så stora, men fråga dom ifall de är villiga att skriva ner "Export Value" på fälgarna.

Maila Gary@Tirerack.com, så får du garanterat svar!
Aha, jag missade att du har en E36:a. Nej, då passar ju inte CSL-fälgarna.

Att skriva ned "export value" innebär väl också att transportförsäkringen bara täcker det beloppet. Spelar kanske mindre roll när det handlar om fälgar som borde vara väl förpackade?
Henrik A,

Jo, man förlorar rätt mycket ifall de försvinner. Men på mina fälgar jag skall köpa till våren tjänar jag 20.000kr på att skriva ner "export value", så det får man chansa lite för.
cane
Ja, med UPS skulle jag våga skriva ner värdet, men inte med vanliga posten ;)
cane
Egentligen blir jag så lack på våra importregler att jag funderar på att strunta i alltihop. Svenska tullen tar ut tull och moms på beloppet INKLUSIVE frakt. Konsekvensen av det är att man tvingas betala moms i två länder, något som normalt inte eftersträvas pga källbeskattningsprincipen, och borde vara bortreglerat i dubbelbeskattningsavtal länder emellan. För varan som sådan är det ju rimligt att momsa då man inte betalar någon USA moms eftersom det går på export. Vad gäller fraktkostnaden så är det dock en lokal tjänst man köper som beskattas (moms) i USA, som man sen tvingas betala 29,7% påslag... det suger faktiskt.

Kanske ska ta rådet från den andra tråden och köpa ett par gamla hederliga BBS RC i tyskland istället, 12700kr klart till dörren för 18x8.5...
Håller med om att våra import regler är skit :( Är det nån som vet vad Tirerack har för frakt priser till Sverige? Är sugen på att beställa därifrån i vår.

Ang ditt fälgval hade jag valt SSR :)

/Johan
[ 99AN ]
cane
Fick till slut svar från tirerack, frakt med UPS: $220 för 4 stycken fälgar som väger 24.5 pounds styck, riktigt bra pris faktiskt. De vill dock ha betalt med ett amex kort som jag inte har, men det går nog att lösa i så fall.
cane
p.s. väntar på besked från en tysk firma om de kan specialbeställa rs-gt, kanske kan löna sig eftersom deras moms är 16%.
OCL/Brorssons i Norrköping som är svensk distributör av BBS kan också ta hem de japanska BBS fälgarna på beställning!

/RS2
cane
Nä, jag har redan ringt dem... de kanske ska börja sälja dem till våren, men till ett pris som blir nästan dubbelt så dyrt som att importera dem från USA.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.